AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.848

E39 540i -97 Automat växlar inte upp stannar på varvstopp

Ph
8
Philmon035
E39 540i -97
Hej sökte runt men hittade inte något vettigt.

Som rubriken lyder har ja förmodligen ett problem med automatlådan på min 540i -97.
Den växlar fint och mjukt när man kör normalt men när man trycker fullt (kickdown) drar den upp till ungefär 5500-6000rpm och stannar där låter som varvstopp. Detta kom efter ja bytt Lmm men det är nog bara ren tillfällighet. Men har för mig att varvstoppet går in senare i normala fall. Min är chippad till 310hk och omprogramerad så man kan dra den till varvstopp och stanna där i det manuella läget utan att den växlar själv. Detta sa ialf förra ägaren. Eller hur är det kan man göra det på alla 540i automat i det manuella läget? växlar den själv när man kommer upp till ett visst varv eller stannar den på varvstopp? Min gör alltså så nu i Drive läget den växlar inte upp. Olja i växellådan är nyligen bytt på bmw verkstad. Läste att det kan vara "knappen" mellan sport/manuell och vanliga drive läget som strular hur kollar men det isåf?

Eftersom det känns som den går på varvstopp tidigare nu utan att växla upp så tänkte ja de kanske är de beryktade kattarna som är dåliga. Det kanske ligger skit och täpper igen vid hårt gaspådrag så motorstyrningen stänger av ?

Super tacksam för tips och idéer :) Mvh Philip
Ph
8
Philmon035
E39 540i -97
Här har ja filmat när den gör så. :)

Ph
8
Philmon035
E39 540i -97
Igår bytte jag kamaxelgivare samt vevaxelgivare men problemet kvarstår med att den slår några gånger på varvstoppet innan den växlar upp. Fick dock tillbaka nån polle i stallet och jag upplever att den växlar ännu mjukare plus att gas responsen blev bättre. Har kollat kattarna de skramlar som tusan i dom men jag tror faktiskt inte de är problemet för den går som en 540 ska göra så ja tror inte det är nått som ligger och täpper igen. Misstänker att det just har nått med växelväljaren att göra jag tror bilen tror att den ligger i manuell läget hela tiden. Hoppas nån som kan detta svarar i tråden snart ;)
to
402
tomtebloss
E60 530D LCI, tuned.
E61 520D LCI,
E39 530IAT
E46 M3 cab
Det ser ju ut som bilen inte varvar tillräckligt för att lägga i nästa växel, jag skulle faktiskt bytt kattarna..
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Vad säger displayen i instrumentpanelen. "D" eller visar den ett växelläge?
Ph
8
Philmon035
E39 540i -97
Den visar rätt i displayen i de olika lägerna. :)

Den känns som varvstoppet går in tidigare en innan. En mekaniker på automatic service sa att de kan vara gasspjälls sensorn. Får inga felkoder men litar inte riktigt på min obd läsare har en sån Elm 327 som man kopplar mot en app. Dock fick ja felkod på lmm när den va kass. Kattarna har ja kollat nu och de är dåliga låter som en skallerorm när ja bankar på de. Dock har de vart de ett tag förmodligen och den har gått bra ändå. Funderar på att lossa på anslutningarna en bit och prova köra då så man släpper på motståndet. Kan de va skadligt med tanke på att lamdorna sitter efter skarvarna? :)
to
402
tomtebloss
E60 530D LCI, tuned.
E61 520D LCI,
E39 530IAT
E46 M3 cab
självklart kan du lossa och prova.
Håll för öronen bara och hoppas där inte bor mycket folk omkring :)
Ph
8
Philmon035
E39 540i -97
Fick tag i en mekaniker på BMW som vart med om detta flera gånger. Det är tydligen kanaler i lådan som är igensatta pga gammal olja och filter lådan är väldigt känslig mot högre tryck vilket då bildas. Den orkar inte lägga i högre växel vid den belastning som blir vid full gas. Så spolning och byte av olja filter ska förmodligen göra Susen. Misstänkte inte detta då förra ägaren sa de va ny olja i lådan. Men de var inte sant då förmodligen ;)
to
402
tomtebloss
E60 530D LCI, tuned.
E61 520D LCI,
E39 530IAT
E46 M3 cab
då borde ju bilen varva tills varvstoppen ju vilket inte verkar vara så?
Ph
8
Philmon035
E39 540i -97
Jo den varvar till varvstopp i D läget och varvar lite längre i auto sport läget . Det är ja som tyckte de kändes som de gick in tidigare en normalt men det gör de inte. I d går stoppet in vid ca 6000 och i auto sport drar den till ca 6200 varv. Han ska få en service i lådan och hoppas de hjälper :)
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Hej tror mer på katterna troligen orkar inte motorn varva till den ska växla

Mvh
På 540 ess gör den samma. Både vid 6300 (auto läge) och 6500rpm. Den ökade effekten är inte inkalibrerad i TCMen, så den hinner inte göra klart växlingen innan varvstoppet går i. Prova att "ta bort" chippet så ska du se!
Eller växlar den inte alls vid varvstopped? Ngr sekunder kan vara ok, men annars har du problem. Dock är det billiga delar till lådan!

Ph
8
Philmon035
E39 540i -97
Problemet kvarstår trotts ja tagit bort den katten som skramlade mest och tillfälligt ersatt med ett rör. Ska prova ta bort den andra också men börjar misstänka det är något annat som är fel. den slår på varvstopp några gånger innan den orkar växla upp ibland växlar den inte alls. De går inte heller att peta i växlarna mannuelt under fullgas (hög belastning). Tror lådan får fel värden eller så är den skadad helt enkelt. Men som sagt den växlar superbra annars mjukt och fint inga missljud eller slirningar.
Har upptäckt att fläkten som sitter framför oljekylen till lådan inte fungerar. Det kan inte va för hög temp i lådan som är boven?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.