AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
3.698

Köpråd: X3 eller X4 som pendlarbil med 15-30 mils körning per dag.

Visa användare
144
krihil
I3 REX 94 Ah -18
320d -14
E30 320i cab -89
E24 635csik -88

400 st (1:43+1:18)
#BMWCS 7112#
Hej!

Hej!
En kollega ska köpa ny bil och står i valet mellan X3 eller X4. Frågade mig om råd och jag har inte kört någon av dem, så jag öppnar upp för råd och tankar här.

Bensin eller diesel? 28i eller 30d alltså (miljöaspekten behöver ni inte tycka till om)
Skillnader i komfort, köregenskaper mellan X3 - X4?
Extrautrustning som man är dum om man inte väljer till?

Annat som ni vill tycka till om?

Gäller "gubbe" 55+ som vill ha en bekväm pendlarbil. Han går från en MB GLC.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ser inga fördelar med X4 alls. Bara en utseendefråga.

-------
//Lövet
Apropå utseende, hur är det med att se ut ur x4? Jag har tyvärr bara åkt x4 på passagerarsida. De som kör x5 ogillar ofta x6 lilla bakruta, tänkte om det är motsvarande. Jag hade valt X3.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Varför sålde han GLC:n? X3 / X4 är inte direkt bättre på något, och känns lite till åren i jämförelse med många andra BMW-modeller.

Jag hade valt 30d framför 28i alla dagar i veckan. Bättre lämpad biltypen och dessutom snällare mot plånboken. Tyvärr finns inte komfortstolarna att välja till X3 / X4 vilket jag hade saknat om jag skulle pendla 30 mil per dag.

Det finns en hel del bra paket men följande är väl bra utrustning på X3:an

Dragkrok
Värmare
Servotronic
DDC
LED-ljus
Automatisk bagageluckeöppning
Backkamera
Läderklädsel

Plus:
Navigation pro
HK-ljud
Adaptiv fathållare
Head-up display

Verdi
Skulle jag pendla så långt hade jag köpt en 530d GT med "aktiva" komfortstolar som stimulerar blodcirkulationen och motverkar ryggont. Aktiv farthållare är också ett måste.
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Ett klockrent val för din kollega är att välja Dynamic damper control. Bilen (komforten) blir en helt annan jämfört med standard.
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Med de milen så säger jag definitivt diesel
Jag skulle även föreslå att titta på en 3GT, fortfarande lite högre än en vanlig personbil men som jag förstår det fortfarande snålare än en X. Så jäkla roligt är det inte att stanna och tanka...
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
med 30 mil per dag - Mercedes är ett bra val :-)
"Varför sålde han GLC:n? X3 / X4 är inte direkt bättre på något, och känns lite till åren i jämförelse med många andra BMW-modeller."

Kan inte hålla med. GLC:n är bättre på att dämpa motorljudet och har en mycket snyggare interiör. Sen är den kanske något mjukare i fjädringen. Allt annat tycker jag faktiskt X3:an är bättre på. Dock har jag bara kört standardchassi:t på GLC:n och inte den luftfjädrare varianten.
Angpende ursprungsfrågan så tycker jag han ska välja X3. Köper man en X4 så betalar man mer pengar och får en trängre bil. Komponentmässigt är de i stort sett identiska bortsett från de uppenbara designskillnaderna.
Visa användare
144
krihil
I3 REX 94 Ah -18
320d -14
E30 320i cab -89
E24 635csik -88

400 st (1:43+1:18)
#BMWCS 7112#
Han har inte sålt mercan än men byter in den när han byter bil efter sommaren. Han byter normalt bil var eller vart annat år och tyckte han ville ha ngt han inte haft förut. Han har haft 3- o 5-seriebilar förut och tyckte nu att han ville ha en BMW-suv? Jag tog mig friheten att välja bort X1, X5 och X6 och tyckte han skulle välja mellan X3 o X4 och vill här bara få lite tankar kring vilken av dessa ha sla välja.
Tackar för er tid och era tankar.
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Om budgeten inte är ett problem så ska han välja X5 för komfortens skull, om valet är X3/X4 så X3 alla dagar i veckan, bättre sikt, bättre lastförmåga utan att egentligen försaka något jämfört med X4.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.