|
|
|
|---|---|
|
Jag behöver lite hjälp med felsökning Har en e60 från sent 2003 med M54 -motorn, automat. Jag har ägt bilen i drygt ett år. Efter en kall dag ute så vägrade den starta, detta var helt utan förvarning. Det som jag gjorde utöver "det vanliga" var en utvändig tvätt två dagar innan. Bilen är nu bogserad till mitt garage. Symptom: Allt är i sin ordning när jag stoppar i nyckeln och vrider om tändningen, när jag försöker starta så hör jag ett "klick" från motorrummet och ett "svagt brummande" ljud i två sek. sedan så slutar den. Motorn går inte runt. Spänning finns mellan pluspolen i motorutrymet och motorblocket Ingen spänning går att registrera från "signalkabeln" som är kopplad till startmotorn. Trots detta känns det som att "klicket" kommer från solenoiden på startmotorn (har haft handen på den i samband med att polaren försökte starta). Mysko. Åtgärder: Kontroll av bagageutrymmet, under mattan. Där är det snustorrt Kontroll av utrymmen under kupefilter, också snustorrt Nytt batteri (exakt samma modell som innan, varta på 100Ah) Bortkopplad batterispänningsgivare (svart kontakt vid batteriet som går från minuspolen) Ny startmotor (gamla och nya startmotorn testade jag på bänken och båda fungerar med ca. 12V spänning till motorn, stoppade i den nya då den "lät mycket bättre") Felkoder: DME - 281D DME: BSD generator: signal - Communication loss DME - 281C DME: Bit- serial data interface (BSD): signal: communication loss CAS - A0C2 CAS: Output, terminal 50 RS - Signal or value above threshold DME -koderna vad jag har läst ska inte orsaka att bilen inte går runt vid startförsök CAS -koden läste jag kan vara dålig jord till motorn Jag har försökt "jorda extra" med en startkabel från fjäderbensinfästningen till motorn (har inte möjlighet att lyfta bilen för att kontrollera jordkabel under bilen) Jag tänkte ge mig iväg och köpa en jordkabel och motera mellan fjäderbensinfästning och motor (slipa ytorna ordentligt innan, kanske blir bättre än med startkabel tänker jag) Någon som har andra förslag? | |
| För övrigt så är batteriet i bilen alltid fulladdat då det ständigt är inkopplat på underhållsladdning när jag inte är på plats och felsöker. Den dippar till ca. 12.1V i samband med "klicket" från vilospänningen 12.6V | |
|
Hej! Vet inte om du kommit till rätta med ditt bekymmer? Men om du inte har ström då du försöker starta bilen på den vita signalkabel på startmotorn är det som felkodsläsaren säger, brott någonstans. Rekommenderar dig att kolla de elschema som finns på www.bmw-planet.com. Kallas för wds diagram eller något liknande. Kolla med ohmmätare om de finns något brott på den vita kabeln mellan "elcentralen" i motorrummet och startmotorn. Tror det var pin 7 på den kontakten närmst motorn till höger? Kolla också säkringar, finns ett par att välja på om man säger så. Hade ungefär samma problem som dig, men i mitt fall hade jag spänning på signalkabeln på startmotorn, så i de fallet var bara kavla upp armarna o byta den. Lycka till! Mvh Daniel |
|
|
Blev några timmar i garaget idag. Det visade sig vara pluspolkabeln under bilen som korroderat sönder (kontaktstycket under bagaget gick att dra av för hand). Kabeln var inte av helt och kunde ge ström tills det var dags för startmotorn att gå, därefter gick det inte. Lättast att testa detta är att ta lite grövre startkablar och dra pluspolen från batteriet till pluspolen under huven, fungerar det då så har man hittat problemet. Kabel är bytt och bilen fungerar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.