|
Sida 6 av 10
|
|
|---|---|
|
Birka, lite skillnad på Framfabs framfart i en väldigt ny värld, då, IT, jämfört med overall ganska små variationer i bilar. Det är betydligt mer förutsägbart än tidig IT var! Vad jag menar är att det är mycket mer konkret möjligt att värdera Tesla jfrt Framfab. Man får väl se hur det går. Amli; Deras kostnad per tillverkad enhet kommer säkert att sjunka avsevärt, säkert också priserna mellan modeller, precis som hos alla andra industritillverkare..... Dom kommer att ta ut det som går!! em3 |
|
|
@Nockenwelle Jag tycker inte Birka drar fram gammal skåpmat då det högst sannolikt går att jämföra, hypar man ett varumärke som Tesla och som Framfab var så faller det förr eller senare när Tesla inte kommer leva upp till marknadens förväntningar. Bara prisfallet på oljan gjorde att Teslas försäljning dök rakt ner, elbilar i sig är ingen framtid då det är en återvändsgränd rent tekniskt, om vi ska snacka miljö så är det också ett problem. De som konverterat till religionen Tesla går inte prata med förrän dom kommer till bilhandlaren efter ett år med problem och vill ha en riktig bil igen.... All heder mot Elon Musk men hans främsta intresse är att tjäna pengar i grund och botten som vilken sann entrepenör som helst. Och vad gäller människans framtid är det bara ett dåligt argument ta upp, människan kommer aldrig överleva framtiden då vi kommer stå inför betydligt störra problem än utsläpp och naturen har en förmåga att bestämma när det är dags för avslut för oss, det är inget vi kan påverka, mitt förslag är att lev nu och sluta oroa dig för framtiden då du kan inte bestämma ändå hur det kommer bli, vårt största hot är vi själva. |
|
|
Jag tror inte Model 3 når kunderna innan 2018. Det lär säkert komma rabatter/kampanjer på Model S men jag tror absolut inte att det det kommer vara så mycket. Dels för befintliga kunder som sagt, samt andrahandsvärdet på äldre modeller. Men även om de sänker priset på Model S för mycket lär det blir oerhört svårt att sedan gå upp i pris igen när nästa modell lanseras. När lanserades för övrigt nuvarande Model S? |
|
| Lanab, trollar du eller? | |
|
@Nockenwelle Nej, trollar du? |
|
|
Det finns papper skrivna på den här typen av skeenden, ett exempel som nås ifrån Harvard Business Review, är Clayton Christensens 'Disruptive technology'. I korthet konstaterar man att gamla stora bolag tenderar att fråga kunderna vad de vill ha - och svaren blir oftast snabbare/snålare/större av samma gamla vara. När tekniksprång väl kommer är de i regel sena att hoppa på tåget. För sena eftersom de håller fast vi det dom redan kan. Små aktörer är inte lika bundna av sitt arv (kompetens hos medarbetare, nedplöjd FoU, investeringar i produktionsutrustningar etc.) utan kan satsa direkt på ny teknik. Utmaningen är naturligtvis att veta vad som kommer att bli nästa stora grej, vad som är Disruptive. En sak är säker, när det väl sker blir det en rejäl omstrukturering på marknaden. Någon nämnde IT branschen, ta och titta på hårddisktillverkarna och hur de hängt med när de gamla mekaniska hårddiskarna ersätts av ssder. Eller vad som hände med Ericsson, Blackberry, Nokia, Motorola med flera när Apple lanserade iPhone och klev in på mobilmarknaden |
|
|
Jag trollar inte, men det du skrivit har trollkvalitet. Låt mig ta ett exempel. Du påstår att Teslas försäljning dök rakt ner när oljepriset sjönk. Varifrån kommer det? Det är jättelätt att kolla på t ex wikipedia hur Teslas försäljning ökat kvartal för kvartal. Det här försäljningsraset du pratar om har aldrig inträffat. Den som tänker lite grann inser också att köpare av bilar i miljonklassen inte är så kinkiga med om priset på bensinen går ner en halv dollar eller så. Jag har läst flera av dina tidigare inlägg och de har inte imponerat direkt. När du skriver något sådant som detta om försäljningsraset för Tesla så finns det liksom ingen anledning att tro att du gör annat än trollar. Så sorry lanab, men det finns bättre saker att lägga tid på än att kommentera sådana inlägg. |
|
|
Mitt förra inlägg var alltså riktat till lanab. Om man går in på Länk och scrollar ner till Tesla Model S global sales by quarter så ser man en tämligen stabil ökning från kvartal till kvartal, utan något försäljningsras. |
|
|
Cliff Barnes, visst. Kan Tesla eller någon annan "nisch-tillverkare" ha framgång med sin satsning, men att ens tro att det är samma paradigm skifte som med hårddiskar, är kanske inte så realistiskt. Den övriga större bilindustrin är ju inte direkt okunniga om alternativ till bensin/diesel motorer! Tvärt om är dom nog långt framme, men det saknas motiv för dom att gå över idag. Varken ekonomiska eller marknadsmässiga. Så länge det går att trycka ut bensin/dieselfordon, kommer dom att göra det, men vara mycket med när det kanske börjar vända på allvar, om x antal år. Då kommer dom att få ta investeringarna, främst i motor och drivline fabriker. Men att dom skulle bara falla bort ( fattade jag dig rätt med Ssd och hårddiskar?), det känns helt osannolikt. em3 |
|
|
em3 Nej, att BMW skulle falla bort tror jag inte. Men jag tror att kartan kommer att ritas om helt när det gäller vilka tillverkare som kommer att vara dominerande om 10 år. Att gå ifrån att vara extremt kunnig på förbränningsmotorteknik (som exempel BMWs 6:or) till att bli expert på batterier, bränsleceller eller elmotorer låter sig inte göras på några få år. Till och med Toyota tar väl god tid på sig att komma upp med en plug in hybrid trots att man jobbat med hybrider sen hedenhös. Jag tror faktiskt det är ett paradigmskifte på gång. Säg att batterierna väger hälften så mycket, räcker dubbelt så långt och får dubbelt så lång livstid till samma pris. Hur konkurrenskraftig är förbränningsmotorn då när alla emissionskrav skall ner? Vi är snart där. |
|
|
Jag har väntat på Model 3 ett tag nu men får nog fortsätta vänta. När man läser om folk i Sverige som med nöd och näppe kommer runt 30 mil på vintern (-15/-20) med en Model S85 (som enligt tesla skall klara 50 mil) så känns 35 mil för Model 3 rätt lite. Problemet är ju att för att kunna göra den så pass mycket billigare måste ju även batteripacket bli mindre. Sätt en takbox på den inför fjällenresan så kommer räckvidden droppa drastiskt. Hade de utlovat 50+ mil hade jag blivit riktigt intresserad iaf. |
|
|
Ja, Cliff, det märks inte så stora framsteg i hybrider. Dock tror jag att man ska skilja på vad dom leverera och "bjuder på" idag, Toyota och andra, jämfört med vad dom skulle kunna göra. Dessa fordon ska säljas i mängder, inte bara några 100-tusen, utan åtskilliga miljoner, i hård konkurrens med plain förbränningsfordon. Men att dom skulle kunna mindre än Tesla-folket, köper jag inte ett dugg. Nej, det är en fråga om att göra tillräckligt bra, med hård kostnadsoptimering, som gäller! Den dagen batteritekniken är 8 ggr bättre än idag, har du nog bara elbilar, men tittar man på utvecklingskurvan för batterier över tid, är den så svag, att 8 ggr. bättre närmast känns utopiskt! Då måste det nog till något revolutionerande i utvecklingen! Men man kan alltid hoppas. Mer realistiskt är att andra alternativ också kommer att hänga med parallellt lång tid framöver, i väntan på en ny dominerande teknik. em3 |
|
Verdi |
Cliff Barnes, Nu är jag inte verksam inom fordonsindustrin men jag tror inte utvecklingen av själva motorn är det som är avgörande för hur ett bilmärke ska lyckas. Jämför du BMW med Tesla så har BMW flera avgörande fördelar. 1. Existerande fabriker med kompetent och erfaren personal 2. Ingenjörer och designers på allt UTOM motorer. Chassi, design interiört/exteriört, säkerhet osv osv. 3. Väl utbyggd organisation över hela världen med ett gediget återförsäljarnätverk. Att bygga batterier och elmotorer är antagligen väldigt mycket enklare än att bygga förbränningsmotorer med låga utsläpp, låg förbrukning, hög effekt... Tesla använder väl batterier från Panasonic t ex? Inte heller elmotorn i sig är väl rocket science direkt? Mobiltelefoner går inte att jämföra. Det är en mycket mindre investering och de säljs överallt. Ungefär som att Tesla skulle ha en liten avdelning på Elgiganten eller Bauhaus för sina bilar. :) |
|
@Nockenwell Du bör nog kolla dina källor lite bättre då Teslas kurs har gått ner vid samma period så kolla dina fakta först innan du gapar. Så här skriver analytiker: More importantly, TSLA’s 8.88% nosedive on Aug. 6 can be explained by the disclosure of its disappointing second-quarter revenue of $1.2 billion, missing analysts’ estimates of $1.19 billion. Incidentally, the chart provides concurring Aug. 24 dips for both Tesla and Brent, followed by abrupt rebounds for both during Aug. 25 to Aug. 28. Although the chart demonstrates a decline in both Tesla’s share price and the price of Brent Crude Oil during July through mid-August of 2015. |
|
|
@lanab Vad har det med Teslas försäljning att göra? Som du hävdade har störtdykit? |
|
|
bmwofar Har du försäljningssiffrorna att redovisa under denna period eftersom du påstår motsatsen? |
|
|
Nej men det har jag Länk Länk ------- //Lövet |
|
|
Men lanab, det var du som påstod att försäljningssiffrorna dök ditt citat handlar ju inte riktigt om dom, iaf. inte på t.ex. kvartalsnivå, vilket är en vanlig period att redovisa försäljning. Så det är nog du som ska visa siffror, som bevisar ditt uttalande. Inte för att det påverkar en uppenbar framgång i stort, så egentligen är det inte så intressant, särskilt inte för nästa modell S, deras ( försök till) intåg i det tuffa volymsegmentet. em3 |
|
|
Oj, va snabb du va, Lövet :) :) , det släpper trycket på lanab att visa siffror, men inte hur han kan få för sig att försäljningen "störtdykit". Nåja, igen, ganska ointressant och petigt, de stora linjerna är ju ganska klara, men det är "bara" en typ succe-start, och låååångt till en verkligt etablerad spelare! Intro på volymmarknad är första hindret/möjligheten. em3 |
|
|
@lanab För det första har du bevisbördan eftersom du kommer med påståendet att försäljningen störtdykt (du kan välja att visa det antingen i antalet sålda bilar eller intäkten för dessa). För det andra har du redan fått en källa som verkar fungera bra av Nockenwelle för antalet sålda bilar vilket visar på motsatsen på vad du hävdade. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.