AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.379

Motorbyte e46 320i -02

Je
35
Jespers96
320i e46 - 02
Lång historia kort, då allt uppenbarligen inte stämde efter lyftarbytet slutade det upp med att den sekundära kamkedjan satt rätt ut genom ventilkåpan av en ännu ouppklarad anledning då bilen ändå hade gott kanon i lite över en vecka efter bytet... Tråkig historia ...

Men nu till saken, har fått tag i en annan motor, även den en m54b22, dock ifrån en 05:a. Då är min fråga, behöver jag Boxar, nycklar osv från den bilen eller ska det funka ändå med min gamla styrbox, ews, nycklar osv då det ändå är samma motorsort?
No
132
Nop
320d Touring -11
116i pre LCI -07
Jag vet inte exakt hur det ser ut på m54 men rimligvis om du har samma motorkod på din bil är det väl bara att skruva över givare mm om du är osäker.

Så funkade de det fint att göra på en -99a med en -01 motor för mej.

Sedan kan du ju alltid jämföra artnummer på olika delar i realoem epc.

lycka till
Je
35
Jespers96
320i e46 - 02
Nop: har kollat upp givarna via realoem och ser bara skillnad på en kamaxelgivare som har ett annat artikelnummer men det kan ju vara samma kontakt ändå om jag har tur!

Så du kunde behålla din styrbox osv som satt i bilen till den nya motorn trots att årtalet skiljde sig?

Mvh. Jesper
No
132
Nop
320d Touring -11
116i pre LCI -07
Japp, vill minnas att kablaget mellan motor och kaross/styrbox skiljde något men ja plockade över det ja hade på gamla motorn.
Motorn i sej är ju bara "järnskrot" , så länge givarna på den stämmer med din styrbox är det ok. Men detta bygger ju även på att det är exakt samma motorkod. Var uppmärksam så att inte bokstäverna TU finns i ena motorkoden och inte den andra t.ex.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.