AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
7.231

F31 med Harman Kardon paket

Sida 1 av 2
to
93
tomboso
325dA -10
Hej
Hur stor skillnad är det mellan Hifi paketet och Harman Kardon för ca 10.000

Någon som har i en F31.

Hifi låter så klart ok i-lnadsproblem men verkar fett med Harman uppgraderingen....
Värt pengarna jämfört med något annat måste prioritera i 8basbelopp mot t.ex xdrive och msport eller inte.

Bu
230
Bugbear
BMW Z3 Roadster - 00
Har tyvärr bara erfarenhet från e91...min bil har harman kardon systemet och det låter riktigt jäkla bra. Går att spela betydligt högre med bibehållen ljudkvalitet och mer bas jämfört med kompisens hifi system. Ljudet är så klart ännu bättre i F31. Har för mig att det sitter 15 högtalare med 4 subar i harman kardon systemet och 9 i hifi systemet med 2 subar. Sen är ju frågan om det är värt merkostnaden. Låter förmodligen tillräckligt bra med hifi paketet.
Kostar harman systemet 10 000 eller är det prisskillnaden mellan de båda systemen?

to
93
tomboso
325dA -10
Hej
priset harman kan man nog säga 10.000 ingår i paket Lounge
Hifi paket ca 4000kr
så 6000kr skillnad.

Har professional i min E90, antar att det du har är ett steg upp.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Köp Loungpaketet, jäkligt mycket för pengarna där. Ger stor skillnad med panoramatak, comfort access och H&K.
Visa användare
474
Le Boeuf
X3 20d A xLine xDrive -19
Jag prioriterar ljudet i bilen så 6000 kr hit eller dit på en bil för säg 450 000 kr känns försumbar. Hifi i f31 är ok men skulle jag köpa en ny idag så blir valet HK. Ger bra ljud i 5-serien iaf, har inte hört HK i en f31 men det borde låta klart bättre än hifi.
Verdi
Jag har H/K i min. Är dock ingen audiofil så har ingen aning om hur bra det egentligen är. Är populärt att säga att ljud är dåligt men det är mest entusiaster som sitter där med testskivor och letar fel.

Jag är supernöjd iaf. Lyssnar inte så högt och jag är ingen som vill ha överdrivet mycket basgång heller. Tycker ljudet är både kristallklart och fylligt. Låter bättre än det Sensus Connect High Performance-ljud vi har i Volvon. (som faktiskt också låter bra i mina öron)
Det är rätt stor skillnad på Hifi och HK.

Har Hifi i min men kört några 3-serie med HK. Oavsett källa så låter det betydligt bättre. Vill du inte lägga den kostnaden nu så finns det eftermarknadskit som enligt utsago ska göra ljudet ännu bättre för ungefär samma pengar.

Skulle jag prioritera så skulle jag sätta:
1: M-Sport (bilen ser sjukt tråkig ut utan)
2: HK
3: Xdrive (om du nu inte är en av få som verkligen har nytta av det)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Håller med om dd88's prio.

Skillnaden är märkbar, men en bil med hifi tycker inte jag man lider i direkt. Själv har jag HK och tyckte det var värt pengarna. Men jag köpte privat och betalade lite mer. Har du en fast gräns så måste ju något annat bort. Men ta inte bort M-paketet för att gå från hifi till HK. Det är ett misstag.
to
93
tomboso
325dA -10
Har 8basbelopp så håller på o trixa.
Kan tänka mig lägga några lax extra men får betala samma del även under närmaste 36mån....

Msports går få till men då inget annat kör 4-5000 mil per år så egentligen bättre med bra stereo än snygga plastkjolpaket.
Möjligen om ej xdrive så det blir väghållnings m-sport delen också.

Svårt svårt.
Just nu 320d xdrive aut. HK, rattvärme, 18" 415 fälg, m-ratt. Touring
Melbourne röd. solskydd bak mekaniskt.

Vad tycks?
M-sport estoril blå också svårt slaget.
Dagens ilands problem

Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Tomboso: Vad kostar 18-tumsfälgarna extra? I min värld hade större fälgar varit det mest nedprioriterade valet av alla...av samma skäl som att M-sport inte glädjer någon annan än en eventuell andrahandsköpare...

/J.I
to
93
tomboso
325dA -10
ca 6000kr extra för fälgarna, håller men aningen bättre look iaf.

Ska skaffa vinterdäck själv så måste hitta 17" också.
Visa användare
474
Le Boeuf
Om jag skulle göra 5000 mil i bil per år så skulle jag prioritera komfort och säkerhet. Små hjul, sportstolar, minst hifi-stereo, xDrive, bra lyktor med helljusassistent.
Nyss kört 200 mil i en lånebil (f31) med 16", standardstol och grundstereon. Går skönt på vägen med 16" men det svajjar lite i däcken om man provocerar den. Inte så sköna stolar, är rätt lång, inte så kul att spela musik med den stereon.

Vem betalar däcken? 16" är ju bra mycket billigare än 18" och räcker dessutom lite längre. 5000 mil tar ju en del på däcken.
to
93
tomboso
325dA -10
Tänkte 18" bättre väghållning lågprofil

Jag kör så mycket jag vill till fastkostnad

Vad finns för olika lysen?
Håller med kör mycket i mörker även små kurviga vägar
Helljus assistent behöver jag inte.

Visa användare
474
Le Boeuf
Har du testat assistenten? Om inte så gör det innan du ratar den, 1500 kr är ingen kostnad i sammanhanget. Tycker det är en fröjd att slippa fippla efter spaken för att blända av/på speciellt på mindre kurviga vägar med dåligt väglag. Då vill man ha båda händerna på ratten..

Om du kör så fort att du måste ha 18" för att hålla kvar bilen på vägen då vet jag inte riktigt vad jag ska säga. Du klarar en undanmanöver med 16" men det kommer att bli lite mer svajj i däcken, tekniken hjälper ju till att hålla bilen stadig så det är inga problem.

Mäktigare med 18" men praktiskt och komfortabelt när man kör 5000 mil/år är det inte.
to
93
tomboso
325dA -10
Testade bara en Audi med assistent och nästa varje lastbil bländade upp för att de tyckte jag bländade dem.
Kurvljus vore bra, standard?

18" mäktigare mer än väghållning
Kan inte säga jag lider trots Msport men familjen skeptisk

Hmm dessa val

Jag tror att många som är rädda för 18" blandar ihop det med förra generationen 3-serie som hade 225/40-18 fram och 255/35-18 bak. F3x kör nu 225/45-18 fram och 255/40-18 bak då hjulhusen är större.

Om man bortser från att chassit är bättre på F3x så borde 19" på nuvarande generation vara lika stötiga som förra generationens 18". Man kan då även anta att nuvarande generations 18" är lika stötiga som förra generationens 17"

Baserar detta på antaganden så vore kul att veta vad andra tycker?

Kör 225/45-18 på mina vinterhjul och det är allt annat än stötigt. Tycker även att allt under 18" blir vingligt i motorvägsfart.
Visa användare
474
Le Boeuf
Visst är det så att profilen har betydelse och att dimensionerna ändras med åren. Alla tycker inte lika men om jag skulle åka 5000 mil/år så skulle jag inte prioritera stora hjul med låg profil.
För att hålla oss till ämnet så tycker jag att HK-ljudet är värt pengarna. Parentes: 17" med 50-profil fungerar rätt ok, en hyfsad blandning av komfort och körkänsla.
Skrev ett inlägg i 3 serie tråden om min nya f31 2016 med hifi professional där högtalarna konstant brusar både när motorn går och är igång. Bruset hörs tydligt från förarplats när motorn är avstängd. Ska det vara så dåligt?
Visa användare
296
LGstar
F11 530da -16 M-sport
innovation edition
X-drive
night-vision
Led
EDC
softclose
stolvent
i min förra f31a hade jag Hifi, och brus hade jag inget, iallafall inget jag tänkte på.

hör du det tydligt?
eller bara när du lyssnar nära?
Hej och tack för svar.

Ja det hörs klart och tydligt när jag lägger örat mot högtalarna samt när jag sitter i förarposition med avstängd motor. Sätter jag på CD skiva och sänker volymen så ligger det fortfarande på. Var inne på BMW och dom tyckte det var normalt eller rättare sagt dom hade aldrig lagt märke till att högtalarna brusar. En 3 serie i hallen brusade lika mycket samt en 4 serie och dämed hävdar BMW att det är normalt och inga felkoder m.m. Helt sjukt att det ska ligga på ett konstant brus hela tiden som jag hör klart och tydligt på en helt ny bil. Det måste bara vara något fel har svårt att tro något annat.
Visa användare
296
LGstar
F11 530da -16 M-sport
innovation edition
X-drive
night-vision
Led
EDC
softclose
stolvent
Låter lite lustigt faktiskt

kommer bruset på när du sätter på tändningen då, typ direkt?
inget brus utan tändningen påslagen?

ska kolla min 530 med HK, lyssna om det är något brus

mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.