|
|
|
|---|---|
|
Hej Har sett en x5a på blocket som är import och rullat 25.000 mil, blir det per automatik mer strul med en långmilad x5a eller? Vilka delar är svaga länkar på en x5 som bör kollas innan köp? Gäller x5 > 2007 Har läst negativa omdömen om firman som säljer bilen på nätet.. Länk | |
|
Personligen gjorde jag av mig med min E70 precis vid 10000 mil då motorförsäkringen upphörde. Kan inte tala för alla, men hade några problem och då räddade motorförsäkringen en bra slant. Bland annat elektroniska parkeringsbromsen som upphörde att fungera, kostade 20 tusen att få ordnat, 5 med försäkring. I Stockholm har Bavaria dyrare timkostnad på en mekaniker som jobbar på en X5a än mot att denne jobbar på en 3 serie. Min erfarenhet är att X5 är en dyr bil att äga. Mycket trevlig dock. |
|
|
Det är skrämmande att så dyra och välbyggda bilar ska vara så utsatta när de når endast 10 000 mil. Det väller av beggade E70 med 15-20 000 mil på mätaren som det begärs ganska mycket för, nästan lite för mycket ibland kan man tycka. |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
X5 or är som andra bilar. De går sönder lite då och då. Om de sköts på rätt sätt så är inte 25 k mil något att orda om. Vissa saker går sönder pga ålderdom och inte slitage och vissa går sönder av slitage. MIn E53 har många + mil nu (32000 mil) men den är i superskick. Inget gnissel eller vibrationer. Växellådan växlar mjukt och fint. Inget missljud från drivningen, annat än knack lite då och då (drivknutarna har bytts lite då och då) Reparerat VANOS 2 ggr - enkelt att göra själv och kostar i princip bara tid. Elhissar, dörrmekanism, gasfjädrar, bromsskivor, service (Insp I och II), drivknutar, däck, pendelstag, helljuslampa, recond, bakfjädrar är vad jag har lagt ut på bilen under 7 år och 16000 mil (varav många mil har gått/går med båt- och hästsläp plus höghastighetsåkning i Tyskland - nu senast snittade jag 177 km/hr mellan två städer) "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
|
Jag reflekterade just över E70 Även min E53 med 19900 mil går väldigt bra. Givetvis är alla bilar beroende av att skötas om.. |
|
|
Min var oerhört väl skött. De kostnader jag hade under 3 år utöver vanlig service. . Byte en enhet i parkeringsbromsen (20000 = 5000 på försäkring) Byte en dataenhet då den slutade fungera när BMW uppdaterade mjukvaran (skulle kosta 20', dealade till mig på garanti) Byte elmotor på handskfacket (2000kr) Byte xenon fram (ca 4000kr) Byte AGM batteri (6000kr) Byte lykta bak på bakluckan (vatten inträngning, BMW sa att bilen ska tvättas med trädgårdslang istället för högtryck, vi snackar SUV??) (2000kr monterade själv) Bromsbyte fram (,5000) Hade problem med frysta dörrar vintertid, kände av ryck i växellådan när jag la i drive, verkstaden hittade aldrig något fel. Gillade X5an väldigt mycket, men ovan tillsammans med försäkring på över 13000 per år, förbrukning på 1.25 liter milen (fantastiska raka och törstiga bensin 6an) gjorde att jag drog öronen mot mig. Min fru säger ofta att hon saknar X5an i trafiken, sitta högt och hon gnäller att F11n är så lång att parkera. Efter över 1 år med F11 måste jag säga att kvalitén känns oerhört mycket bättre, tvättar den mitt i vintern utan att den fryser och förbrukning på hälften. Men den kanske brakar ihop snart med. |
|
|
Hej igen, Tack för alla svar, känner mig hyfsat lugn vad gäller E70 modellen, min E39 som jag tidigare ägde fick jag byta många delar på så det är väl en del av att äga en bil =) Jag får se om jag lyckas få ner bilen i fråga i pris samt om vilket skick den är i. Valet står mellan X5 E70 eller MB GL450 om det blir en SUV.. E53 karossen känns daterad och Audi Q7 är ju audi... |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Håller med om karrossen men jag slog mina E70 tankar ur hågen för jag är ju nöjd med den jag har och den är i fint skick plus att jag ser bara karossen när jag kliver in i bilen :) Sedan tycker jag att den har bättre "4-hjulsdrift" än en E70 (min polare klagar jämt när han får dra båten då det spinns och sliras på ett annat sätt med att bilen glider sidledes). E70 är lite "krångligare" att mecka med för mig = nyare :) Nåväl! Nu handlar det om ditt val. Mellan BMW/MB - Hmmmm! En GL är alltid en GL men den är också en merca ;) Personligen skulle jag gå för en E70 och den biffigaste motorn. Skit i miltal så länge den är välskött. För vissa andra saker kommer du att få betala för om du har otur (för det är vad åldersslitage handlar om - vilken ägare som har oturen när det väl gäller). Gå inte så mycket efter förbruukning utan gå efter motorkänsla. Är du rädd för förbrukning så är inte en X5 rätt . Kolla med LF gällande förs'kring - de sänkte min nu -> 4250:- helår. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.