AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.055

problem med varningslampa och oljan i motorn

tja!
har ett problem med att varnings lampan som varnar för att det är dåligt med kylarvatten. har kollat nivån på kylarvattnet och den är bra. men lampan börjar inte lysa förens motorn kommer upp i arbetstemperatur. någon som har någon ide på vad det kan vara för fel?

sen har jag ett annat broblem och det var att när jag skulle fylla på olja i bilen insåg jag att oljan som är i bilen var gul och det var strax efter att jag märkte att oljan var gul som problemet med varnings lampan börja. kan problemen höra ihop?

det är en bmw 320 e46 från 01.

tacksam för svar!
mvh/ Martin Widestrand

Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Om jag var du skulle jag inte våga köra en meter till innan jag fastställt att det inte är topplockspackningen som läcker och det är kylvatten du har i oljan. Gör ett oljebyte och bedöm hela oljans mängd du har i tråget. En större mängd vatten i oljan bör göra färgen grådassig. Det som dunstar (kondens) och sätter sig på väggar och insida oljelocket brukar bli "majonäsfärgat" och kladdigt.

Om det bara är majonäsliknande klegg på stickan och i röret är det bedömt "normalt" för årstiden om du oftast kör korta sträckor då oljan inte får arbeta med rätt temperatur en tid (över 95 grader celcius).

// Jonas

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.