|
|
|
|---|---|
|
Sedan några dagar tillbaka så finns det ingen dämpning kvar till bakluckan utan den flyger upp med sjuk fart när man öppnar. Vad är det som har gått sönder? Kollar här: Länk men blir inte riktigt klok, är det 6 eller 7 på bilden? | |
|
Det är samma fel på min och skall i morgon köpa en ny gasdämpare hos BMW för ca 400 kr. De säger att sträng kyla är orsaken. F10 är således en sommarbil.... För arbete vill de ha 1000 kr, vilket betyder att det är ett enkelt jobb bara man får bort inredningen, som ser ut att börja vid baksätet. På den länk du anger finns en bild av bakluckan med detaljer. BMW säger att det är den högra dämparen som behöver bytas. Den sitter inuti fjädern. De har inte sett luckan. Jag hade -30 grader. Hur kallt var det hos dig? |
|
|
Ah, länken blev fel, nytt försök: Länk Det var nog runt -17° som värst. Men det var flera veckor innan den gick sönder. Men tanke på priset du fått så misstänker jag att det är 51247204367 som gäller. Schmiedmann tar 499:- för den. |
|
|
Nu är "dragfjäder med dämpare höger" bytt. Jag tog bort allt bagagegolv, plastgaveln vid låset samt plastpluggarna. Det sitter en upptill bakom gångjärnet som är svår att se. Även lastöglan vid golvet höger sida. Ta försiktigt loss kabeln till nödöppning av tanklocket som sitter intill säkringsluckan. Har du eldragkrok så lossar plastringen när du bänder ut inredningen. Stötta bagageluckan och ta bort den gamla dragfjädern. Sätt i den nya, klart. Ditt angivna nummer är korrekt. Lycka till. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.