|
Sida 4 av 10
|
|
|---|---|
| Jag har inte svårt att tro att det finns BMW-ägare som skulle säga något liknande. | |
|
Håller med om att det känns lite frireligiöst i Tesla-lägret, men ändå kul att elbilarna börjar bli vettiga. Om något år kommer vi kanske köpa in en elbil för att rulla runt med på stan, storleksklass i3. Jag tror att det är där vi kommer få se den största nyttan den närmsta tiden. Räknar inte med att köpa elbil (eventuellt hybrid) till bruks de närmsta tio åren. |
|
| Jag var inte särskilt imponerad av teslan, 85, när jag provade den. Med tanke på prisnivå var den klart sämre än motsvarande bmw. Kvalitet. Även mycket sämre väghållning osv. | |
|
Som körmaskin föredrar jag Model S framför F1X. Bättre väghållning och helt överlägsen drivlina. Jag kör en bil med en motor som vunnit väldigt många "Engine of the Year" utmärkelser och BMW:s växellådor har ju ett välförtjänt gott rykte. Med andra ord är jag van att köra en bil med en drivlina som håller hög klass, men jämfört med Teslan är den väldigt osofistikerad och rent ut sagt stenåldersmässig. Detaljarbetet och finishen är tyvärr inte på BMW-nivå, men jag gillar designen, både interiört och exteriört. |
|
|
Batteriernas hållbarhet, är nog den största frågan. Snabbladdning, hur mycket tar det på batterierna? Vad kostar ett utbytespack till en modell s idag? 100.000, 200.000???? Nån som vet? Jag avvaktar nog ett bra tag till.... em31 |
|
|
Batterierna har dels 8 års garanti med obegränsat antal mil, och dels kommer priserna att sjunka kraftigt när Gigafactory når full produktion (en stor anledning till att Model 3 kan vara billigare). Det finns en herre som rullat 15k+ mil med en försämring på bara några procent - så de flesta argument mot Tesla här är nog mest hjärnspöken. Sen får alla givetvis köpa en bil enligt sina preferenser. :-) Skulle vi köra bredvid varandra ner till Nice, så tar det 7h längre med en Tesla pga laddstoppen - några timmar försvinner när man ändå måste äta lunch, och några när man ändå vill övernatta och kan ladda. Uppsala - Malmö tar 1h extra om man startar med laddat batteri. |
|
|
Läste nånstans ett test där de kört 30000 mil med en prius. Den tappade 18% av sin batterikapacitet under tiden. ------- //Lövet |
|
Transocean |
Ja, Tesla 3 är den fulaste bilen som sett dagens ljus på 2000-talet. Tycker jag i alla fall. Jag bor i Oslo och Tesla S har varit Norges mest sålda bil i gud vet hur många månader i sträck innan E-Golfen kom. Precis som alla skriver är det en bil till Teknofreaks med noll bilintresse. En iPhone on wheels. Församlingen i Norge tycker att Model 3 är en fullträff designmässigt......att inte gilla Tesla här på berget är som att svära i kyrkan. Jag bor på ett villaområde där var femte bil är en Tesla S. Eller rättare sagt var. För det verkar som om vissa Tesla S ägare har förstått att bilen inte kan jämföras med tyska kvalitetsbilar. Därför bytts dom ut med en svart lyx-Volkswagen av typen A6 :-) En 5-serie kommer inte i fråga p g a all vulgarität den utstrålar. Model 3 är en designmässig katastrof. Fronten är hemsk, och inne har man inga instrument; bara en tvärställd KinaPad på 15'' (video av insidan med den Norska Tesla-Jesusen Tesla-Björn Länk 115 000 bilar beställdes osedd innan lansering, en stor del av dom hamnar i Norge som är 2:a största marknad för Tesla efter USA. Bra att jag slipper att punga ut 10 lax reservationspengar för en ful plastbil som kommer om tre år, en 3 -serie LCI däremot..... |
|
Jag tror inte man ska dra för stora växlar av den bil som visats upp. Den känns långt ifrån produktionsklar så jag tror framför allt interiören kommer att förändras en hel del. Det skulle förvåna mig mycket om denna bil når någon kund innan 2018. |
|
| Jag är övertygad om att Tesla har bättre väghållning än F10, men jag är ganska säker på att den har sämre sitt-, ljud- och rullkomfort. Och i den prisklassen tycker jag man ska kunna förvänta sig komfort av högsta klass. Dessutom verkar Tesla gilla BMW eftersom hjulupphängningarna i Model S är en kopia av de i F01/F10. | |
| Jag tycker den ser helt ok ut. Visst är det en speciell design men jag hade kunnat leva med den. Kommer säkert se lite annorlunda ut när den är klar både exteriört och interiört. Det är knappast troligt eller önskat att göra en variant helt utan knappar. Kan tycka fronten bör justeras en aning också. Övriga egenskaper återstår att se men jag tror det blir en ganska trevlig upplevelse. Sen är det fascinerande hur bilen och Tesla i allmänhet engagerar. Det är nästan så jag undrar om människorrna på presentationen är höga.. | |
| 230000 förbeställa nu. Undrar vad de funderar på nere i München nu. | |
| Teslas marknadsföringsstrategi verkar vara att få folk så entusiastiska över märket att de inte kan tänka sig någonting annat. Jag ska villigt erkänna att gillar Bmw, men det betyder inte att jag tycker alla andra bilmärken är skräp. Visst Tesla Model S är en påkostad bil och drivlinan är t.o.m. nyskapande, men en bil är mer än bara drivlina. | |
Transocean |
@danielb Jag tror dom gapskrattar. 230 000 är halvparten av vad en bilmygg som Volvo producerar årlig. Teslas Gigafactory är under konstruktion. Analytiker som fölger Tesla menar att Model 3 kommer att bli försenad till 2018. Inte finns det infrastruktur för en större mängd batteribilar heller. Säg att halvparten av alla bilar i Tyskland var batteridrivna om tio år. Var laddas dom? De flesta tyskar bor i en lägenhet och parkerar på gatan. Supercharger vid varje hörna?. Gratis? Knappast. En bra bil för en säljare som kör över 10 000 mil årlig i tjänsten och har bråttom med en snittfart på 170 km/h på Autobahn? Knappast. Toyota som världens största biltillverkare satsar på Hydrogen, BMW har haft en konseptbil som går på hydrogen. Dagens BMW-hybrider är ingenting annat än ett försök att komma runt nya Euro6 och nyare normer. Hydrogen är vägen att gå om man vill elektrifisiera. Tanka gör man i 2-3 minuter. I Norge bygger man redan infrastruktur för Hydrogen, utanför Oslo öppnas snart en hydrogenstation som producerar hydrogen på plats med hjälp av solenergi..... Länk |
Transocean |
Bad länk, kanske denna funkar: Länk |
|
Jag tror absolut inte folket i München gapskrattar. Om 230 000 (and counting) visar så stort intresse för en bil de endera inte sett alls eller bara sett som en prototyp så är det anmärkningsvärt. För att jämföra med intresset för vätgasbilar: Toyotas Mirai har väl runt 1 500 reservationer… Visst kommer det att krävas en uppbyggnad av laddmöjligheterna, men vad talar för att det skulle vara mer krävande än att bygga ut ett nät av tankstationer för vätgas, samt produktion och distribution av vätgas. Det är ju inte precis så att vätgas är något som det finns gott om på jorden, som bara är att utvinna och stoppa i tankar. Tvärtom måste all denna vätgas produceras. Idag framställs 95 % av all vätgas fossilt, vilket är precis det vi försöker komma ifrån. Dessutom är verkningsgraden i hela processen från framställning av vätgas, till omvandling av energin i bilen till rörelse mycket lägre än vad verkningsgraden är hos bilar som Tesla, Leaf, e-Golf, osv. Det går totalt sett alltså åt betydligt mer energi med en flotta av bilar som drivs av vätgas. Det är så märkligt att de som kritiserar elbilar med stora batterier ofta inte förmår se utmaningarna som är förknippade med vätgas. Vätgasbilarna ligger i dagsläget långt efter batteribilarna i användbarhet. Sedan måste vi komma bort från det här tänket att framtidens bil måste dimensioneras efter extremanvändare. Normalmänniskan är inte en säljare som kör 10 000 mil i tjänsten, till stor del på autobahn i hög fart. Det är helt huvudlöst att dimensionera ett transportsystem för den väldigt låga andel människor som använder sin bil på det sättet. För de som kan ladda hemma spar batteribilen tid. Jag är en tämligen normal bilanvändare. Jag kör en årlig sträcka som ligger väldigt nära genomsnittet. Det blir ett par långfärder per år, t ex brukar jag åka till stugan i Härjedalen en gång per år. Jag har räknat på detta och kan konstatera att om jag hade haft en Tesla hade jag laddat på superchargerstationer fem gånger per år, resten hemma. Med min nuvarande bil måste jag tanka cirka 30 gånger per år. Nästan alla tankningar innebär att jag måste åka en omväg för att fylla på bensin. Totalt förlorar jag ungefär 7-8 timmar per år på att tanka min nuvarande bil. Det är mer tid än vad jag skulle ha spenderat vid superchargers. |
|
Verdi |
Det stora problemet är väl alla som bor i lght och saknar laddmöjlighet hemma. |
|
Ja, det är ett problem onekligen, men det är inte så länge sedan det var vanligt med stolpar vid varje parkeringsplats längs gatan för att kunna betala p-avgift. Så himla krångligt är det inte att dra fram el för nattladdning på sådana platser. I vilket fall är det långt ifrån säkert att vi i framtiden kommer att ha så väldigt många bilar parkerade längs gator i städerna. Bland unga är det ganska många som inte ens har körkort och det är särskilt vanligt i Stockholm. Med autonoma bilar som många tillverkare håller på att utveckla blir det färre som äger en egen bil. Då blir det enklare att ordna med laddning. |
|
Verdi |
Jo och ligister/skojare som drar runt kan hålla sig från att rycka ur sladden? Autonoma bilar på riktigt ligger måååånga år fram. Jag läste en väldigt intressant artikel om det nyligen. Kommer tyvärr inte ihåg var. Bra att inte så många har körkort dock. Mer plats åt oss som har. Hehe. |
|
Man kan alltid hitta problem. Det finns ju ligister/skojare som stjäl bensin/diesel ur parkerade bilar. Hur långt fram autonoma bilar ligger är det nog ingen som vet, men att det kommer torde nog stå klart. När det gäller elbilar ska man inte tänka att endera ska de kunna ersätta alla bilar inom något år, eller så fungerar konceptet inte alls. Det körs fortfarande en hel del bilar från tiden före katalysatorns införande på 1980-talet. Att byta ut en hel vagnpark tar väldigt lång tid. I dagsläget är produktionen av elbilar så pass liten att de som byggs går till personer som har bra förutsättningar att använda dem och så kommer det nog att vara under flera år framöver. Varje steg vi tar i riktning mot mindre utsläpp och mindre beroende av olja (som alldeles för ofta kommer från regimer som Suadiarabien och Putins Ryssland) är värdefullt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.