|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Kowalski |
Hej Tycker att min motor är väldigt hungrig på service :-) Skämt åsido, servade min bil på BMW i Malmö i maj, hade då gått 10800 mil. Nu har den gått 11500 mil, dvs 700 mil sedan servicen och TRE lampor har slocknat. Körningen rör sig till största delen av motorvägs/landsvägskörning med sedvanlig moms på 20-30 km/h. Den har dragit mellan 0.69-0.78 mellan tankningarna. Tycker att det gått åt väldigt många servicelampor för en så pass kort sträcka. Så min fråga lyder: Kan det vara dåliga batterier till serviceindikatorn som gör att fler lampor går åt än vanligt? Har tidigare trott att det skall gå ca 1500 liter bränsle mellan servicarna. Men fortsätter det i denna takt så åker jag på en service i december igen. Har någon mer än jag upplevt detta? Mvh /Kristoffer BMWCS # 04918 BMWCS SYD |
Crusty |
Kowalski: Min var likadan! Ock jag kör skit lungt o ändå slukades det lampor! Tror att min slukade kanske ännu fortare t.o.m! |
|
Normalt är ca 250 mil/ "lampa". Så farligt är det väl inte!? Normalt serviceintervall brukar väl ligga på ca 1250-1500 mil! Mvh |
|
|
Min 320 89'a visade rött redan efter 800 mil, men så var man ju tvungen att varva den mycket också. Mr C |
|
Kowalski |
På BMW sa de att 1500 liter bränsle gällde mellan servicarna. Enligt den filosofin borde min bil kunna gå minst 1800-2000 mil innan den gula lampan tänds. Därför blev jag lite fundersam. Tack för svaren Mvh /Kristoffer BMWCS # 04918 BMWCS SYD |
|
Jag har körde 3000 mil med min 523:a tills röda lampan tändes. /Mats |
|
|
E46 och E39 har ca 2500 mils intervall mellan service medan E36 mfl har ca 1 500 mils intevaller. Kowalski, jag tror att det är så här: 1500 mils normal bensinförbrukning för den specifika modellen/motorn är normalt serviceintervall! Kör du snålare än normalt så blir det längre intervall och tvärtom. Mvh |
|
|
Mats>>Då körde du för länge(röd lampa)...Det gjorde min "färgblinda farsa" oxå,han såg inte att den sista gröna lampan slocknat o ersatts av en gul(dags att beställa tid för service lampa :)),såg det först som sagt när den röda tändes...Så kan det gå :) Mvh Janne. |
|
| Min 540 går på service mellan 1000-1200Mil och verkstan sa att de e helt normalt lite beroende på körning, det som tydligen påverkar är hur hårt man kör, kallstarter och sånt. och nu är det dags för INSPECTION huah det brukar kunna bli dyrt men det är det klart värt iaf.... | |
|
Jensclaudius: Om du bor här i sydöstra regionen så har jag en bra verkstad att rekomedera. Jag gjorde inp1 i våras på min bil och det kostade inte mer än 1400:-. BMW skulle ha 5200:- för samma jobb. Tror inte att det skiljer så mycket på 540 och 530. Det är ju nästan samma motor. Mvh. Micke Olsson |
|
|
Micke Olsson: Måste fråga. Har ju kollat på din sida osv med va de gjorde vid Inspection 1 med din bil. Har tänkt att ta kontakt med dig när det väl är dags för min. Men: Du pyntade 1400, BMW ska ha 5200. Vad gör BMW för de pengarna? Vad jag menar är att om de hittar fel under de punkter som ingår (Bara oljebyte kostar ju 1500 hos BMW, dvs 100 mer än hela Insp 1 för dig, och byta olja ska man ju göra på Insp 1)fixar de det då utan pristillägg? DVS för 5200 fixar de de eventuella fel som de hittar? Om inte, och då är det ju samma som hos ditt exempel, är det ju helt sjukt och då vill jag omedelbart:-) Ha numret till ditt ställe. Vist, jag bor i Halmstad, men det är ju klart värt det att åka över till andra sidan för de pengarna... /S |
|
|
SvanteE: Detta har diskuterats tidigare. Se länken. Länk Jag skrev där att det kostade 4500:- men då skulle BMW ha 700:- till för att byta mikrofilter. Mvh. Micke Olsson |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
SvanteE: Timdebiteringen är dubbelt upp på en märkesverkstad.En av de största orsakerna till prisskillnaden.Likaså debiterar de säkert ett högre pris för olja osv. MVH Hasso |
|
Hehe. Hasso, jag hann före denna gången... Mvh. Micke Olsson |
|
|
Micke: Så vad du säger är 1400 för din bil och det som han var snäll nog att göra dvs gula bockar. Men dina "Orange" bockar? Om han hade gjort vid dem hade du betalt mer, har jag förstått det hela då? Det är det jag vill komma åt serru... |
|
|
Svante: Helt rätt, gul och grön bock ingick i priset på 1400:- Det andra är sådant som skall fixas eller har fixats och det kostade såklart extra. Mvh. Micke Olsson |
|
| Vad jag menar är tex: I mina papper med Inspektionsschema står det tex att tändstiften ska bytas. Gjordes det på din? Eller tex så står det att ventilspelet ska kollas och JUSTERAS vid behov. Om detta behov anses föreligga stiger då priset??? | |
|
Svante: Jag tror mina stift bara ska bytas vid Insp2. Det sitter sådana med dubbla elektråder, jag har kollat på dom och dom ser riktigt fräscha ut. Ventilspel har jag ingen aning om men troligtvis så tillkommer det arbetskostnad på det. Mvh. Micke Olsson |
|
|
Ok, jag tackar för dina svar. Ventilspel är väl detsamma som att justera ventilerna kan jag tänka mig. Nåja, jagh ar blivit kolikare iaf och förstår att dina 1400 hade kostat 5200 hos BMW och då hade de inte gjort mer än vad din trevligt billiga kille gör. Nu en annan fråga som du kanske kan svara, du verkar haj på det mesta. Var, om det alls går, kan man kolla nummer på BMW´s reservdelar. Jag förutsätter att om en bromsskiva i Sveriga har nummer 11 i deras orderbok/reservdelsbok har den säkert samma nummer i Tyskland. Jag skulle villja kolla sådana nummer då jag lagade min bil i Ungern i sommras, för vad jag ansåg, en billig peng. Är jättenöjd och så, men skulle villja få det specificerat vad exakt de bytte. |
|
|
Skönt att det klarnade. Som sagt. Samma jobb och samma delar men MYCKET billigare. Din andra fråga har jag ingen aning om faktiskt. Ett tips. Ställ den i en ny tråd. Det är säkert någon annan som har koll på det. Mvh. Micke Olsson |
|
|
Janne, Beställde tid när gula tändes, men tydligen går den kortare på den gula lampan än de gröna. Vet ej exakta miltalet, men c.a 250 mil kom jag nog bara på den gula. Angående priser. Inspektion I hos M-bilar i Eskilstuna kostade 1050 kr i arbete. Det kan det vara värt för att få första stämpeln hos BMW på en importbil. För övrigt var arbetskostnaden 2000 kr på BMW i Solna. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.