|
Sida 5 av 10
|
|
|---|---|
|
Att lägenhetsboende stadsfolk kommer att få plats med en egen bil, t.ex. På gatan nedanför i framtiden, det väl inte många som tror!? Det blir sannolikt uppsamlingsplatser, med laddningmöjligheter. Ja, jag tror def också mest, på den mest energieffektiva driften, elmotorn!!!!! I en värld, med allt fler, som vill använda allt mer av resurserna, kommer verkningsgraden att spela en mycket viktig roll! Jag hävdar fortfarande att batterier, dvs lagring av den elektriska energin, är den svaga punkten. Utvecklingen av denna lagringsform har väl inte varit särskilt stor egentligen, jämfört med mycket annan utveckling? Kanske kan man en molnig vinterdag 2046 ta sig fram med solceller på taket, även om man råkat missa nattens uppladdning? Inte så snabbt kanske, men iaf ;) em3 |
|
| Och, håller i allt övrigt med dig Nockenville, bra analyser! | |
| Jag har egentligen ingenting emot eldriften i sig. Kan man lösa laddningsproblematiken så är elmotorn på alla sätt och vis överlägsen förbränningsmotorn. Är mest tveksam till detta enorma hypande av Teslas bilar. | |
|
Nej, lägenhetsboende i innerstad kommer knappast att kunna räkna med parkeringsplats, vare sig med eller utan laddmöjlighet, på gatan. Det är nog tvärtom så att man kommer att bereda mindre och mindre plats för bilar i framtidens tätorter. Men det skulle inte förvåna om de enda bilar som tillåts kommer att bli de som släpper noll avgaser. Jag hoppas att det blir så. Men vill man upplåta plats längs gatan för parkering av bilar är det inte ett stort problem att sätta upp laddstolpar med måttlig effekt (runt 2-3 kW) där man får ansluta, mot en avgift (som kan vara lite högre än vad parkeringsavgiften är men inte mycket, för ström är inte särskilt dyrt). |
|
|
BMW Newbie, man kan vara tveksam, men det är ju i slutändan dom som gått på denna entusiastiska och rätt utmanande linje, som kanske får betala notan! Det är väl tvärt om bra, att någon vågar vara aggressiv i en annars ganska/mycket långsam omställningsprocess. Alla stora tillverkare (och små), har idag gigantiska investeringar, och därmed avskrivningar, som ska täckas, i förbränningsmotorn. Sålänge myndigheter går fram med silkesvantar i förnyelsekrav, sitter man lugnt med sina investeringar. Om Tesla kan röra om i grytan, är det nog bra för människan, och vår överlevnad på Tellus. En stor fördel, enligt mig, är att så snabbt som möjligt minska Saudis och Rysslands inflytande i världen, för den är ganska destruktiv och bakåtsträvande. Det görs effektivast genom att skapa ett oberoende av "deras" naturresurser, Mao olja och gas. Jag är övertygad om att vårt älskade BMW, m.fl.., är högst kapabla att ta upp kampen om framtidens personfordon, när dom är tillräckligt motiverade, och kanske tvingade! em3 |
|
|
Precis, em3. Bilar som drivs av bensin och diesel orsakar stora miljöproblem och göder obehagliga regimer, som i en del fall stöder terrorister som genomför vidriga dåd. Att en ny aktör som Tesla försöker göra något som åtminstone i viss grad minskar dessa problem är väl bar att applådera. Hade inte Volvo och Saab varit svenska företag hade vi nog haft bilskatter av norskt slag i Sverige. Personligen hade jag väldigt gärna sett en skatteväxling med kraftigt ökade skatter på fossilbränsledrivna bilar (men väldigt låg eller inga på bilar som drivs på ett mer miljövänligt sätt) och minskade inkomstskatter. |
|
|
Ja, Nockenwelle, det hade onekligen satt större fart på omställningen, men nu har ju politikerna jobb och goa exportintäkter att väga av, precis som Tyskland mfl. Det blir kanske lite OT med resonemang om framtid, men samtidigt utgör ju Tesla 3 en uppenbar sådan utmaning och kanske trendsättare. Nåja, andra får klaga, jag tycker det är mest intressant med utvecklingen på sikt och kopplingen till samhälle, politik mm. em3 |
|
Verdi |
Nu är ju inte personbilar avgörande för vår överlevnad. Själva skippar vi Thailand varje vinter och det gör tydligen en hel del. Länk Länk Ca 2,5-6 ton per person alltså. Vi är fyra i vår familj. Det är 10-24 ton. Våra bilar drar i snitt kanske 150 g/km. 10-24 tusen kg/1,5 kg/mil = 6667-16000 mils bilkörning. Det kommer vi inte i närheten av med våra två bilar över ett år. En elbil som en Tesla är inte heller fri från utsläpp. Långt ifrån. De här två källorna har tydligen debatterat. Länk Länk Han som har en Tesla själv kommer fram till att den motsvarar en Toyota IQ sett över hela livscykeln och den andre kommer fram till att en Tesla släpper ut ungefär lika mycket som en SUV. Men det är i USA. I Sverige har vi "grönare" el så här är den bättre. Men det är inte så att den är utsläppsfri. Den ligger back från start då det krävs mer koldioxid för att bygga en Tesla än en vanlig bil. Tror det enda som verkligen hjälper är att börja cykla och åka kommunalt. Möjligen använda bilpooler. Och sluta åka över halva jorden varje år på semester förstås. ;-) |
Verdi |
ps. Hittade artikeln jag läste om självkörande bilar: Länk "Det är svårt att göra en bil som kör sig själv till 90 procent, oerhört svårt att gå från 90 till 99,9 procent – och att ta det sista steget har ännu ingen gjort. Går det över huvud taget?" Erik Coelingh, Volvo Cars Dvs jag tror att vi relativt snart får bilar som kan köra själv på t ex motorvägen och liknande men att det kommer krävas en nykter och vaken förare beredd att rycka in. Att en bil helt utan förare ska åka iväg till en laddstation verkar ligga rätt långt bort trots allt. Sen har ju tekniken vissa brister. Så fort det kommer blötsnö slutar radarn på min aktiva farthållare fungera t ex. Och kameror kladdar igen också. Tror svenskt vinterväglag blir oerhört svårt att bemästra. |
|
Ja, en Thailandsresa är en rejäl miljöbov. Flyget tar inte alls ansvar för sin del när det kommer till miljöpåverkan. När det gäller föroreningsaspekten från elbilarna så är det två saker som brukar framhållas, dels att elen som de använder ibland kommer från kolkraftverk, dels att produktionen leder till större utsläpp än motsvarande diesel- eller bensinbil. Båda punkterna har visst fog för sig, men den kanske bästa jämförelsen är denna: Länk Där jämförs el och fossilversioner av samma bil och det visar sig att elbilen är bäst vad gäller utsläpp. Sedan måste man hålla några saker i minnet. Har en bensin- eller dieselbil nått konsumenterna kommer den högst sannolikt aldrig att bli renare. En elbil kan däremot bli bättre och bättre, när elkraften produceras på ett mer miljövänligt sätt. Med svensk elmix är fördelen stor för elbilen. Sedan tycker jag att vissa jämförelser är helt uppåt väggarna, där det är ganska klart att man medvetet vill misskreditera elbilar. T ex har jag sett jämförelser där man utgår från att elen produceras av föråldrade östeuropeiska kolkraftverk och jämför detta med utsläppen av CO2, från modernaste dieselbilar (och dessutom använder de överoptimistiska förbrukningssiffrorna som de extremt snälla testcyklerna ger). Det är oseriöst. |
|
|
Ja, Verdi, helt riktigt, turistflyg på det sätt vi ägnar oss åt idag, är inte hållbart alls. Men det är liksom två frågor i en, total energiförsörjning och CO2. Båda centrala, och nödvändiga att adressera. Flyg kommer att behöva kraftig beskattning, turistflyg är liksom inte livsnödvändigt, medan lokal persontransport är det, kan man nog förmoda. Så länge oljeförsörjningen är stor och ganska billig, kommer det nog att resas. Om/när klimatförändringar blir än mer tydliga och kostsamma, händer det kanske något. |
|
|
Det positiva man kan säga om modell S är att den ändå är ganska snygg att se på, men även Fisker Karma var snygg ska tilläggas. Den senare ansågs ju så snygg att det fanns planer på att göra en v8-bil av det hela, Länk Tesla Modell 3 är tyvärr inte ens snygg att se. Kvalitetskänslan i Tesla S lämnar väl därtill en hel del att önska så då undrar man vad modell 3 siktar på? Och någonstans måste väl företaget därtill försöka tjäna pengar på att sälja sina bilar… Länk Det kan vidare som sagt vara bra med lite proportioner kring denna i Sverige (och Norge) så enormt hypade nischtillverkare. Teslas totalas försäljning World Wide 2015 nådde en omfattning som motsvara ca 3 veckors försäljning av en enda Ford modell i USA. Ford F-series sålde i USA motsvarande Teslas totala produktion under tre veckor i februari 2016. Den ser ut så här Länk och pengarna trillar åter in till aktieägarna Länk Det finns ju därtill V8-modeller likt F150n från såväl GM, och Dodge som månatligen säljer Teslas årliga totalproduktion. I USA ser vidare bensinpriset ut så här i pris per gallon Länk Ja, det gäller m.a.o. för Musk&CO att hålla halleluja-stämning på topp så länge de förmår, så man under tiden kan fortsätta att bränna pengar... |
|
|
Birka, för drygt ett år sedan förutspådde du att Tesla skulle gå i konkurs under 2015: Länk Så blev det uppenbarligen inte. Dessutom har du fortfarande fel när du skriver "Och någonstans måste väl företaget därtill försöka tjäna pengar på att sälja sina bilar…" Företaget tjänar pengar på Model S. Det som gör att företaget har stora kostnader är inte produktionen av Model S, utan utbyggnaden av produktionskapacitet. Jag har väldigt svårt att tro att de som investerar pengar i Tesla inte fattar att medan man bygger nya produktionsanläggningar så kostar det mycket utan att dra in enda dollar innan bilarna levereras. |
|
|
Det kommer att behövas uthållighet och tålamod hos ägarna, helt klart. Företagets steg 1, att etablera ett varumärke, har man väl lyckats med. Steg 2, att komma ut till "massorna", för att kanske börja tjäna pengar, försöker man nu. Den som lever få se, hur det går..... em3 |
|
|
Jo, bolaget klarade 2015. Men Tesla har väl för den del inte annat än fortsatt visa nya brakförluster. Länk Och gör man 4000 dollar i förlust på varje bil som man producera så gäller det att onekligen att hålla munlädret om framtida segrar igång...jag förhåller mig dock skeptisk. Får mest FRAMFAB-vibbar av Tesla. |
|
|
Det kan nog hålla....tänk på vårt egna svenska SAAB, tror inte det var under 30 år totalt, med rejäla förluster :) Jag har ingen aning om ägarstruktur i Tesla, men aktiekurser bygger alltid på förväntningar, och dom som lagt pengar, och stöter till, vet sannolikt vad dom gör!? em3 |
|
|
ja det visste säkert aktieägarna i FRAMFAB också... |
|
|
Jag tror inte att företag som Panasonic hörde till dem som investerade i framfab. Tesla har väldigt goda marginaler på Model S, minst 25 % vinst per såld bil. Att företaget har väldigt stora kostnader för att tiofaldiga produktionskapaciteten från 50000 bilar per år till 500000 per år är välkänt sedan länge och det vet investerare om (om det inte vore så skulle det inte finnas något att investera i). Vilket bilföretag tror du skulle ha kunnat gå plus under sådana omständigheter. Birka, det du skriver är ju bara gammal skåpmat. Det är ju inte direkt något scoop du gjort. |
|
|
Jag är väldigt nyfiken på hur försäljningen på Model S kommer att påverkas av Model 3. Nu har jag så klart inte sett Model 3 irl men jag tycker inte det verkar vara så jättestor skillnad på pappret mot en Model S som kostar det dubbla. Om man jämför motsvarande i BMW så bör det troligt vara 3-serie kontra 7-serie. Och där kan vi snacka skillnad på bil och bil. |
|
|
Troligen kommer inga leveranser av Model 3 att ske förrän sent 2017 och då har Model S ganska många år på nacken som modell. Någon form av uppgradering borde vara behövlig av Model S för att motivera kunderna att betala den stora prisskillnaden. Samtidigt finns nog rätt stor potential att sänka priset på Model S. Redan idag köper GM in batterier till Bolt för 145 USD/kWh. Rimligen kommer Tesla att betala mindre än så när Gigafabriken kommit igång på allvar. Lägger man till det att vinstmarginalen idag är väldigt hög på Model S så borde det vara möjligt att sänka priset ganska mycket, men det vore nog inte populärt bland dem som redan äger en Model S. Ett dilemma. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.