AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
12.733

Fel efter urladdat batteri

Sida 1 av 4
Fe
3
Feide79
318i-00
Hej,

Under den kalla vintern så har mitt batteri på min 318 -00 laddat ur tre gånger. Efter den sista gången var det väldigt urladdat och "klickade" inte ens när jag försökte starta. Alla gånger har den direkt startat snällt med startkablar.
Problemet nu är att sista gången så fungerade plötsligt inte fjärrnyckeln. Inte heller centrallåset. Dessutom så vill den inte släcka trippmätaren på instrumentpanelen när bilen är avstängd vilket gör att den kommer att dra ur batteriet igen.
Har kopplat ur batteriet i väntan på kloka svar. Hittade inte heller säkringen som styr trippmätaren då det var min första tanke.
Något förslag?
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Vid varje djupurladdning tar batteriet stryk. Om du aldrig laddat upp det ordentligt så börja med att byta ut batteriet.

Mvh Håkan
Fe
3
Feide79
318i-00
Men även nu sista gången startar bilen och jag antar att batteriet laddar när jag kör.
Problemet är de övriga felen som kommit: centrallås som inte fungerar, fjärrnyckel som inte fungerar och så trippmätaren som inte vill slockna när jag stänger av bilen.
Kan de avhjälpas med ett nytt batteri?

Och en fråga som jag börjar fundera på nu är hur jag ska öppna tanklocket om centrallåset inte funkar?

/Fredrik
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja, själva batteriet är nog kass om det har laddat ur helt tre gånger under vintern!

Så det är nog första steget att byta till ett friskt batteri.

Hjälper inte det, kan man väl kanske misstänka att du fått strömspikar när du har kablat igång bilen....men börja med batteriet.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tanklocket kan du låsa upp manuellt - det finns en liten plastflärp som du drar i för att dra tillbaka låsningen.
Den sitter på insidan av bagaget strax bakom tanklockets placering - brukar vara en liten "knapp" (är grön på vissa bilar och svart på andra - kanske finns andra färger också) som är instucken i klädseln i bagaget - dra ut knappen så följer det med ett snöre - dra i det tills låset är tillbakadraget så att tankluckan går att öppna.

Mvh
Johan B

Det räcker inte med att bara köra man måste ladda upp det med batteriladdare.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Att batteriet har djupurladdat flera gånger, tyder på att det redan var kass, och om det inte var det, har det förmodligen tagit permanent skada av urladdningarna...

Att underhållsladda batteriet några gånger om året och särskilt på vintern, är en gärning som kraftigt förlänger livslängden på batteriet.

Så fort vilospänningen går under 12,4V på batteriet, börjar det sulfatera och laddar man då inte batteriet ganska omgående blir sulfateringen en permanent skada i batteriet som påverkar prestandan på batteriet.

Normal livslängd på ett batteri är ca 3-5 år, men det går att döda ett batteri på några månader om man misshandlar det genom djupurladdningar.
På motsatt sätt går det att få ett batteri att hålla mer än tio år om man sköter om det med underhållsladdningar, håller det rent och även kontrollerar/justerar vätskenivån (i de batterier där det går; i många "underhållsfria batterier" går det enkelt att öppna påfyllningslocken om man bara tar bort en klisterlapp som sitter ovanför locken, men på vissa "förseglade" batterier är locken/täckkåpan plastsvetsade/limmade och går inte att öppna alls!)

Mvh
Johan B

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Men att trippmätaren inte slocknar har inget att göra med att batteriet är kass, iofs kommer det göra att ett nytt batteri också blir kass.
Koppla loss batteriet en stund och se om det gör skillnad.

Så länge du kan starta bilen med ditt batteri utan att du får flipperspel i instrumenten när startmotorn går så ska definitivt centrallås och nyckel fungera!!

Vet inte om 3-serien också har en sån nyckel som laddas upp när den sitter i tändningslåset? Isf måste du köra bilen ett tag för att nyckeön ska laddas upp. Vet ej om den måste initieras.om om den laddat ur.

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
Fe
3
Feide79
318i-00
Efter att ha funderat en dag kring relä-fel och nya batterier så kom jag hem efter jobbet och kopplade in batteriet på bilen igen. Det hade varit urkopplat nu i typ 24h.
Märkligt nog verkar allt fungera igen. Centrallåset funkar, fjärrnyckeln funkar och trippmätaren slocknar när man stänger av bilen.
Ett nytt batteri tror jag dock ändå är på plats!
Börja att ladda batteriet med en intelligent laddare (typ CTEK) - att ladda ett tomt batteri tar tid och är inget som gör med en vända i staden utan det handlar om minst 5 timmar för ett till 2/3-dels laddad batteri och skall den bli helfull så handlar det om 24-48 timmar med en intelligent laddare.

man bör ligga mer än 50% laddstatus för att sulfateringen inte skall ta fart - dvs. helst högre än 12.5 Volt i vilospänning när ena polen är bortkopplad på batteriet och minst 10 timmar väntan efter en laddning.

kan man inte komma högre än 12.4 - 12.6 Vol vilospänning ens efter en ordentlig laddning så är batteriet nästan till hälften sulfaterat.

---

Förmodligen så hängde sig delar av systemet pga. för låg spänning när du försökte starta med tomt batteri och för att sådant skall komma igång igen så måste spänningen helt till noll innan systemet spänningssätts igen, och det kan ta ett tag för att alla kondingar mm. skall laddas ut helt till noll Volt.

Därför skall man inte stressa om man har den typen av fel utan koppla bort batteriet en rejäl stund innan man försöker igen - du gjorde rätt som tog bort batteriet och lät det stå utan batteri under en tid.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Notera att man får köra bilen lika länge för att ladda ett tomt batteri fullt som att använda en stationär laddare. Och bilen laddar aldrig fullt som en stationär laddare har möjlighet att göra heller.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Håller just nu på med ett litet "experiment".

Jag fick ett kasserat batteri från lokala verkstaden (de första två jag fick var sopslut så de kasserades - men det tredje fanns det lite hopp för).

Det var nog inte jättegammalt men hade kasserats av förra ägaren efter köldknäppen på -15 till -20 grader som vi hade här för några veckor sedan.

Det är ett "underhållsfritt" Tudor-batteri som man inte "skall" efterfylla med vatten och det "magiska ögat" var svart (=urladdat).
Jag tog loss etiketten på ovansidan och sedan gick det att öppna locket som sitter över alla pluggar (pluggarna sitter fast på undersidan av locket) så att man fick tillgång till cellerna och kunde inspektera nivån i cellerna - fyllde på lite då det var något låg nivå men fortfarande över blyplattorna.
Sedan laddade jag upp det med min Ctek-laddare Multi XS 2500, med desulfaterings- och rekond-funktion.
När laddaren indikerade att batteriet var "fulladdat", mätte jag syravikten och då indikerade den att batteriet var laddat till 50%.
Satte därefter batteriet på laddning med en gammal "ointelligent"/oreglerad laddare för att försöka ladda upp det helt och bryta trolig sulfatering.
Nu efter ca fyra dygns laddning med "garageladdaren" indikerar syravikten att cellerna håller ca 80% laddning. Laddaren har visat på ca 1-1,5A effekt flera dygn och batteriet tar inte emot laddningen snabbare än så just nu.
Jag låter laddaren stå på några dygn till för att se om syravikten indikerar fulladdat då...

Troligen kommer batteriet inte att återfå 100% kapacitet och troligen är livslängden förkortad totalt sett mot om man skött om det på rätt sätt från början. Men det är inte så mycket att förlora då jag fick det gratis...

Summa summarum, tar det väldigt lång tid efter att laddaren indikerar "fullt", för att trycka i det sista i batteriet och framförallt om det har varit sulfaterat. Det tar lång tid för att bryta sulfatering (om det går, mht. hur långt gången den är)och återskapa syran som har bundits i densamma.
Att ladda så länge med oreglerad laddare är nog inte heller lämpligt om man inte kan öppna och kontrollera/justera syranivån i batteriet, vilket inte är möjligt på alla batterier - vissa är plastsvetsade/limmade och går inte att öppna och Gel- eller AGM-batterier går inte heller att justera syranivån på då den är bunden i batteriet.

Detta är mest ämnat som ett litet experiment för att se om det går att rädda ett batteri som är kasserat.

Mvh
Johan B

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Att mäta syravikten är egentligen det enda säkra sättet att kontrollera hur passa mycket laddat batteriet är och det tar alltid betydligt längre tid än vad man tror även om Cteken visat fullt så är det inte hela sanningen.
Den visar att det är fullt till den kapacitet batteriet kan laddas till, har 50% sulferats så är det "fullt" fast med 50% kapacitet.typ.
Vi har en digital mätare som verkar fungera bra, den talar om om batteriet är OK men behöver laddas eller om det är kass dålig kapacitet och några flera finesser.
Och den kan säga ifrån på ett dåligt batteri som visar hög spänning och laddats 24 timmar att det är dålig kapacitet. Och den har inte ljugit hittills iallafall.

Länk
Är det en Midtronics ni har?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hasso, det stämmer att Ctek-laddarna indikerar "fullt" långt innan batteriet är 100% laddat. Jag har för mig att den gör det vid ca 80% laddning eller lite mer.
De sista procenten tar (lång) tid för batteriet att suga i sig - för det är batteriet som sätter gränsen för hur snabbt den fasen av laddningen sker.

Jag har faktiskt funderat på att köpa en batteritestare - de kostar bara en femhundring ungefär för de billigare modellerna.
De jobbar väl med lite olika funktioner samtidigt - voltmätning, kapacitans, resistans och belastningsprov (väldigt kort stund).

Men som sagt, just detta batteriet ser jag som ett litet experiment och det verkar som att sulfateringen har börjat släppa i batteriet - fortsättning följer! ;)

Mvh
Johan B

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
delorian. Den heter visst så. Används som snabbtest. Finns rejäl belastningsprovare också.

Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Slog av laddaren i kväll, efter nästan en veckas konstant laddning med garageladdare (mätaren på laddaren låg i princip still vid ca 1 ampere under de senaste två dygnen) - syravikten var nära 100% laddning i alla celler, två var marginellt lägre syravikt i men det var inte så stor skillnad.

Skall bli intressant att se vad det är för vilospänning i morgon då batteriet fått vila ett dygn...

Batteritestaren som jag funderar på är denna:
Länk

Mvh
Johan B

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Intressant. Koppla in en 55w lampa eller liknande sen efter att du mätt vilospänningen o se hur länge den lyser.

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vilospänningen ligger nu på 12,7 volt i ett garage med ca +3 grader C.
Så långt verkar det lite lovande!
Skall se om det tappar spänning under närmaste veckan.

Nja, jag vill inte dra ur batteriet med låg spänning som en glödlampa gör, det är rena döden för batteriets livslängd, även om just detta batteriet är ett litet experiment.
Det är mer skadligt med långsam urladdning än snabb (typ startmotor vid startförsök), i alla fall enligt Tudor!

Men jag är lite sugen på att köpa en elektronisk batteritestare från biltema - knappt 450 kr....känns nästan som det är ännu en onödig pryl man inte klarar sig utan! ;)

Mvh
Johan B

Du har säkert återskapat en stor del av batteriets kapacitet genom din "behandling".
Det som är riskabelt med enkla garageladdare är dels att de är oreglerade, liten förändring på nätspänningen ger större eller mindre inverkan på laddströmmen in i batteriet. Prova att hänga på en kupévärmare, en varmluftpistol, värmefläkt eller liknade på samma eluttag och studera A-metern på laddaren...
Laddarna lämnar också för mycket rippel på laddspänningen, ofta sitter det endast en likriktare helt utan kondensator i laddarna, det ger bortåt 50% överlagrat rippel på spänningen ut, detta skapar värme och gasning/vattenförlust vid laddning.
Men för experiment som detta på batterier där man inte har nåt att förlora kan det funka bra, du ser ju resultatet osv.
Återstår att låta batteriet stå nån vecka minst, då ser du om självurladdningen är onormalt stor, OCV sjunker för snabbt, vilket tyvärr brukar vara fallet.
Snabbtestarna fungera oftast på följande sätt: En serie kraftiga (30-50A eller högre) pulser med extremt kort varaktighet, kanske 50-500 uS, skickas ut och instrumentet samplar och lagrar spänningsfallet, resultatet visas i form av nån procentskala eller liknande. Vissa kalkylerar/visar resultatet i Ah osv. Alla har svagheten av ganska stor spridning mellan olika mätningar, eller om klämmorna rubbas lite, inte kläms fast ordentligt mot polerna osv.
Om man laddar ur med resistiv last, lampa eller annat så skall lasten avbrytas vid 10V, eller möjligen 9,5V om man tar ut hög ström. Man kan sedan räkna ut kapaciteten man fick ut genom tid x ström, obs dock att strömmen sjunker samtidigt som spänningen går från drygt 12,5V ner till 10V osv, man får räkna lite..
En riktig testare laddar ur med konstant ström hela tiden, sen är det bara att hålla reda på tiden. En kraftig 24V lampa ger faktiskt hyfsat konstant urladdningsström på ett 12V batteri, efterhand som spänningen sjunker så svalnar glödtråden lite varvid resistansen sjunker, strömmen ökar något (minskar mindre kanske är mera rätt) osv..

FP
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Folke, jo jag vet att gamla garageladdare kan vara rätt dåliga ur laddarsynpunkt pga. just rippel och överladdning.
Men jag har också hört att det är betydligt bättre att ladda batteriet med en dålig garageladdare än att inte ladda batteriet alls, om det är dåligt laddat (dvs. under 12,4V vilospänning).

Detta är som sagt ett litet experiment för att se vad som går att åstadkomma med ett kasserat batteri (som jag inte har historiken kring och därmed inte vet hur dåligt det var vid kassering och hur länge det varit dåligt).
Jag blir inte förvånad om batteriet ändå inte blir riktigt bra - kanske laddar ur sig snabbt eller liknande. I bästa fall kanske man återfår typ 75-80% kapacitet i batteriet skulle jag kunna tänka mig.

Nu var det relativt kallt i garaget under laddningen - låg väl runt 2-5 grader plus eller något liknande. Vätskenivån sjönk inget under laddningen, men det kan iofs ha varit så att viss vätskeförlust kompenserades med att vätskenivån ökar under laddning. Jag lät locket vara på cellerna vid laddningen för att undvika stänk.

Intressant att få lite mer fakta och information om batteritestarnas svagheter!

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.