|
Sida 9 av 10
|
|
|---|---|
|
;) Länk |
|
Verdi |
Kön verkar kunna bli lång. Länk Mercedeschefen: "Tesla är genialiska" men " Kommer Tesla kunna skala upp produktionen?" Länk |
| Borde finnas gott om folk med såna kunskaper från GM & Ford att ta in :-) | |
Verdi |
Jo, men för att skala upp produktionen måste fabriken byggas ut/upp och köras in. Man måste bygga upp kapaciteten hos underleverantörerna också. Är nog mer komplext än man tror. |
|
Jo, man får väl hålla med om att de är genialiska på att bygga upp sitt varumärke. 300000 förbokningar på en bil som merparten av beställarna inte ens har sett i verkligheten, än mindre kört. |
|
|
Själv önskar jag Tesla lycka till och det är nyttigt för oss alla att de rör om lite i den väldigt konservativa bilbranschen. Värt att veta med reservationerna är ju att de betalas tillbaka till fullo om man vill ångra sig. Inget jättecommitment med andra ord. ------- //Lövet |
|
|
Det lär ha hänt en hel del på marknaden fram tills dess att Model 3 når kund. Speciellt efter att andra tillverkare sett vilket sug och efterfrågan det uppenbarligen finns på produkten. Det skulle förvåna mig mycket om inte Mercedes, BMW, Audi, Toyota eller VW har en direkt konkurrent till Tesla 3 till år 2018/19. Oavsett så håller jag med Lövet, det är nyttigt för oss alla det Tesla i dagsläget gör. |
|
|
Det är verkligen "aggressivt" och modigt av Tesla! Frågan är nog inte OM det kommer att strula med kapacitetsuppbyggnad och produktion, utan hur mycket/lite jfrt deras plan. Om ett par år vet man. "Fossil-tillverkarna" kommer inte att vara overksamma, kanske tom. ändra i sina lanseringsplaner. Om flera av dom slänger ut liknande bilar, kanske det kan bli kapacitetsbrist på batteri-paket, t.ex. Man får se, jag gissar att de inte bryter nacken för att stressa fram liknande produkter, men lägger sig mer förberedda i startblocken. em3 |
|
Transocean |
Helt otroligt hur mycket känslor en elbil kan väcka :-) Hur som helst ni som tycker att elbilmotståndare är trångsynta.....om ni sitter i villan nånstans i Sverige mitt i skogen så tro inte att genomsnittsmänniskan i Europa, Amerika eller Kina gör det. Du kan säkert ladda men genomssnitmässikan kan inte det. Elbil kommer aldrig att slå igenom. Min fru fick ett missfall ca 10 år sedan en sen söndagskväll, och måtte till sjukhus. BMW:n hadde nästan ingen soppa då jag alltid tankar på måndagar då det är billigare i Oslo. Tankade ett par liter så att vi kom till sjukhus, med en Tesla och ett tomt batteri hadde det inte gått....Elbilen funkar säkert bra så länge ingenting oförväntad sker.... |
|
Det otroliga är känslorna mot elbilar. Hur kan man vara annat än för elbilar, när de är det bästa alternativet (förutom att skippa bil helt och hållet) för att reducera bilismens skadliga inverkan på miljön och problemet med vår förbrukning av produkter som härstammar från länder med obehagliga regimer. Självklart är det så att vi som ser fördelar med elbilar inte förväntar oss att alla bilar som säljs 2017 och framåt kommer att vara elbilar. Det finns inte produktionskapacitet för det. En sådan omställning kommer att kräva en hyfsat lång period med investeringar i produktionskapacitet. Det är dock lite intressant att Nederländerna nu talar om ett förbud mot försäljning av diesel- och bensinbilar 2025 och Indien diskuterar liknande åtgärder från 2030. Under tiden kan de som har möjlighet skaffa elbil och på så sätt ta ett steg i rätt riktning. Det är ändå så att tillgången på elbilar kommer att vara begränsad de närmaste åren, så de som skaffar de elbilar som finns att köpa kommer att vara de med körmönster och laddmöjligheter som passar elbilar. När elbilar blir vanligare uppstår också en marknad för laddning (vilket redan har skett i Sverige, för flera företag har redan börjat bygga ut kommersiella laddnät, t ex Clever). Att lösa laddinfrastrukturen är mycket lättare idag än vad det vara att bygga ut bensinstationsnätet i bilismens barndom. Därför är det märkligt att säga att elbilen aldrig kommer att slå igenom. Vilket alternativ skulle i så fall vara aktuellt. Bensin- och dieselbilar måste helt enkelt bort och ju snabbare de försvinner desto bättre. |
|
|
Jag har inga direkt starka känslor emot elbilar, men jag är absolut mer för än emot; -de jag har kört har inte tilltalat mig, jag har helt enkelt inte tyckt om känslan i dem -jag ogillar dagens begränsning av räckvidden och att de inte går att ladda lika smidigt som en bensin/diesel tankas -jag ser vissa nackdelar, men inga konkreta fördelar (jag delar inte uppfattningen om bilismens skadeverkningar på miljön) |
|
|
Den sista är ungefär som att "jag tror inte på att solen finns". Spännande inställning må jag säga ;-) ------- //Lövet |
|
| Jag förstår att bilism har en negativ inverkan på miljön, men det är inget jag känner mig speciellt engagerad i direkt. Köttproduktion är inte bra, bilism är inte bra, flygresor är inte bra... jag kan verkligen inte förstå att någon orkar bry sig, naturen klarar sig alltid. | |
| Skönt att höra någon "våga" säga det där Jabbal! | |
| Ja naturen klarar sig alltid, problemet är att människor inte alltid gör det. Det är nog inte många som är genuint oroliga för naturens skull. Men när temperaturen gått upp några grader och möjligheten att odla mat sänks kraftigt är frågan vad som händer. | |
| Man kan diskutera vad som är värst ganska länge men att inte inse att förbränning av kolväten är onyttigt är ungefär samma nivå som att tro på chemtrails | |
|
Allt handlar om pengar. Det är billigt att ladda en elbil, snart är det billigt att köpa en elbil samtidigt som räckvidden ökar. Prestandan finns, bara ljudet som saknas. Är väl bara en tidsfråga innan en ljudbild blir lagkrav. Märker ganska ofta att gångtrafikanter och cyklister enbart förlitar sig till sin hörsel (med hörlurar emellan) för att bedöma lämplighet att korsa bilväg på godtyckligt ställe. Den stora massan kommer gå över till elbil när totalkalkylen ligger i närheten av en liknande fossilbil, ganska snart skulle jag tro. Vi, petrolheads, kommer även ha en "riktig" bil att rasta på kvällar och helger eller bara för att starta och lyssna på :) |
|
| Nån som kört BMW's elscooter ? - den kan man köra med B kort här i Spanien... priset däremot är "ett problem" tex. jfm med i3 | |
|
Fan.tråden kan bli en riktig långkörare, känns det som!! Massor med följare som kliver in, KUL, tycker jag! ( Grattis i förhand till TS, som kan blir en av de stora). Problemet är, att denna tråd skapades för en modell, T model 3. Problem, därför att minst lika mycket har handlat om principiella diskussioner om drivning av framtida bilmodeller, och inte just om denna, specifikt! Jag bara ställer frågan till "paneler" och "följare": Är det inte bättre att dra igång en mer generell tråd, typ "Framtida drivning av vägfordon", eller liknande, och låta denna Tesla-tråd hålla sig till den modellen med leveranstider och annat, som hör till huvudfrågan. Annars är risken att det blir ett övertal av alla som vill/kan/behöver tycka/tänka/informera om framtiden, och den egentliga trådens syfte hamnar i mer skugga???? ...bara ett förslag...kan någon moderator gå in??? em3 |
|
|
Ska tillägga: jag är högst medskyldig till OT i tråden, och personligen mer intresserad av det större perspektivet jfrt med förväntad kvalitetskänsla i en Tesla som bara är ett foster idag, och det som är rubriken på tråden ;) em3 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.