AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.726

Malande ljud, hjullager bak?

To
21
Tompa76
320i -09
Her en 320i -09 med 17000 mil.
Tycker att det uppstått ett malande ljud de senaste månaderna. Känslan är att det kommer bakifrån och låter likt hjullager.

-Låter från ca 40 km/h och uppåt
-Helt oberoende växel, motorvarv, belastning, motorbroms, acceleration
-Kan inte få det att försvinna genom att svänga åt något håll

Om det är ett hjullager bak, försvinner ljudet när man svänger som det gjort på de bilar jag haft där hjullager fram varit kass?
Andra möjliga orsaker skulle kunna vara lagring till kardanen eller något i slutväxeln...
po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
Vänster bak gick på¨min efter cirka 11000 mil hördes ingen skillnad när man svängde
To
21
Tompa76
320i -09
Ok, tack.
Är det ett hjullager är det inte mycket att gråta över men jag befarar lätt det värsta då jag nyss bytt kamkedja och lite annat för ca 25.000:-

Får låta någon köra och lägga mig i bagagen och försöka lyssna om jag kan lokalisera det till någon sida :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...eller så hissar du upp bilen och snurrar på hjulen och lyssnar. Det brukar höras om ett hjullager är dåligt, åtminstone om du hör ett så tydligt ljud inne i bilen.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Bytt kamkedja vid 17k mil??
To
21
Tompa76
320i -09
Bytt kamkedja vid 17k mil??

Japp, har N43 motorn och fick höga avgasvärden som berodde på uttänjd kedja. Bytte Vanos å allt och BMW tog halva kostnaden. Men det blev en rejäl slant ändå då även NOX-givare och någon bränslegivare fick bytas.

2-liters dieseln har också omfattande problem för vissa årsmodeller och där har BMW gått ut med en kampanj för att kolla berörda bilar.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Usch lät inget kul. Rejäl jävla slant :-(.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.