AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.367

Markfrigång F10/F11?

Fa
188
Fahlekorv
530dx Touring -11
Har letat här och googlat men inte lyckats hitta information om markfrigång för 5-serien. Och vad är skillnaden med sportpaket, m-sport osv?
Visa användare
474
Le Boeuf
X3 20d A xLine xDrive -19
Någon exakt siffra har jag inte sett. Sportchassit som ingår i m-sport (går att välja bort) sänker bilen en bit, gäller dock inte xDrive då är det standardchassi som gäller. I sportpaketet måste man välja till sportchassi.

Min åsikt är att sportchassit är väldigt tröttsamt i längden, en standard BMW är tillräckligt hård som den är. Plus att minsta lilla plogvall blir till ett härligt skrap undertill.
Verdi
Så mycket sänker det inte. Är väl typ 15 mm? Men jag håller med. Förstår inte heller vurmen för sportchassin. Förstör bilen.
Verdi
Länk

GROUND CLEARANCE5.6 in OR 142 mm

14,2 cm alltså. Hittade inget sportchassi men M550d har markfrigång på 13,2 cm. Så det är väl det som är sportchassit antar jag?

E61 verkar ha haft 11,9 cm. Precis samma som dagens M3 för övrigt.
Fa
188
Fahlekorv
530dx Touring -11
OK! Då får man väl anse att 14,2 är ok. Skulle inte vilja ha sportchassi så bra att xDrive inte har det.

Lite jämförelser då om ovanstående stämmer:

XC70 21 cm

Allroad 18 cm

V70 15,1 cm

BMW 5XX 14,2

Passat 13,5 cm

BMW 5XX sportchassi 13,2

Om det sedan är en uppförs/nedförsbacke som tar slut så har ju även axelavståndet betydelse för eventuella underskrap. T.ex.

V70 på 281,5 cm
A6 291 cm
BMW 5 på 296,9 cm

Verdi
Även överhäng fram/bak spelar roll.

För övrigt har BMW X5 F15 en markfrigång på 20,8 cm. Audi A7 kan hissas upp till 24 cm. Men mot Range Rover (29,5 cm) och Mercedes GL (30,7 cm) har den ändå inget att hämta.
Visa användare
474
Le Boeuf
Bor du så att markfrigången på en 5-serie inte kommer att räcka till? Då kanske en xc70, Alltrack eller en x3/x5 vore ett bättre köp..
Fa
188
Fahlekorv
530dx Touring -11
Bor visserligen utanför staden men så illa är det inte. Bekanta har påpekat att 5-serien är väldigt låg. De fåtal gånger per år man skulle ha nytta av högre markfrigång än medel kan man räkna på en hand. Då väger fördelarna med lägre tyngdpunkt högre, det har man nytta av varje körning.

Upplever ni problem vid typ fartgupp? Fickparkering vid trottoar? Annat?
Visa användare
474
Le Boeuf
Inte upplevt några problem med mina tidigare f31, e91 eller e46. E91 med sportchassi var både låg och hård så där skrapade det i på vintrarna. Verkar vara liknande markfrigång på f31 och f11 om man tittar på listan som länkades in tidigare. Markfrigången är nog tillräcklig för "vanligt" användande.
Verdi
Men 5-serien är ju inte särskilt låg. Gamla E60-serien var bra mycket lägre dock. Kanske den de menar?
Fa
188
Fahlekorv
530dx Touring -11
Nä jag håller med. Tror det kan ha att göra med äldre modeller. Tycker att F11 ser rätt låg ut men det har nog mer att göra med designen.
We
2.004
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Fahlekorv: Du får säga åt dina bekanta att man ska sakta ner när det kommer ett farthinder. ;)
Fa
188
Fahlekorv
530dx Touring -11
Sakta ner? Vad betyder det?

Ser fram emot tekniken med kameror som läser av marken framför bilen och anpassar dämparna därefter. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.