AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.617

läckage servoolja 750 E32

os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Hej, hoppas på att någon av er kan tipsa mig lite. Min 750 E32 läcker servoolja. Både broms- och styrservo samt nivåreglering går på det systemet. Tittar man på balken på förarsidan, vänster om motorn i färdriktningen och alltså under servobehållare och diagnosuttag mm, så är det blött och kladdigt där. Det droppar från bilen innanför vänster framhjul, från stagen/länkarmarna som går där.Själv kan jag inte se mer exakt var det kommer ifrån. Körde till en kunnig verkstad som inte tyckte att det var något att bry sig om, utan bättre att fylla på olja då och då. De bjöd på en påfyllning, men hade inte tålamodet att vänta tills jag trampat ut trycket ur bromsbomben utan fyllde på innan det släppt. Förmodligen blev det övertryck, för jag körde bara hem efter det och sedan hade läckaget gått från att vara några droppar då och då till akut.

Nu står bilen på en annan verkstad. De har sökt läckaget men kan inte hitta det, de flesta av servorören ser ut att fukta men ingen stor läcka har hittats. Är det någon av er som har tips på var det kan komma ifrån? Vore bra om jag kan ge verkstaden några uppslag när jag pratar med dem igen imorgon!
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Slangarna till servobehållaren brukar ge upp. Kan räcka att lossa dem och skära av dem 2-3 centimeter. Man brukar se det på att slangarna blir ordentligt kladdiga.
Hej,

Min bil hade ett sådant problem, när jag köpte den. Förre ägaren hade också tyckt att det räckte med att fylla på olja.

Men, precis som du skriver, hela vänstersidan, inkl hjulhuset, var kladdigt. Och som jag letade. De slangar, som Kane nämner, var söliga och jag drog åt slangklämmorna under behållaren. Utan resultat.

Till slut hittade jag läckan. Det var retur- (vill jag minnas) slangen från servopumpen till kylaren, som hade murknat precis inuti den pressade skarven mellan röret från pumpen och slangen till anslutningen mot kylaren. (Lite svårt att förklara. Skissen hos realoem visar inte verkligheten. Det kommer ett rör från pumpen. Det skarvas strax bakom kylaren med en gummislang till nästa rör, som sitter på en fläns som kläms och tätar mot oljekylarens motsvarande fläns.)

Givetvis hade fartvind och fläkt blåst bort all olja från själva läckagestället, så det var bara med envishet och tur som jag efter långt letande fann det.

"Den vänlige" säljer naturligtvis röret med påskarvad slang som en enhet. Priset okänt, men redan det faktum att man inte kommer åt att skruva loss röret från styrsnäckan utan att lossa den också, gjorde att jag köpte en 10 bars retur-hydraulslang (lite mjukare än en högtrycksslang) från en firma Hammars i Grycksbo och satte dit med slangklämmor.

Observera bara, att ovanstående handlar om en E38. Jag tror faktiskt att jag skrivit en tråd om detta tidigare.

/Lennart

Edit: Min tidigare tråd Länk

Lämna in bilen? Inte SÅ desperat, väl? ;)
Hej,

Kollat nu hur E32 ser ut. Länk
Lite annorlunda, men visst finns det ett antal skarvar att kolla upp!

/Lennart

Lämna in bilen? Inte SÅ desperat, väl? ;)
os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Hej!
Tack för era tips. Jag ska framföra dem till verkstaden imorgon. Jag läste faktiskt din tråd tidigare lenwib, men blev osäker på hur stora skillnaderna är mellan E32 och E38.

"Den vänlige"? =)

Känner att E32 inte riktigt är den optimala bruksbilen vid sådana här tillfällen. Men men, vi får se hur det går imorgon!
os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Lite uppföljning så. Verkstaden kunde inte hitta något stort läckage, dock att det fuktade både här och där. Därför rekommenderade de att jag skulle ta bilen till några som gör sina egna rör istället. Ska lämna den där på onsdag. Men det blir snabbt pölar under bilen så det är ju ett större läckage än bara att det fuktar. Trycker ur sig ca en liter på några korta turer i stan och att den får stå några dagar.

Det som hittills kunnat uteslutas är servobehållaren och rören direkt under den, så tack för ditt tips Kane men det var inte det. Det är inte heller runt styrsnäckan det läcker och runt högtrycksventilen är det också torrt.

För övrigt var det lagom kul att hämta bilen. Batteriet nästan tomt och servosystemet likaså. Servoolja kunde en Mercedes/Citroen -handlare sälja åt mig lite halvdyrt iaf. Hur en 750 går med nästan tomt batteri vet ni nog. Men jag tog mig hem efter många om och men. Nu står den på laddning med ett tråg under bilen.

Fortsättning följer...
Tack för återkopplingen!

Synd, bara, att verkstaden inte kunde hitta ett så stort läckage som du beskriver. Men det är nog så, att verkstäder inte ger sig tid att leta ordentligt. Eller saknar fantasi.

Vänster sida, stort läckage, kan det verkligen vara så svårt?

Tydligen pillar du inte själv med bilen, men det vore ju annars en enkel match att köra upp bilen/framhjulen på en ramp, krypa under och ta bort "has-plasten". Sen låta någon starta bilen och vrida ratten fram och tillbaka medan du tittar.

Eftersom läckaget är så stort, får jag för mig att det borde finnas i någon tryckledning (alltså inte en retur). Kanske en sönderrostad ledning till nivåregleringen?

/Lennart
os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Ja, det var verkligen synd. Men det verkar som att de har letat rätt mycket ändå. De har gjort precis som du skriver, tagit av skydden och låtit en styra medan en annan kollar. men de hittade bara att det fuktar här och där.

Jag gör en hel del med bilen, men det här orkar jag inte, kan inte, hinner inte. =) Garaget är för trångt och kallt och trasiga rör kan jag ändå inte fixa så det här hoppas jag någon verkstad kan fixa! Jaja, än lever hoppet!
os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Jahopp, idag var det dags att åka till nästa verkstad men nu blev det lite värre. Trots att jag underhållsladdat sedan i måndags och batteriet enligt laddaren är färdigladdat, så var det knappt att bilen startade. I bästa fall går den på halva motorn. Dåligt, kan tilläggas. Ingen EML-varning. Så det blev ingen inlämning idag, går inte ge sig ut i morgontrafiken när den går som den gör.

Så nu är det något annat som gått fel. Det luktar bränt från motorns högra sida också, lite konstigt. Enligt verkstaden gick den bra när de körde ut den på parkeringen...

Hade det varit dåligt batteri borde verkstaden ha fått problem med EML långt innan den blev så dålig som den var när jag hämtade den, så batteriet är det nog inte. Så nu kan jag nog se fram emot några timmars spännande felsökning innan jag ens kan göra något åt servoläckaget. Kul... Bara att börja rycka bränslepumpssäkringar och kolla kablar...
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Nu ser jag att du bor ganska långt bort från Huddinge, men annars så låter det där precis som ett jobb för Bil & Motorteknik i Hudinge. De är duktiga på gamla motorer och att få dem att gå bättre. Inte jättebilliga, men väldigt bra.
os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

AlexanderK: -Tack för ditt standardsvar! Inte första gången du ger mig det tipset =)
Länk

Men jag förstår att det är i all välmening. Finns ju ingen verkstad här jag har förtroende för just nu så... Dock är väl inte bilen riktigt värd att transporteras till Sthlm i sitt nuvarande skick :)

Dock oroar jag mig inte så mycket för att motorn går dåligt, det kan jag kanske lösa. Lite snabb felsökning avslöjade att det är förarsidans motorhalva som inte går. Logiskt med tanke på att det är där de letat servoläckaget. De har förhoppningsvis bara kommit åt något. Servoläckaget däremot, det oroar jag mig för...
os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Har börjat leta fel och läckage nu. Har hittat ett läckage, men jag tror inte att det är det enda. Slangen som har nr 8 i denna bild:
Länk
läcker förmodligen i båda ändarna. I den ena var det en slangklämma som gått upp lite. Men hur lossar man delen som sitter mot styrsnäckan? Måste man lossa bulten (nr 14) eller kan man dra loss själva slangdelen? Den går nämligen att rotera så den verkar lite lös. Sen är det förstås kladdigt runt den också.
Hej,

Det är antagligen rätt trångt där? Annars är det ju bara att lossa nr 14 och den vanliga slangklämman och sen jobba utanför bilen.

Men jag antar att det inte finns utrymme eller åtkomlighet för den manövern? Själva slanganslutningen mot den del som dras fast med nr 14 är sannolikt påkrympt, dvs utgörs en "permanent slangklämma".

När jag råkade ut för servoläckage - också på returledningen f ö - gick det inte att byta ut hela delen utan att lossa styrsnäckan mm. Istället lyckades jag öppna den permanenta slangklämman med en Dremel. Tunt gods i den, inte särskilt svårt. Sen skarvade jag in en slangbit med två vanliga slangklämmor. Samma metod borde funka för dig också, om det bara finns arbetsutrymme.

Om du inte kan lossa nr 14 och inte kan komma åt med en Dremel eller liknande, kan du kanske öppna den permanenta klämman med något annat verktyg? Som sagt, godset i klämman är tunt och tillåter nog ett öppnande med en vanlig avbitare och envishet.

/Lennart
os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Hej Lennart,
tack för dina råd! Precis som du misstänker är det riktigt trångt där och svårt att komma åt utan att demontera alla möjliga grejer. Prövade därför nu med att bara byta den vanliga slangklämman i andra änden och det verkar ha hejdat läckaget betydligt. Har bara kört en kortare sväng men kan inte se att det skulle ha läckt mer, annat än någon droppe baktill vid torpedväggen. Det kan jag leva med ett tag. Nr 14 kommer jag behöva byta förr eller senare och då får jag nog använda mig av någon av dina metoder. Men så länge det inte läcker akut får det vara, åtminstone tills det är behagligare temperatur i garaget. =)

Demonterade, rengjorde och mätte upp det mesta på förarsidan som hade med vänster motorhalva att göra också. Hittade inget fel men efter att ha satt ihop allt igen går bilen som den ska. Dock lyser aldrig EML-lampan vid uppstart så egentligen borde den gå dåligt. Men jag klagar inte! Lär väl få byta lampa och/eller löda om i instrumentklustret framöver. Tar det någon annan gång.
os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

EML-problemen är olidliga i längden. Startade separat forumtråd om dem (se länken) så får den här handla om själva läckaget.
Länk

Läckaget finns fortfarande som sagt, det mildrades bara något av tidigare insats. Måste riva insugen för att komma åt. Suck...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.