AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.609

Partikelfilter larm 535da -08

ts
23
tsg
535da-08
Jag får partikelfilter larm efter 10 min körning. Problemet är att bilen är V tech optimerad utan partikelfilter. Givarna från det gamla filtret är flyttade till det nya "tomma" röret och jag har kört så här i 3 år utan problem. Givarna som är överflyttade är 2 st temp givare och oxigen sensor sen går det en slang till en avgastryckgivare. Jag har kört bilen utan någon av givarna och det blir ingen skillnad larmet kommer ändå. Jag gissar att larmet sätts av avgastryckgivaren och skulle gärna bygla den den har 3 stift och jag vet inte vilka som är vad. En annan fråga är vad oxigen sensor har för uppgift?

thekinglives
Du har inte haft bilen inne hos BMW eller annan verkstad som uppdaterat bilen?
ts
23
tsg
535da-08
Nej
larmet kom helt plötsligt

thekinglives
ok....då behöver du nog läsa ut felkoderna.

Vet inte hur VTECH gör när de "raderar" ptf ur bilens data, jag har annan leverantör av den tjänsten.

På min kan jag fortfarande utläsa data från givarna, temp och tryck, däremot är "larmgränserna" ändrade.
Tex avgasmotryck som mäts i mbar tillåts ha ett minusvärde, l

Utan att veta kan jag tänka mig att du skulle kunna få varning för ptf om ngn givare indikerar att den är trasig, därför behöver du nog läsa ur felkoder iffal du inte vill byta
på måfå.

Syresensorn, den borde väl ha samma uppgift som på en bensinare? se till att motorn får rätt blandning. maf-dde-syresensor.

ma
90
marauder
325da -08
När man tar bort DPF så kommer turbon att övervarva & dö i förtid. Kan vara det som spökar.
thekinglives
marauder; utveckla gärna denna teori?
min teori är att turbon/turbona håller längre, därför att en turbo vill ha så lite motstånd som möjligt, med ptf blir ju både grenrör och turbo varmare vilket borde vara det som förkortar livslängden.

thekinglives
Länk

ts
23
tsg
535da-08
Tack för länken mycket intressant
Jag har inhandlat en OBD 2 adapter och ska kolla felkoder, återkommer efter det.
er
70
erlie
Camaro ZL1 cab - 13
BMW M550d -12
På min förra bil hade jag också V tech med borttagen Dpf hade den i 4a år och hade aldrig problem med felkoder. Vad jag förstår så gjorde väl v tech optimeringen så att bilen glömde bort att den ger haft Dpf.

Hoppas det löser sig för dig.
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Thekinglives >>>

Alldeles riktigt, en turbo mår inte dåligt av lågt mottryck efter turbin.
ts
23
tsg
535da-08
Då har jag fått fram felkoder via BMWhat Info particlesystem 00452A
Particle filtersystem 004d4a BSD message failure 0042DE
Particle filter system 004166 Exhaust backpressure senson 004CF3
När jag läser på Carlys manual så står det.
Fault code: 4D4A Despite the request, DPF was not caharged and maximum propagation has been exceeded
Those faults might not be erased and will re-emerge again. You need to exchange or possibly let it be professionaly cleaned when fully removedby a shop.
Jag tolkar det som att en maximal tid för dpf har satts och bara BMW kan ta bort det tidslarmat?
Bilen närmar sig 30000mil varav 10000 sista utan particelfilter och v-tech med orginalturbos så jag tror att det är positivt att inte ha mottryck efter turbos.
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Om du inte har dpf men den dömer ut för övertryck har du endera en trasig givare eller stopp i ljuddämpare. Det första låter nog mer sannolikt.

Dvs kolla vad 4CF3 ger för svar. Byte givare?
ma
90
marauder
325da -08
thekinglives
Utan mottrycket från dpf'n så övervarvar turbon för det behöves ett visst mot tyck för att "bromsa upp turbon". Har pratat med Stan på Ecotune i Scottland. Han har spenderat massa timmar på att ställa in vtn i turbon för att kompensera avsaknad av mottryck. Man måste alltså in och ställa om geometrin på vtn bladen i turbon samt andra flera andra faktorer i mappen. Annars kommer turbon att övervarva. Han säger att just bmw 6:an N57 är mkt känslig & svår när man plockar bort dpf. Vet att många firmor erbjuder ett quick fix & bara släcker dpf varningen & tar bort regenereringen.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Finns ju en tids/kilometerkofficient för regeneringen för partikelfiltret som måste uppfyllas annars tänds partikelindikeringen i instrumentet, nollas bort med dator så man får nya kilometer att köra på typ.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
thekinglives
marauder:Självklart måste ny anpassad mjukvara dit, trodde det var givet?

Vad det gäller "VTN" eller VNT som säkert är det du menar (Variable nozzle turbine)
vet jag inget om.

På 535d sitter det ju BorgWarner, de kallar denna funktion VTG och just på M57T2 R2S.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.