AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.121

Byta från BMW till Alfa

Sida 1 av 2
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Efter att ha ägt ett stort antal BMW bilar, så funderar ja nu på en Alfa,156 alt. 166.
Tycker att dom är såååå läckra. Vad tycker ni? Är det nån som har några erfarenheter av dessa bilar?
Mvh
Marin
Crusty
Nya alfa är väl en bra bil men äldra alfor bör man nog akta sig för!
Jag är dock tveksam till andrahands värdet på nya alfor!
Väldigt speciell bil!
Visa användare
721
Constrictor
Volvo XC70 D5 AWD -15 & Saab 9-5 Aero -07

Suzuki Hayabusa
Alfa är skit...;-) Kvalitén är urusel.. Och andrahandsvärdet finns bara inte!
Såg tex en (gammal) Alfa 164 3.0 V6 Super,Metallic, AC, Skinn, allt el etc. 9.600 mil och denne kostade 50-60 lakan!
Alfa - Nej Tack!

//Henrik
mo
267
moonflower
525 TDS Touring -93
320 Cab -90
M5 -89
635 Csi -85
728i -84
Har kört några 156:or, och visst, Alfa har spottat upp sig något fruktansvärt i.o.m. den nya generationen bilar.
Fin väghållning och heta motorer, bl.a., men det är främst kvaliteten, både känslan och troligtvis även den övriga som har blivit ljusår bättre. Och så är de ju snygga också, inte tu tal om det.
Så varför springer jag inte iväg och köper en Alfa, de är ju t.o.m. billigare än en likvärdig BMW? Jo, jag tror nämligen inte att det tyska kvalitetstänkandet är så oerhört högt prioriterat i Italien. Allt är ju relativt, och jämför man med äldre Alfor är de nya självklart kassaskåp och evighetsmaskiner. Men inte om man jämför med BMW. Ställ en nyare Alfa bredvid en likvärdig BMW och jämför. Och det viktigaste, titta på hur de äldsta exemplaren ser ut i rost- och kvalitetsavseende, och jämför även där med likvärdiga BMW-bilar. Och glöm inte inredningen.
Det är min främsta anledning till att inte köpa Alfa än så länge. Sedan finns det givetvis fler, som tex andrahandsvärde, krocksäkerhet, BMW:s förkrossande logik i stort och smått mm, samt inte minst det faktum att jag är militant BMW-fanatiker:-)!
/MVH Kalle

let the Best Machine Win!
mo
267
moonflower
525 TDS Touring -93
320 Cab -90
M5 -89
635 Csi -85
728i -84
Om jag skulle köpa en bil av annat märke (otänkbart i.o.f.s.), så finns en stor chans att det skulle bli en - Mazda! Nej, jag har inte sovit dåligt eller käkat piller eller något. Men jag fick en timme över när jag var i Sätra i tisdags, och det ligger en Mazdahandlare där. Har läst ett test i teknikens värld där Mazda6 vann över Alfa 156, och då blev man ju minst sagt nyfiken. Så jag gick in och lånade en kombi med största motorn och lite utrustning mm. Och när jag började köra förvandlades Mazdan undan för undan till surprise of the year! Ni vet, t.ex. när man går och ser en film som alla har sågat, då blir man nästan alltid positivt överraskad. Har ägt mazda förut och kört en och annan nyare, så då kan ni tänka er utgångspunkten. Men den här var helt fantastisk, ett superchassi. Även komfort och kvalitetskänsla imponerade. Det enda riktigt störande var väl bullret, det var inte kul alls. Men alla som får tillfälle, provkör!

Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Moonflower// Var inne och skulle provköra Mazda6 förra veckan, men de var slut!? Så det är visst fler som tycker som dig.

/Kristian

------------------------------
Länk
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Alforna har väl alltid varit väldigt fina att köra, men har inte deras motorer varit rätt så kassa, vet inte hur det är nu!

/Simon
Ra
448
Rantzow
520d M-sport F11
320d LCI E91
Constrictor: Andrahandsvärdet på BMW är väl inte alltid det bästa heller? Titta bara på;

Modell: Kostade ny: Kostar:
750 E32 505k-799k 40k-80k
M5 E34 495k-696k 60k-140k
740 E38 (94-95) 600k 100k-160k
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Jag har haft en Alfa 156 Sportwagon 2,5 V6.
Mkt trevlig motor och för att vara framhjulsdriven väldigt skoj att köra. Fin balans och lite understyrning men om man bromsar hårt blir den mkt instabil.

Den är snygg att se på samt har fantastisk motorsång, hyfsad kvalitetskänsla och komfort. Dock är en BMW 3-serie med hyfsad motor bättre på allt utom möjligen motorljud och utseende.

Alfas motorer har alltid varit driftsäkra men resten av drivlinan har varit lite sisådär, numera är även den ok och detaljkvalitén är ljusår bättre men är snarare på Volvo-nivå än BMW-nivå.

Bra och kul bilar med andra ord.

Crusty
Nya Mazda6 lär bli en hit o är säkert hästlängder bättre än alfa! Mazda ska tydligen vara den mest tillförlitliga bilen??
Sen gillar jag Euroclear baklysena på Mazda 6!
Nä, nu för det vara slut på berömmandet av andra märken! ;-)
mo
267
moonflower
525 TDS Touring -93
320 Cab -90
M5 -89
635 Csi -85
728i -84
Kristian Larsson; va, var de slut?!? Kanske folk i Linköping är ännu hetare på Mazda då:-)! Prova senare, det är en kul upplevelse.
Xtracrispy; Jo, hållbarhetsmässigt har vissa motorer, tex 155:ans, varit sunkiga. Men jag tänkte mer på karaktären, dvs varvvillighet, prestanda, skönsång mm.
Rantzow; Det blir ju lite som att jämföra äpplen och päron. Om Alfa hade haft en bil motsvarande tex BMW 750, till samma nypris, så undrar jag vad den skulle vara värd idag.....
Johann o Crusty; instämmer...

Månblomma,

vi här i Linköping har stark magsyra så vi äter Mazda6or till kvällsmat, bara så att du vet...:-)

/Simon
Visa användare
930
robgus
BMW 1M -12
En kollega på jobbet köpte en Alfa 147 2.0 selespeed för ca 1 år sedan, väldigt snygg och fin väghållning. Men selespeed lådan ger ständiga problem, som tex växlar hoppar ur,backen går ej att få i. Han har även haft problem med färdator som visar fel temp, utbytt på garanti men med en levtid på ca 2 månader!! Helt klar snygga bilar som sagt tidigar blivit bättre men jag tror man får acceptera en något lägre kvalitet än BMW samt ett osäkert andrahands värde men de är ju också billigare att inhandla. Vem har sagt att det är lätt att välja bil!

//Robban
BMW CS #4729
Länk
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Det enda jag har hört marin är att alforna har dåliga lysen. D v s ljuset är dåligt vid nattkörning. De nya alfor jag har provkört är mycket fina och sportiga (mycket roliga att köra). Sedan för att kunna bedömma den kvalitetsförbättring Alfa har gjort, måste man prata med någon som har haft den i några år.
Varför inte provköra ett exemplar som är 2-3 år gammalt (ringa gamla ägaren...). När kom de nya karroserna, var det för 2 eller 3 år sedan?

Lycka till Marin!

Mvh

/NP
bm
522
bmwE9
E46 318d Touring -03
...en Alfa Romeo 156 GTA med 3,2 liter V6 motor har jeg ingen problemer med at bytte ud min E36 323i...!

V-max
BBrahme
Min gamla alfa GTV 84 körde jag 12000 mil med utan minsta problem mer än att ett stag i växellådan gick av (garanti åtgärdat) ingen rost fanns heller i bilen
Tvättade den en gång i veckan Så jag tror att det är med alfor precis som andra bilar vårdar man dem håller de också. Problemet med äldre alfor är att då de faller ganska mycket i pris, köps de av personer som inte vårdar dem och då blir de precis som andra bilar skulle bli rishöga på ganska kort tid
mo
267
moonflower
525 TDS Touring -93
320 Cab -90
M5 -89
635 Csi -85
728i -84
Simon_en; -Hahaha:-D!!!

no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Marin: Håller med om att alfa är urläckra! Speciellt 166 och 156 Sportwagon!!! Däremot tror jag inte att alfa i dagsläget har något värdig ersättare till din nuvarande bil... Största nackdelen med nya alfa är de är framhjulsdrivna :( Undvik selespeed!

Moonflower: Ska omgående bege mig till Mazdahandlare. Har funderar ett tag på att provköra "6", men nu får det vara dags! Tycker för övrigt att den är skitsnygg, in-och-utvändigt -speciellt kombin!

sebbe_bmw
Usch.. Detta tycker vi inte om!
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Då MÅSTE ju även jag få berätta att jag blev oerhört positivt överaskad efter en provtur med en Mazda 6..som en blandning mellan Alfa..BMW och Japan!
Mycket körglädje för slantarna, ruggigt snygg inredning har den också!
Sen tycker jag att Alfa 166 Sport Wagon med snygga 17" fälgar är riktigt mullig, trevligt med V6:a också!
Tack & Hej!
/K
Richie L
Alfa 156 är läcker och har en skön v6:a som låter
ljuvligt. En bmw med bakhjulsdrift + rak sexa är
klart roligare men Alfa är helt klart en rolig bil.
Synd bara att skräpryktet verkar vara svårt att
tvätta bort trots att kvaliten har blivit så mkt
bättre.

Det är inte den höga hastigheten som dödar utan det plötsliga stoppet!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.