|
Sida 7 av 10
|
|
|---|---|
| Har läst på lite om Tesla nu och tyvärr framstår de inte som så innovativa längre. T.ex. är "skateboard"-chassit som de är så stolta över från början en GM-idé som användes i konceptbilen Hy-wire. Även BMW har ju en liknande chassiuppbyggnad i i3:an. Och hjulupphängningarna på Model S är, som sagt, en blåkopia av dem i F01/F10. Teslas styrka är väl snarare att de lyckats sätta GM:s idéer i produktion. Det som är innovativt är väl hela konceptet med att bilen ständigt är uppkopplad och kan uppdatera sig själv. | |
|
Att paketera och sätta andras idéer i produktion är en väg till framgång det också. Se på Apple. Knappt en enda feature som är deras egen från början, ändå är hela paketet som sådant en försäljningsframgång. Ren innovativitet är inte nödvändigtvis tillräckligt. Se exempelvis på Saab Sensonic. Helt nyskapande men en total flopp. Ingen ville ha det... ------- //Lövet |
|
|
@bmwoffar Då oljepriset varit högst volatilt så är det inte bara perioden i Augusti 2015 som kursen rasade. Mellan tex Dec, 29 till Feb, 10 rasade kursen från $240 till $143 pga oljepriset, jag vet inte vilken värld du lever om det inte är ett ras, visserligen har kursen återhämtat sig sen dess men visar att elbiltillverkare är högst känsliga för oljepriset. |
|
|
Citat: "Bara prisfallet på oljan gjorde att Teslas försäljning dök rakt ner, elbilar i sig är ingen framtid då det är en återvändsgränd rent tekniskt, om vi ska snacka miljö så är det också ett problem." |
|
|
@lanab När ska du förklara vad det har med hur många bilar de sålt/hur stora försäljningsintäkter de haft? En lika relevant poäng är att min Ica höjde priset på mjölk. |
|
| En intressant tanke är varför Toyota, som har tryckt ut miljontals hybrider på vägarna, och därmed borde ha stor kunskap om batteriteknik och eldrift. Varför vill dom inte satsa på elbilar ö h t? Vet dom något som andra inte vet? T e x om det är realistiskt med elbilar i den mängd som krävs för att ersätta den förbränningsmotordrivna bilparken vi idag har globalt. | |
Verdi |
Återigen så tror jag inte Tesla sitter på nån unik kunskap på nåt sätt. Det de har är hajpen och har lyckats positionera sig helt rätt bland "medvetna" i städerna. Det kan räcka väldigt långt. Se bara på Apple. |
|
Beppo, dom optimerar mot kostnader, lagkrav mm. dom har ingen anledning att rusa tekniker, tjänar överlägset mest på befintlig dominerande teknik. Man måste lite om hur industriföretag lever och överlever, genom att sälja och göra överskott. Toyota, m.fl. skulle kunna bygga en dubbelt så bra "Tesla S2, för ett litet lyxsegment, men har nog inte funnit anledning ännu, myggbetten från Tesla är knappt märkbara. em3 |
|
|
"...Man måste vara lite insatt i hur....." , skulle det vara em3 |
|
|
De som är frälsta av pastor Elon Musk har nog redan bilden klar för sig. Och var och en är väl sin egen lyckas smed så att säga... själv förblir jag skeptisk till FRAMFFfff....sorry, menar Tesla. Minns någon hur lät det 2014? "With investors far more interested in what’s ahead than what’s happening right now, Musk predicted that Tesla should be capable of delivering more than 100,000 cars per year by the end of 2015. He expects about half to be the existing Model S sedan and the other half to be the Model X, which will start shipping early next year..." Länk Hur många blev det...svar: 50 000, ja hälften alltså. Men, visst det kan säkert av de frälsta vändas till en "halv framgång" - ja om vi bara bortser från "ekonomin" i ett minus på 4000 dollar per såld bil. Och det ska vi ju för nu med modell 3 kommer ju allt vända....så klart. Det ska väl dock nämnas att Tesla inte kanske haft det värst "over där" Länk |
|
|
"Plug-in hybrid and full electric vehicle sales were up about 25 percent to 123,000 in the United States last year." ------- //Lövet |
|
|
Birka, du pekar på en viktig faktor; är det 100% eldrift som är framtiden? Då pratar jag nog en minst 20-40 år framåt, för det kommer garanterat att ta den tiden, även om elmotorn utses till ultimativ vinnare imorgon? Eller något av alternativen!???? Anledning, varför går det inte fortare? Ärligt talat, jag orkar inte förklara helt, men den grundläggande faktorn är tillverkande industri, och dess grundbetydelse för många länder. Flera andra indikationer har jag nämnt tidigare i tråden, så det får räcka med det, så länge. Nej, det är inte alls säkert att någon ny drivteknik blir DOMINANT de närmsta årtionden, är min uppfattning Och ja, det är högst osäkert, kanske inte ens troligt, att Tesla överlever den kommande 5-års-perioden. Varför? Det enkla skälet, som inte så många på forumet förstått, industriell utveckling är, nästan väsen-skiljt, från den helt annorlunda IT, tele, data mm sektorn!!!!! Samt min tvekan på att elmotor blir dominat de kommande 20-40 åren! Bottom line: Alla idag existerande drivtekniker för bilar har många årtionden av kunskap/erfarenhet. "Alla" vet väl att i bilismens barndom, för över 100 år sedan, var elbilar dominanta på Stockholms gator!!!! Och andra elfordon också!!!! Vad säger det? Jo, under 100+ år, har förutsättningarna ändrats, igen. Då, var det brist på oljeprodukter, nu bränner vi kanske lite för mycket.......Förutsättningarna kommer att fortsätta att förändras, det går inte att sätta in en framtid idag, utan sitt relevanta sammanhang. Omgivnings förändringarna måste också prognostiseras, kräver en del analys "Vi" enkla människor, kan kanske påverka framtiden, genom val, i dagens flora av alternativ. Både genom politiska val, och val i vardagen. Politiken kommer att se till helheten, i ganska stor utsträckning ( oavsett färg), då väger jobb och klimat samt energi ganska tungt idag. Tekla gör, för min övertygelse, ett bra pionjärs-jobb, försöker visa att det går!!! Går att ställa om....men i vilken takt???? Jag tror inte att man kan se det på annat sätt som realist, och pragmatiker, världen är ihop bunden i en helig ( kanske egentligen ohelig) allians, där bara små steg kan tas, utan svåra konflikter...... Längst ner: Tekla's chans till att göra skillnad!!?? Det är så jag ser det, i ett längre perspektiv, är iaf. ett bra försök, och kanske ett bra steg, att pressa våra val och valda, mot ett hållbarare samhälle. (amen), ej troende, men ändå :) em3 |
|
|
.."Tesla's"....såklart....felskrivningar...Freudiansk???....nej, bara fel, helt enkelt!! Långt inlägg, delvis ofukus kanske, uppenbart, men budskapet står intakt med ändringen! Kommentera gärna, men bortse från fel-skrivningen om det går, det kan säkert finnas fler fel i ett långt inlägg.... ;) em3 |
|
|
Största frågan för mig är varför Volvo inte utvecklade en elbil när man nu startade från scratch med nya plattformen. Hybrid känns ju totalt idiotiskt, enbart gjort för att ordna låga förmånsvärden med en fiktiv låg förbrukning och ökad komplexitet med start/stop etc. Att utveckla en förbränningsmotor torde ju vara extremt mycket besvärligare än en elmotor, samma sak med drivlinan. En annnan liknelse med Apple är alla känslomässiga argument mot. Kanske är det rädsla eller avundsjuka för att man själv inte har möjlighet eller råd? Om nu model 3 kommer kosta runt 350.000 i sverige med hyffsad räckvidd så tror jag det blir en succé, vilket det ju redan verkar vara med alla som betalat in handpenning utan att ens sett bilen på bild. |
|
Verdi |
jhellstrom, Ah. Den klassiska dissen av de som inte förstår Apples storhet. "De har inte råd. De är rädda." Blir faktiskt lite besviken på dig. Vad gäller Model 3 så kan jag väl tänka mig en sån som andrabil. Men de lär väl inte rulla i Sverige än på nästan 2 år? |
|
den kommer nog hamna på nåstans en bra bit över 400k i Sverige, om inte det hittas på några nya miljörabatter, och det lär det inte hända förrän Volvo har en en motsvarande bil i sortimentet. |
|
| Det lär inte ha med kunskapen att inte Volvo eller någon av de stora aktörerna tagit fram en renodlad elbil. Jag tror det enbart rör sig om vinstmarginalerna och infrastrukturen. | |
|
Jo att utveckla förbränningsmotorer är nog dyrare än elmotorer. Däremot tror jag inte att fordonen blir billigare. Har en del års erfarenhet av elmotorns intåg och dominans i RC-världen. Små till medelstora elmotorer är billigare än dito metanolmotorer. Större elmotorer blir ofta mycket dyrare än dito metanol-bensinmotorer. Gissar att vi i en framtid tänker tillbaka på de billiga fordonen som drevs med förbränningsmotorer och så heroiskt framfördes `manuellt´ via en ratt på vägnätet. Tur att man är för gammal och har för mycket metanol i blodet för att uppskatta den framtid som kommer;) Länk |
|
Transocean |
About elbilar: 1)På 1500-1800-talet tog det flera månader innan ett brev kom fram. Sen kom telegrafen men endast Wallenbergare hadde sånt hemma. Brevet behövde fortfarande 2-3 dagar fram till 1970...nu behöver det kanske bara en dag. Men vem skriver brev idag? När vi har e-mail, twitter, facebook, whatsapp osv? Därför skall posten i Norge säga upp massa folk nu...när folk inte längre orkar att vänta på sin post. 2) Att tanka en bil har tagit ca 2 minuter de sista 120 åren. Nu har Tesla kommit med en tillbakatänkande bil som tar 1 timma att tanka om du har en Supercharger i närområdet (vilket du inte har), 7-8 timmar om du laddar på offentliga ladstationer eller hemma i den dyra villan via en dyr "Wall Charger" och 24 timmar om du bara har vanlig ström tillgänglig. Det var mina tankar om tiden...i tiden |
|
Det tar så lång tid att ladda _idag_. Om 18 månader kan det vara helt annorlunda. Moores lag kan vara tillämplig här. ------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.