AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
10.647

Nästa tjänstebil: 520D, A6 eller V70?

Sida 1 av 3
Dags att plocka ut ny tjänstebil och det är tyvärr inte med obegränsad budget. Valet står mellan BMW 520D, Audi A6 2.0tdi eller Volvo V70. Alla manuella och med 2wd
Både BMW & Audi känns körglada och med bättre kvalitétsintryck än Volvon. Volvon är en äldre modell (även om alla är på gång att fasas ut) men blir däremot fullutrustad för samma pengar.
Antar att en del här har stått inför samma val och ber om era reflektioner om dessa bilar.

Valen för bilarna ser ut som följer:

BMW:n med Sportpaket, utökat kluster, M-ratt och Hifi-paket.

Aud:ni blir med Edition Sport/S-line, svart innertak, belysningspkt, förvaringspaket.

Volvon blir i princip fullutrustad med skinn, elstolar, taklucka, navi, dragkrok m.m.

Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

520d hade jag valt. Audi inte roligt med fwd. V70n är gammal
To
370
Tobbe330
Skoda Kodiaq 2019
Kanske går att klämma in m-sport istället för sportpaket nu när det är på kampanj?
Behöver du gå för de stora modellerna? A4 eller 3-serie fungerar inte?
Av de 3 du nämner hade jag gått på A6:an, tycker den finare än 5an.
Jag har aldrig provat en V70 men bara utseendet får mig att backa.
Bäst är väl att provköra lite, det är först då man känner vad som passar.

Alla andra svar du får här kommer säkert vara 520 :)
bu
327
burt
Passat 2,0tsi.
2017.

Tja ja hade valt passat 2,0tsi dsg samma drivlina som golf gti en fantastisk motor och xds diff, bra styrning och är du lagd åt trimmningshållet så har du 310hk med steg 1, snygg me enligt mig.
Det är denna storlek som jag behöver så kan inte ta A4 eller 3-serien.

M-sport går inte in trots rabatten då jag vill uppgradera ljudet bl.a.

Jag har provkört alla och V70 var den piggaste i gänget och Audi kändes förvånansvärt trött för sina hästar. Men det är bara min känsla.A6:an kändes väldigt trevlig interiört och fräschast gänget.

Passaten är prisvärd men är inte intressant.
mu
65
musse05
Corvette C7
MB C220 CDI(tjänstebil)
Ja, det är svåra val. 5 Serien är klart snyggast, V70 är nog bekvämast och, som du säger, bättre utrustad och bäst utrymmen. Är du prestigelös väljer du V70, annars 5-serie. Jag lämnade precis tillbaks min V70 som jag haft i 3 år, tyckte framför allt att den var väldigt bekväm, gungade lite som en jänkare på motorvägen :-)
Jag plockade(idag) ut en Mercedes C220 kombi, har du kollat dom ? Eller är den för liten tycker du ? Dom är bra prissatta, hyfsat med utrustning, någorlunda billiga paket, osv. Och väldigt skön att åka i !
To
370
Tobbe330
Skoda Kodiaq 2019
sportpaket + m-ratt = 29400

m-sport = 29900
Tobbe330: Det är kampanjpris på sportpaketet också.

Sportpaket + M-ratt= 10400:-

M-Sport = 29900:-

Musse: C-klassen har jag kikat på men hade velat haft lite större bil. Däremot är den riktigt snygg.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag skulle valt A6. FWD är inget problem alls. A6 är inte tråkigare att köra än F11.
Eller ska du epasladda på parkeringar med bilen? I så fall F11.

-------
//Lövet
Andreas: Inget epasladdande så drivning spelar ingen roll för mig. Synd på A6:an att den inte har elbaklucka som standard men man får väl stänga manuellt som vanligt ;)
To
370
Tobbe330
Skoda Kodiaq 2019
Sorry det hade jag missat faktiskt! Intressant.
Skulle också valt A6 framför en 520d F10-F11 när snart ersättaren presenteras. Antar du kikar på kombibilar eftersom V70 nämns som en kandidat? Även den går bort då det snart finns en ny V90. Audi har dessutom nu väldigt bra priser. De "köper" marknadsandelar genom diverse olika kampanjer och extrastöd till åf från generalagenten. Ex vis har man på Q7 ett inbytesstöd på 50 tkr.

/Anders
A6 hade jag också valt av de bilar du nämner. Kolla bara när du får bilen. Min beställdes i oktober och skulle ha levererats i Februari. Nu ser det ut att bli April/Maj...
Och då är det en färdigpaketerad sport edition bil med automat och quattro.
Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
Jag har valt 520. Trevligare, känns piggare och mer alert, körglad än de andra två. Sedan ingår läderklädsel också i sportpaketet som du nämnde att du får på Volvon.
Med Känsla/Anders: Ja, Det är kombibilar jag kikar på. Även V90in har jag kikat på men med priserna på tillvalen som är till S90 så lär det bli en dyr historia med det man vill ha.

Kristoffer_L: Beskedet jag fick från Audi var 10-12 veckor men skall kolla en extra gång innan ev. beställning. Segt att behöva vänta så länge och att det skjuts fram. Du måste få kompensation för detta? Vet du varför det skjutits fram?

Dm3: Läderklädsel är fint att se på och ger en bättre känsla men inte alltid ett plus i mina ögon. Kallt som satan på vintern och varmt på sommaren ;)

Kanon med alla synpunkter!
Mackan: Allra första bud var i januari när jag beställde men sedan blev det februari då quattro med sport edition precis hade lanserats. Ingen kompensation till mig då det är ALD som köper in bilen och som sköter leasingen. Jag bara kör och tankar, typ :-)

En grej jag märkt i jämförelse med F11 är att A6 maskerar farten väldigt bra.
Kristoffer, en fråga; varför beställde du inte en Allroad? Iofs lite högre pris antar jag men en fantastiskt skön bil med luftfjädringen och en riktigt fin drivlina. Det var lätt att gilla den bilen. Betydligt vassar än F11 tycker jag. Luftfjädringen är väldigt vanebildande och man saknar den direkt när man kör något annat.

/Anders
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Nu har det gått en dryg månad sedan första inlägget. Med de alternativen hade jag valt 520d alla dagar i veckan. Ska du beställa Volvo finns väl bara Classic just nu och det går väl snart inte att beställa den längre?

520d motsvaras väl av V90 D4 och där är inte priset så långt ifrån 520d beroende på vilken utrustningsnivå man väljer.

Gu
204
Gusvigilante
Audi A6 Avant quattro -16
BMW 320 xdrive M-sport
Orkar inte starta en ny tråd. Dags att ta ut tjänstebil igen. Är begränsad till 7.5 pbb. Alternativen A6 190 hk Quattro s tronic s line exteriör. 320 d automat m-sport och en Passat GTS med exekutivpaket. vi har 2 barn, 5 och 2 år, så egentligen borde 3 serien gå bort? Men tycker den är snygg med m sport. Är otroligt nöjd över att fått ner A6:an till 7.5 pbb. Och tycker den är ok snygg och hyfsat praktisk. Passaten med 240 hk är ju kul å köra men det är nog lite nyhetens behag? Alternativet är så klart en vanlig 190 HK passat eller alltrack med mycket utrustning. Passaten tycker jag inte är särskilt snygg, men rättfärdigar motor eller hög utrustningsnivå ett köp? Mycket tycke och smak men hur hade ni resonerat?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag har aldrig känt behovet av att åka så stor bil bara för att jag har barn. Mina är identiska som dina och vi har främst åkt V60, Insignia och E91 och det är bilar som ju är mindre än F30. Dock är den ju mindre och det blir mer trassel att peta in ungarna bakåtvänt ju mindre bakdörren är. Men om du helst VILL ha den så go for it.

Alltrack är bara en fulare Passat, jag fattar inte lockelsen i den. Skulle valt GTS i så fall. Vill du ha en bil som är kul att köra eller en lång utrustninglista att visa upp? Det är bara du som kan svara på det. 190hk är knappast en slö bil om du väljer den vägen.

A6 är en bra och rymlig bil men blir ju ersatt väldigt snart. Lite trist kanske.

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.