AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
10.646

Nästa tjänstebil: 520D, A6 eller V70?

Sida 2 av 3
Verdi
Eftersom jag nu har en XC70 och en F31 och har två barn så kan jag väl flika in att det fungerar väl bra med en F31 också men att det extra utrymmet i Volvon absolut inte gör ont heller.

Största skillnaden som jag ser det är komforten. Volvon är mycket tystare, är inte lika spårkänslig, skönare stolar, luftigare... Det känns helt enkelt lite instängt i F31:an.

När man är själv i bilen är det ju nåt annat såklart. Då känns Volvon gammal och trött och F31:an vaknar till liv.

Så det beror lite på vad man ska ha bilen till tycker jag. Körs bilen mest som familjebil? Eller är det en bil som du kör själv 95% av tiden men ska funka som familjebil bara ibland?
Gu
204
Gusvigilante
Audi A6 Avant quattro -16
BMW 320 xdrive M-sport
Tack för synpunkterna! Precis som ni är inne på så köronen väl merparten av alla storkombis med en person och noll packning 90 % av tiden. Så visst betalar man för enstaka fall men det är väl bekvämligheten. Vi har ju X3an son familjefraktare nu, tanken är väl att göra oss av med den. Så bilen jag väljer ska användas mestadels av mig. Dagiskörning, till jobbet och kortare resor på helgen med barnvagn. En och annan tur med packning och vagn. Vi har klarat oss rätt bra med X3an men touringen är väl något mindre både i kupé och bagage. Kanske är marginellt?
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Av de bilar du väljer mellan hade jag tveklöst gått på A6:an. Det är i så fall mycket bil för pengarna. Klarar du dig med en mindre, 3-serien då den är klart roligast att köra. Jag är lite osäker på hur den är storleksmässigt i bagage gentemot X3 men den är klart trängre i kupén.

Bäst är att testa alla och jämföra själv. Alla är bra bilar med olika styrkor. Beror som Verdi säger mycket på hur du tänkt använda bilen.
Fick till sist A6:an i tisdags. Fin bil, klart mycket roligare att köra än många andra Audi. Maskerar farten bättre än F11. Bra baksäte och utrymmen med tre barn.
Audis Soundsystem (motsv BMWs Hifi) låter bättre än BMW.

Hade gärna valt Allroaden men hade ett tak på 340 (efter rabatter) så då gick det inte...
mi
40
mikkkeandersson
F31 2015
Saab 95 2004
Allt hänger på om du gillar att köra bil. Gör du det är Audi och Volvo inga alternativ. Väghållning körkänsla mm är i BMW helt överlägsna mot de andra.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Myten om BMWs väghållning och körkänsla är överdriven. Speciellt när vi pratar bilar som väger upp emot 2 ton och drivs med dieselfyror.

A6:ans största fördel är ljudnivån. Så mycket tystare än motsvarande F11.
Verdi
Njae acey. Jag har varit och provkört lite bilar på sistone och jag kommer på mig själv att sitta och le när jag kör BMW och sura när jag kör nåt annat. Har inte sett mig som en BMW fanboy men nu får jag nog ta steget ut ur garderoben och erkänna det. :-)

Väghållningen sitter inte i motorn heller. Iofs har jag knappt kört F11 förutom en kortare provkörning för fem år sen men vad gäller 1- och 3-serien så är det nåt speciellt i hur bilen uppträder. Alert. Men satan vad bekväm hyrbilen (C220) var nu i morse på väg till min kund. Mycket mindre spårkänslig och vilsammare att köra. Iofs inte lika breda däck men ändå stor skillnad.
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Hade möjlighet nyligen att för en vecka köra en sprillans 520d Touring,
den absolut första tanken som slog mig var - fan va trångt det känns ....

trevlig bil i övrigt, lite tunn i kraft kanske, vs. vad den kostar

Gillar starkt senaste NAV/Idrive prylarna som är riktigt trevliga att jobba med

Vilken motor har du i A6-an Kristoffer? Jag tycker att Audi har närmat sig mycket BMW när det gäller körglädje. När jag hade Allroad 218 hk och körde iväg från Möllers i Eskilstuna var jag nästan på väg tillbaka för att fråga om jag fått en bil med större motor än vad jag beställt. Den var klart mkt roligare att köra än vad jag ens vågat inbilla mig om. Sen är där luftfjädringen framförallt väldigt förgiftande. Det är svårt att komma tillbaka till ex. vis en 5-serie efter Allroaden.

/Anders
bu
327
burt
Passat 2,0tsi.
2017.

EXAKT bmw har inte bättre väghållning än någon annan tysk....en enhjulsdriven bil som alla andra, inte som de va förr....
Verdi
Snacka kan ni men ta en 320d och jämför den sen med en C220 cdi så kommer ni fatta skillnaden. Audi ligger kanske mitt emellan men är inget för mig av lite olika orsaker.
kl
346
klabbarparn
Z3 M-Roadster-98 530D xdrive g30-17
Audi- Fyra nollor i grillen, och en bakom ratten!!
kl
346
klabbarparn
Förresten, vilka alla bilar är enhjulsdrivna?Känner inte till någon?
bu
327
burt
Passat 2,0tsi.
2017.

Tycker alla tyskar är bra , men faktum är att om man inte pressar bilen känner man ingen skillnad , och handen på hjärtat hur kör man???? finns otaliga undanmanöver tester där bmw får stryk av både fordar och oplar... de är inga tekniska underverk vi pratar om här???har för övrigt ägd två f30 ,tre e90, så ja snackar inte ...tycker bara de är lite kul när vissa skriver att den styr in MYCKET bättre i kurvorna... spenderar 6000 mil om året i bilen och dom som kör på de viset är ju inte bmw förare, snarare volvo 940 och saab.
bu
327
burt
Passat 2,0tsi.
2017.

Jo du Klabbarparn prova och köra fast med din bil din f11 då... så ska du se att ett hjul driver,eller så hissar du upp den och snurrar hjulen ett går fram och ett bak. om du nu inte monterat en lamelldiff .
kl
346
klabbarparn
Haha!Min f11driver bara på vänster bakhjul! Aldrig höger!Varför??
bu
327
burt
Passat 2,0tsi.
2017.

Du kanske är kommunist=)
Verdi
Burt, jag kör en c220 nu och känner stor skillnad mot en 320d.
Anders: Det är den nya 190hk quattro sport edition med S-Line. Väldigt fin dieselfyra men jag hade gärna haft sexan som ger en helt annan upplevelse. Skulle jag köpt den privat hade det blivit Allroad - nu var det firmans policy som avgjorde valet och det finns en annan bil i garaget som ger riktig körglädje om andan faller på :-)
F11 kändes för trång nu med tre barn, även om den känns lite mer lättfotad och har en bättre drivlina än Audin tycker jag. Hade en F11 520d i 3 månader när X3 stod på verkstad efter en trafikolycka för några år sedan så jag vet vad den går för som familjefraktare.
kl
346
klabbarparn
Burt, haha kommunist- nej tack, ingen risk!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.