|
Sida 8 av 10
|
|
|---|---|
|
Dessutom är det redan idag så att det inte finns en fix tid som en elbil måste laddas. Det beror på många faktorer, som gör att variationen är stor. I vilket fall som helst är det väsentliga inte hur lång tid det tar för bilen, utan hur mycket tid ägaren eller brukaren av bilen förlorar. Det spelar ju ingen roll om det tar sex timmar att ladda bilen ifall man sitter i ett möte under tiden. Eftersom eluttag är mycket vanligare än bensinstationer och dessutom för det mesta lämpligare placerade är det i praktiken så att man oftast förlorar mer tid per år på att tanka diesel eller bensin, än på att ladda sin elbil. |
|
|
Verdi: Ja, man blir lite less av dravlet "Knappt en enda feature som är deras egen från början". Vad nu det har med saken att göra, men vad ska man ta till för att kritisera? |
|
|
Mycket snack om laddningstider och att körsträckan är för kort. Inse att ni är en minoritet i sammanhanget. Den absolut största målgruppen för alla former av bilar använder den till att köra till/från jobbet och sedan till småärenden. Man laddar den på natten medans man sover och kommer fullkomligt strunta i om laddningen räcker till 30 mil eller 75 mil. Hur svårt är det dra fram 3-fas till sin laddare i garaget/uppfarten och vad kostar det i sammanhanget. Vänligen vidga era vyer lite utanför dataskärmen. Det är bara att inse att världen och beteendet när det gäller bensin-/dieselbilar håller på att förändras. Jag tycker det är väldigt spännande att få möjlighet att vara med på en sådan förändring, precis som det varit med datorer och t ex mobiltelefoner. Min undrar är hur staten ska agera för att kunna suga ut alla skatter de får idag på bensin och diesel om nu majoriteten skulle gå över till elbilar. De kan inte beskatta elen i sig för det slår fel. De kan såklart beskatta bilen löjligt högt men det lär väl innebära att ingen vill köpa den och då motarbetar de sina egna miljömål. |
|
|
99% av mina dagar skulle jag klara mig på en räckvidd på 20 mil. Men bara ångesten över de andra dagarna och krånglet kring dessa gör att jag inte är sugen. Rationellt? Nä, men bilköp är inte rationellt... ------- //Lövet |
|
Verdi |
jhellstrom, När sa jag nåt sånt? Jag skiter fullständigt i den där tramsiga fejden mellan olika mobiltelefontillverkare. Det är bland det mest ointressanta jag vet. För mig är det en telefonjävel. Punkt. crli9194, Kanske det. Återstår väl att se om det blir batteribilar som är framtiden. Är nog inte riktigt så enkelt som du tror för då skulle väl ALLA biltillverkare satsa stenhårt på segmentet? Ps. Intressant food for thought. Forsmark producerar 21 128 000 000 kWh per år med sina 3 reaktorer. Model 3 beräknas ha i 44 kWh och 66 kWh beroende på version. Säg i snitt 50 kWh. Då räcker Forsmark för att ladda en Model 3 över 422 miljoner ggr. Säg att en Model 3 laddar fullt i snitt 200 ggr per år. Det ger att enbart Forsmark räcker till över 2 miljoner Model 3 bilar. Fast det är ju inte troligt att man lyckas tömma batteriet helt 200 ggr per år. Det är väl 30 mil nånting? I snitt kanske folk pendlar 5 mil till jobbet. Då räcker Forsmark till 12 miljoner bilar. Eller, en enda reaktor räcker till 4 miljoner bilar. Elkapaciteten är alltså inget större problem. Särskilt inte med dagens överkapacitet på elmarknaden. |
Verdi |
jhellstrom, När sa jag nåt sånt? Jag skiter fullständigt i den där tramsiga fejden mellan olika mobiltelefontillverkare. Det är bland det mest ointressanta jag vet. För mig är det en telefonjävel. Punkt. crli9194, Kanske det. Återstår väl att se om det blir batteribilar som är framtiden. Är nog inte riktigt så enkelt som du tror för då skulle väl ALLA biltillverkare satsa stenhårt på segmentet? Ps. Intressant food for thought. Forsmark producerar 21 128 000 000 kWh per år med sina 3 reaktorer. Model 3 beräknas ha i 44 kWh och 66 kWh beroende på version. Säg i snitt 50 kWh. Då räcker Forsmark för att ladda en Model 3 över 422 miljoner ggr. Säg att en Model 3 laddar fullt i snitt 200 ggr per år. Det ger att enbart Forsmark räcker till över 2 miljoner Model 3 bilar. Fast det är ju inte troligt att man lyckas tömma batteriet helt 200 ggr per år. Det är väl 30 mil nånting? I snitt kanske folk pendlar 5 mil till jobbet. Då räcker Forsmark till 12 miljoner bilar. Eller, en enda reaktor räcker till 4 miljoner bilar. Elkapaciteten är alltså inget större problem. Särskilt inte med dagens överkapacitet på elmarknaden. |
|
En faktor i det stora hela är naturligtvis att det finns stora krafter som har ett enormt intresse i att vi fortsätter med att vara beroende av bensin och diesel och fortsätter köpa det. Dessa struntar fullkomligt i miljöpåverkan och allt handlar om att tjäna så mycket pengar som möjligt. Men att vi ska kunna köra runt i elbilar som nästan inte kostar något per mil (i elförbrukning räknat) det är väl nog önsketänkande. Staten hittar något sätt att suga till sig våra pengar från detta. |
|
|
För mig som inte har så långt till jobbet skulle en elbil passa perfekt. Ska bara hitta en som jag gillar. Trodde att svaret var Tesla Model S, men efter att ha provkört så tror jag inte det. Dock inte på grund av drivlinan utan på grund av resten av bilen. Samma sak gäller de Lexushybrider jag provat. Drivlinan tycker jag är super, men resten av bilen.... |
|
|
Som sagt elbilar är en återvändsgränd, varför tror ni Toyota och många andra väljer att lägga sina utvecklingspengar på vätgasbilar? Tesla kommer gå samma väg som en föråldrad mobiltelefon. Ganska meningslös tråd. |
|
| lugn - bmw newbie i5 är på gång .-) | |
| lanab, tycker du att en person som inte förstår skillnaden mellan aktiekurs och försäljningsvolym har hög trovärdighet som siare om olika teknikers framtid? | |
|
Nä, det är bara priset på CARBON som styr ------- //Lövet |
|
|
Verdi: Nä, jag har inte sagt att du sagt det. Det var lövet som började dra in detta. Jag håller helt med dig om det fåniga. Men vad beror det på då? Och dra in det här? Min poäng var bara att det är ungefär samma hat mot Tesla och Apple av någon anledning. Man buntar ihop två bolag som är helt olika och gnäller med i huvudsak känslomässiga argument. I denna tråden har det ju förekommit alla möjliga rykten om hur dåligt det går för Tesla. Inte från någon som studerat kvartalsrapporten direkt. Varför man vill sprida den sortens desinformation är oklart. Men om nu dessa argument i huvudsak är känslomässiga och inte rationella så var kommer de ifrån? |
|
|
Att räkna på hur vi ska ha råd med all el för elbilarna blir rätt svårt. Det kostar massa el att tillverka bensin och diesel. Länk |
|
Verdi |
jhellstrom, Jag reagerade på att du jämförde med Apple. Det var ett olyckligt sidospår. Nåja, i vilket fall. Elon Musk twittrade häromdagen att de har över 300 tusen förbeställningar nu och bara 5% har beställt två st (som är max). Jag undrar då vilken kapacitet de har på fabriken. Om de första Model 3 kommer till Sverige tidigt 2018. När kommer den om man beställer nu? 2019? Det går säkert bra för Tesla. Men om de lever upp till aktiekursen och hajpen är en annan fråga. Vad gäller den el som krävs för elbilar så är det inget problem. Ytterligare en intressant grej. "Kvarnsvedens pappersbruk har lika hög elkonsumtion som Malmö stad med industrier. Siffran är 1,6 terrawattimmar, tWh, om året." Källa: Länk 1,6 tWh = 1 600 000 000 kWh = 32 miljoner fulla laddningar av ett 50 kWh-batteri. Elbilar är, relativt sett, småpotatis. Fakta elanvändning: Länk Jag vågar påstå att för att driva hela Sveriges personbilsflotta på el krävs max 5 tWh. Det är ca 10% av vad industrin förbrukar. Ytterligare en förmildrande omständighet är att bilarna skulle laddas mest på natten när vi oftast har ett betydande överskott i näten. |
Verdi |
ps. För övrigt så inser jag att jag måste skaffa en i3 till hösten. Skulle spara väldigt mycket pengar på det. Typ 4000:-/månaden om jag räknat rätt. Har inte riktigt hittat haken än. :) |
|
"Visste du dessutom att genomsnittsvillan drar 2,500 kWh mindre el idag än på 90-talet? De energieffektiva vitvaror du har skaffat sparar faktiskt sammanlagt lika mycket el som en elbil drar per år. Skaffar du elbil drar ditt hus lika mycket el igen som den gjorde på 90-talet. Elnätet tålde det då – den tål det nu också." Källa :Länk #6 |
|
|
Förlåt, jhellstrom, men du är nog inte så utbildad/kunnig i naturvetenskap!!!! Andra får kommentera, just detta med okunnigheten om var bensin och diesel kommer ifrån....men, du har ju refererat till EN oljekälla. Om du har någon analysförmåga, över huvudtaget, och pratar om hela världen, så måste du kanske inse, att det krävs olika mycket energi, för att pumpa upp olja ( och olika totala kostnader i världen, offshore, t.ex. Det enda jag kan säga: jhellstrom: du är helt "ignorant" vad det gäller kunskap och förståelse, elenergi utvinns liiiiite olika i världen, men så långt är du väl med, iaf.???!! Som jag skrev, för ett par dagar sedan, man måste dels förstå tekniken bra, dels ha fantasi, att föreställa sig hur energiproduktionen ser ut om x antal år. Att skriva " Att räkna på hur vi ska ha råd med all el för elbilarna blir rätt svårt", visar på en komplett okunnighet, det kommer andra också att verifiera, om du inte genast tar tillbaka ditt komplett ignoranta inlägg!!!! em3 |
|
Verdi |
em3, Vad menar du? El till elbilar är inte ett problem som jag ser det. Kan du visa på varför det är det? |
|
Nej, nej, Verdi, problemet var jhellstroms helt sanslösa inlägg: "Att räkna på hur vi ska ha råd med all el för elbilarna blir rätt svårt. Det kostar massa el att tillverka bensin och diesel." Titta på den, och ta in vad jag försökte gå emot, Verdi.... JAG tycker inte att det är ett problem, i vårt land med massor av elkraft, men jhellstrom trasslade till det, rejält, med sin fundering och länk!!!! DITT inlägg, var MYCKET bra och sakligt, jag försökte bara visa på den totala ignoransen i vad jhellstrom försöker göra gällande! em3 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.