AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
12.731

Fel efter urladdat batteri

Sida 2 av 4
Visa användare
2.336
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Bland det enklaste/billigaste sättet att mäta kapacitet är att använda en iMax B6...
Länk
Länk

När man laddar/laddar ur visas hur många mAh som tryckts i, resp dragits ur batteriet.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Är inte den typen av prylar gjorda för små RC-batterier?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
2.336
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Den laddar alla typer av laddningsbara batterier, LiPo, LiIo, LiFePO4, NiMH, NiCd, Pb (bly).
Är nog den vanligaste laddaren inom RC.
Tar bara lite längre tid med större batterier, och Pb (bilbatterier) är standard att ladda med 0,1C så är inte 50/80W, 5/6A laddström så långt ifrån.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Jag har reparerat ett par iMax B6. Bra att veta är att trots att det är en kinesisk produkt så hindrar det inte andra kineser att kopiera... Modellen förekommer i flera kopierade utföranden, t.ex såldes de av ELFA här hemma, som brukar vara noga med sina produkter och sitt rykte..
Det finns gott om info på nätet hur man skiljer en äkta iMax från kopior.
En av länkarna här: Länk
För större batterier, startbatterier osv så finns det lite mera ändamålsenliga testare/laddare.

FP
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag valde en icharger 208 istället. Den kan kräma på lite mer om man vill leka med bilbatterier.
Den har USB-port också så man kan se data i realtid eller tanka ur loggen med spänning, ström, mAh, spänning per cell mm.
"Why float through life when you can drive?"
/Martin
Man får ha i minnet att dessa kinesiska "leksaker" i första hand är avsedda för just RC-batterier, och för extern balansering av Li-packar vid laddning osv.
Man kan t.ex inte dumpa ut 2-300W urladdning av ett blybatteri som man vid en första blick kan tro när man snabbläser. En liten box som dessa kan ju inte ta hand om och kyla bort dessa effekter kontinuerligt, endast de små strömmarna som används vid cellbalansering osv, eller max 30W.
Det är bara att kolla på kylyta, fläktstorlek osv.
För just bilbatterier finns kraftigare don, Midtronic t.ex nämndes tidigare. För universalbruk av olika batterikemier kan t.ex UBA5 rekommenderas.

FP
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En liten statusuppdatering:

I går kväll visade batteriet 12,65 V i vilospänning.
För en liten stund sedan låg det kvar på 12,65 V.

Kanske inte helt friskt!?

Fortsättning följer...

Mja, det ser ju inte så tokigt ut.
Låt det gå några dagar så får vi se.

FP
ma
7.450
marin849
Korrekt Folke.
Jag har två H4 lampor i en skål med vatten som ballast till laddaren vid experiment med stora batterier. Laddaren kan nämligen arbeta baklänges. ;)

/Martin
Visa användare
2.336
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Folke har rätt att en B6 är inte mkt att ladda ur ett bilbatteri. Max 5W urladdningseffekt blir inte ens 0,5A. ~150-200 timmar för att ladda ur ett batteri...

Har en 3010B.
Länk
Den har max 80W urladdningseffekt, men med regenerativ urladdning (för över energin till ett batteri istället för att bara bränna upp i värme) klarar den 1000W.

Så B6 var nog mer ett billigt exempel istället för ett bra exempel...

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Grundtanken med dessa burkarna är fortfarande att använda ett externt blybatteri för att ta hand om effekten när man laddar ur sitt RC-batteri av Li-jon eller Li-Jon-Polymertyp.
Men att belasta ett bilbatteri genom att fylla upp ett annat är lite jobbigt, förr eller senare måste man ju dumpa laddning till extern last, batteriet man tänker sig som mottagare måste ju vara hyfsat urladdat för att kunna agera last, det blir rundgång till slut...)
Tanken är annars god med återmatning, i professionella utrustningar kör man ut effekten på elnätet för att slippa värma upp lokalerna... men det vanligaste upp till ett par kW är att värma upp belastningsmotstånd.

FP
ma
7.450
marin849
Jag använder en labnätdel samtidigt som ballasten. Har en diodballast som gör att när laddaren laddar drar ballasten lite ström men när den laddar ur höjs spänningen och ballasten käkar upp det. Den funkar upp till ca 60W, sen får det bli glödlampor i vatten. ;)

/Martin
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kvällens uppdatering: 12,63 V i vilospänning (fladdrade till på 12,64 V när jag anslöt multimetern).

Ca 2 grader varmt i garaget.

Fortsättning följer...

Mvh
Johan B

ma
7.450
marin849
Inte imponerande. Har du ingen glödlampa att koppla på? 55W i fyra timmar t.ex. och sedan mät vilospänningen?
Annars mäter du ju bara självurladdningen?

/Martin
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo, jag vet att jag "bara" mäter självurladdningen.
Men det känns som första hälsokontrollen hos batteriet.

Ger det acceptabelt resultat kan jag gå vidare.

Att ladda ur batteriet med glödlampor är samma sak som att orsaka det permanent kapacitetsskada så det kommer jag inte att göra...

Får se om jag av ren nyfikenhet investerar i en batterianalysator från Biltema.

Fortsättning följer...

Mvh
Johan B

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Gårdagens kvällsnotering:
12,63 V, ca 2 grader C i garaget.

Fortsättning följer...

Mvh
Johan B

ma
7.450
marin849
Inte alls. Du behöver ju intr ladda ur det så att det dör! Och skulle det dö under testet var det ju i så fall redan kass. ;)

Men det är ett bra sätt att spara tid! Ladda ur tex 15% av orginalkapacitet och mät sedan vilospänningen efter ett dygn. Då vet du direkt om batteriet är (hysfat) ok eller kass.
De senaste två batterierna jag kastat har båda två verkat normala, dvs tagit emot laddning, hållt rätt spänning, kunnat starta en (lättstartad) bil. Bara det att det ena hade tappat 95% av sin kapacitet (men hade en kortslutningsström på 570A) och det andra 89%. Dvs de var bara skit. Märkte det när jag försökte ladda ur 15% av orginalkapacitet med 0,1C och de dog.

Mina friska batterier ligger över 13V länge! Mer än en vecka.
Det jag köpte nytt för ett tag sen låg över 12,7V från affären och det var säkert ett tag sedan det laddades.

/Martin
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Du kanske missförstår mig men att ladda ur ett batteri med låg spänning, är enligt Tudor direkt menligt för batteriets livslängd och fortsatta kapacitet - dvs. att testa genom att låta glödlampa/-or lysa under många timmar är inte bra för batteriets hälsa oavsett om det är nytt eller gammalt.

Jag har inga illusioner om att detta batteriet skall prestera på topp igen, det är som sagt ett litet experiment om det går att rädda ett batteri som har ansetts vara skrot.
Det känns dock som att batteriets vilospänning har stabiliserat sig något de senaste dagarna - iofs. på lite drygt 90 % av fulladdat (om man skall mäta spänningen - vilket bara ger en indikation på hur laddat batteriet är).
Jag fortsätter att mäta några dagar till för att få en tendens i utvecklingen av vilospänning. Detta batteri används inte till något just nu mer än att vara ett experiment...

Detta är som sagt batteri nr. 3, de två första jag provade med var tokslut - ett fick jag fylla med en liter vatten och då blev det grumligt i cellerna och det andra verkade inte vilja ta laddningen plus att blyet i cellerna, ner till själva plattorna hade en tjock beläggning av någon form av oxid.

Fortsättning följer...

Mvh
Johan B

ma
7.450
marin849
Inte alls. Tvärtom tycker jag du tolkar lite knasigt. ;)
Det är just därför jag föreslår att ladda ur förslagsvis 15%, något som man kan göra bra många gånger (ett par hundra?).
Och dör batteriet då, ja då har du visat att hoppsan, kapaciteten var bara 15% dvs skrot.

/Martin
Något som vore intressant att se är att koppla på en mätare och se hur mycket spänningen sjunker när man startar bilen och motor går runt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.