|
|
|
|---|---|
|
Har en Ctek laddare av typ Multi XS 3600 ansluten till bilen nu ett tag då den nu under vintern använts sporadiskt. I manualen står att köldläget (14,7V) skall användas då det är +5 eller kallare samt till många AGM-batterier (??) Man hänvisar även för säkerhets skull till batteritillverkarens anvisningar. Nåväl, har nu haft laddaren ansluten i 5 dygn i en temperatur runt +/- nollan utan att laddaren gått in i underhållsladdfasen. Batteriet är två år gammalt och spänstigt så jag tycker det är lite märkligt. Så då blir frågan, om det blir lite varmare framöver, mer än +5 alltså, skall man då trots att man har ett AGM-batteri ladda i 14,4V/3,6A-läget? Där tycker jag Ctek är lite otydliga. | |
|
Jag hade utan tvekan gjort det om batteriet ska laddas med lite högre spänning, det är nog mer batteritillverkaren som avgör, jag har dock svårt att se att det skulle förstöra batteriet även om man inte är behov av köldläget. |
|
|
AGM-batterierna laddas alltid i köldläget oavsett utetemperatur. Mvh Magnus |
|
| Vid underhållsladdning så räcker en XS 3600 med råge. Har för mig att den klarar upp till 75 Ah men tar upp till 120 Ah vid underhållsladdning. Många av dagens bilar har ju rätt så kraftiga batterier så håll koll på vad laddaren klarar av om ni ska ladda stora batterier från noll. | |
|
Länk Bytte själv till mxs 5.0 och upplever att den funkar mkt bättre. EB |
|
|
Du kan ladda större batterier än rekommenderat det är bara att det tar längre tid, vilket inte alls är en nackdel för batteriet. Jag brukade ladda upp mitt 110ah med min ctek zafir 90 och den var specad för batteriet upp till 90ah tog tid men fungerar som sagt utmärkt. XS3600 räcker gott och väl specad till 120ah |
|
|
XS 3600 är inte bra till större batterier, särskilt om de är äldre. Strömmen måste sjunka till 0,4A innan laddaren går till pulsunderhåll (grön LED tänds). Jag har en inkopplad till sommarbilen med 80Ah batteri och det funkar. MXS 5.0 har också en maxtid på 10 tim för absorptionsladdning . Länk |
|
|
Tack för all information och synpunkter. Jag valde en XS 3600 en gång i tiden för att främst ladda MC-batteriet och andra mindre batterier så den kanske inte är idealisk för vinterladdning av ett `dieselbatteri´. Verkar i alla fall att fungera så att man enkelt kan starta och låta bilen ladda resten. Har köpt en liknande laddare på Lidl av alla ställen och den fungerar förträffligt, dock ej specad för omgivningstemperatur under nollan trots ett köldläge. |
|
|
I din bruksanvisning står laddtider för olika storlek på batterier - om jag minns rätt så var det uppåt 1,5 dygn för >100 Ah med 3600-laddaren. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Läste någonstans (tror det var antingen hos Ctek eller Tudor/Exide) att det kan vara en nackdel (förutom laddtiden) med en för liten laddare i förhållande till batterikapaciteten och det är att laddningen tenderar att ske på ytan av plattorna och därmed får batteriet inte full kapacitet. En tillräckligt "stor" laddare ger en djupare laddning på plattorna och därmed får batteriet full kapacitet. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hör sett att lägsta laddström bör vara 5% av Ah kapacitet dvs 4A för ett 80Ah batteri. |
|
|
Appropå CTEK vad tror ni om denna? Känns inte vara värt 700 bagis att endast kunna se tre lägen på laddstatus. Skiljer ju i så fall inget från den enklare "sladdvarianten". En kommande storsäljare? Knappast... Länk |
|
| Jag antar att hela poängen med CTX är att den är trådlös. För mig som lämnar bilen `obevakad´ i veckor på vintern kunde den vara bra om räckvidden vore tillräcklig. En riktig sändarmodul med andra ord. | |
| Nä att de valt att använda Bluetooth känns ju aningen fel för den applikationen. Passar ju bra om man vill kunna sitta inne i bilen och kolla status. Men då kan man ju lika gärna ha en vanlig "sladdindikator". :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.