|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har ägd min 335i i 2år, har sedan jag köpte den haft ett återkommande problem vid körning att de låter som fågelkvitter / swish ljud vid låga hastigheter (kanske vid högre också , svårt att höra :P) Kommer alltid efter en studs körning (kör man hårt låter det mer, och försvinner sedan när den fått "kyla av sig") Hittade en film från en annan som har samma problem Lämnade in den på BMW då mekaniker sa till 100% att det var skivorna fram, så böt skivor fram + belägg men vart absolut ingen skillnad. Något som vet vad felet kan vara? | |
| Dåliga lager i kupéfläkten kan yttra sig så,men det borde inte vara specifikt till någon hastighet (jo, hastigheten på fläkten möjligen). | |
|
Finns ljudet vid tomgång eller enbart när bilen framförs? Det är inte så löjligt att det är en bromssköld som ligger an? Låter mer som om det skulle vara gnissel från multiremmen om man går på youtubeklippet. Handbromsbackarna som inte helt släpper? // Jonas |
|
|
JcN jag tvivlar på att det är bromskölden. Har försökt "trycka bort" den utan några förbättringar. Fick också fram det förut med handbromsbackarna. Finns det något sätt man kan pröva om det är dem? Vill gärna veta vad det kan vara då dem på BWM inte kan lista ut det efter 4x felsökning ( 2 olika verskstäder):P |
|
| Glömde lägga till att det kommer bara vid körning (rullning) ej på tomgång | |
|
Först: Vilken BMW-verkstad besökte du. Du borde fronta den och ( kanske) den beskäftige s.k. mekanikern (kepsvändare?), som verkat ha helt fel! Speciellt om BMW böt delar.... Det är ett mekaniskt ljud, kopplat till rotation. Lager brukar sjunga, men oftast vid större rotation. Om det inte är något fel vid hjulen, är nästa puck transmissionen, kardanaxel och knutar/växlingsställen. Du borde kunna bekräfta/utesluta handbroms genom att dra i den i fart, och notera ev. förändringar. Bromsskivor bak? Är dom kollade? Lyft upp bilen, och rotera för hand, så märker du om det är ojämnheter, eller ligger på. Men borde verkstan kollat, tycker man. Finns säkert mer, med det var några uppslag, lycka till!! Återkom gärna, när det löst sig. em3 |
|
|
Mina handbromsbackar släpper inte helt om jag inte backar några centimeter innan jag kör framåt. Gnisslar och gnäller. Främst för jag förmodligen justerat fel för de är inte många mil gamla. Gnäller bilen för dig om du backar? Är det från bakbromsarna så kan det ju behövas en justering alt nya backar för dig eller bara så enkelt att du behöver ta isär, rengöra och smörja upp alla glidytor i oken bak. Håller med em3 ang den verkstan du besökte. Inte snyggt att byta dyra delar på det viset. // Jonas |
|
|
Uppkommer problemet vid körning rakt fram eller endast när du svänger? Har samma problem på min e39 och där var det bara att smörja upp lagret till kupéfläkten så var det borta |
|
|
??? På vilket sätt påverkas kupefläkten om du åker rakt fram eller svänger??? Krävs en liten förklaring för mig, Johnsen, eller pratade du om två helt olika saker? Kupefläktens ljud påverkas väl inte så mycket av om du svänger till höger eller vänster eller åker rakt fram!!!??? Du kanske var ute efter oljud från framvagns-upphängningen, men det blev inte helt tydligt......?? Det blev lite äpplen och päron där, förklara närmare vad du ville bidra med för trådskaparen. em3 |
|
|
Haha jo det gör ändras faktiskt för jag har kupefläktsgnäll vid runt -20 och svänger du fram och tillbaka blir det tyst så antagligen finns det väl lite spel på axeln för fläkten ska kunna röra sig lite vid skarpa svängar eller så är lagret antagligen tillräckligt dåligt att det rör på sig. Men OnT: ljudet på filmen påminner om låter som sten mellan kloss och skiva men så lär det väl inte vara om dom blivit bytta så nästa gissning är riktigt dåligt lager någonstans |
|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Hej, hade exakt det kvidde-vitt-ljudet på min E46. Jag kunde till och med ändra ton på "fågeln" genom att försiktigt röra på handbromsspaken. :-) Tog av skivorna bak, det var handbromsbackarnas (en av dem) fjädrade skruv som rostat loss från den tunna skölden den sitter bajonett-fattad i, som lossnat o låg inne i trumman och skavde. Bytte sköldar och infästningsskruvar samt backar, så var det löst. Anders |
| em3: inte alls, pratar om samma sak. När du svänger kan fläkten flytta sig lite på axeln och skapa ett kvittrande ljud om den är dåligt smörjd. I de flesta fall räcker det med att smörja upp lagringen lite. I mitt fall hade jag endast missljud vid vänstersväng, därav min fundering om det endast uppkom vid svängar. Hoppas detta var förklaring nog | |
| Min 320d e91 2012 tjuter det också om och det är ifrån kupéfläkten, ska testa att demontera den och se om man kan byta/smörja lagren. | |
| Hej! Har precis haft samma ljud. Det va remmen som gjorde oljudet.. lite spray på remmen så försvann ljudet men kom senare (2 dagar) tillbaka. Får byta rem, spännare och löprullar så ska problemet lösas :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.