AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
977

Pendlande varvtal n52b30

Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Såg igår när jag åkte med bilen att varvtalet pendlade mellan 1500 - 1100 och upp igen lite som den kände för. Fenomenet uppstår enbart (vad jag märkt hittills) när den ligger runt 1500 varv. Det kändes inte det minsta i bilen att varvtalet pendlade. Den var inte uppe i driftstemp när det hände, har dock för mig att detta uppstår även under korrekt driftstemp.
Det är inget egentligt problem än så länge, motorn går bra, det finns kraft så det räcker, växellådan växlar mjukt och fint, den slirar inte, oljan samt filtret i lådan är nybytt.

Någon som har någon tanke om vad det kan vara? Är det vanos solenoiderna / magnetventilerna(?) som börjar strula tro?
Jag ska kolla felkoderna om det kommit några nya, men jag tvivlar på det då de enda felkoder jag haft hittills har gällt batteriet och det är nu bytt. =)

Tack på förhand!
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Innan du gör nåt dyrt, ta ett prov på om du har glykol i växellådsoljan, från en eventuellt läckande kylare.

Jag var med om precis samma ska på en merca jag hade och gjorde en massa dyra saker innan nån sa just detta...

Lycka till
Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Börjar med att kolla kylarvätskenivån och går på att kolla oljan i växellådan sen, om nivån är låg. =)

Borde den inte "fela" mer frekvent då dock, om den får fel smörjning.
Tycker inte det ska vara glykol i växellådan, då borde verkstaden märkt det när de bytte olja för 40 dagar sen. Den kan ju sprungit läck sedan dess visserligen, men känns smått otroligt.
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Tydligen så blir lamellerna slippriga av glykolen. Jag märkte inget på kylvätskenivån, så det behövs säkert inte mycket,

Jag kommer inte ihåg riktigt vid vilka varvtal det var, men det var inte hela tiden. Men att kolla om det finns glykol i växellådan är inte dyrt, utan det är ett prov som tas med en sticka som doppas ner i oljan.

Jag hade hjälp av en snubbe i Jönköping.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.