AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.942

Backkamera som backspegel?

De flesta bilar har ju kamera bak nuförtiden, men varför aktiveras den bara vid backning? Den kunde göra nytta även i farten för att se vilka bilar som ev är på gång bakifrån, samt tex då bagaget är fullt och skymmer. Finns någon skum EU-regel eller så som förbjudet detta? Tex night-vision systemen visas ju ofta på samma plats och anses inte hämma säkerheten. Backkameran har ju också bättre sidoomfång än backspegeln.
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Vet att kameran kan vara aktiv även när man kör framåt på Tesla. Kan tänka mig att man inte vill att en massa skit skall dra in där kameran sitter när man kör framåt?
Men backkameran där ovanför regskylten blir ju inte smutsigare bara för att den är på? Verkar annars vara en billig finess att fixa. Tyckte jag såg att surround viewsystemet var igång på en bil som körde runt på parkeringen iaf. Annars hört att en del tycker det vore o-bra ur säkerhetssynpunkt, men alla tittar ju rätt friskt på skärmen i mitten fram, inte minst när man skall försöka hitta rätt låt, eller programmera nav. Min bil har HUD, och där vore det kanon tycker jag om man kunde projicera backkkameran också, för att hålla koll bakåt konstant. Optimal koll bakåt är ju fundamentalt för säker körning, det vet ju vi BMW ägare som måste kunna utgå från att folk ser att de är på väg att bli omkörda.
Visa användare
380
P-OA
G30 530e -20
U06 225e -25
Ligger nog inte allt för långt borta:

Sen måste väl el del regelverk ändras för att godkänna det, men som sagt, tekniken finns där.
Misstänkte något regelverk, men det är märkligt att night-vision systemen tillåts då, verkar farligare att regelbundet behöva kolla mittskärmen när man istället borde rikta uppmärksamheten mot vägen framför. Blickförflyttningen tar ju också tid och mycket kan hända även på en halv sekund ifall man kör i 130.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.