AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
20.432

Tesla Model 3 - förväntad kvalitetskänsla

Sida 3 av 10
Verdi
Tesla attraherar samma typ av människor som köper allt som det står Apple på. Urban medelklass typ. Elon Musk ses ju som den nye Steve Jobs. Den nye "visionären".

Själv är man en aning cynisk och butter och jag tillåter mig själv inte att svepas med i nån slags masspsykos. Hehe.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vilket gör att du i deras ögon framstår som en uråldrig koloss som "inte fattat det". ;-)

Det är en ganska köpstark målgrupp som tidigare inte velat spendera pengar på bilar eftersom de inte attraherats av konventionella sådana.

Själv tycker jag väl främst att det är kul och spännande att det kommer en annan typ av bilar ut på vägarna. Vi har åkt i snarlika fordon i 100 år snart. Står jag i kö för att köpa Tesla? Nä.

-------
//Lövet
Verdi
Jag var rätt nära att köpa en i3 i somras men det föll på att den är lite speciell att köra. Kraftig "motorbroms" och väldigt direkt styrning.

Jag skulle nog lära mig det men frugan är väl inte direkt världens bästa bilförare ens i en vanlig bil. Hon tog körkort för ett par år sen bara och har ingen som helst naturlig fallenhet för det. Ryckiga rörelser både på ratt och gaspedal. Tror en i3 vore katastrof för henne.

Även om jag skulle köra den mest så vill man ju kunna alternera ibland.
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Jag tillhör en av dem som fastnat för Tesla - av alla bilar jag har haft så är min mellanmodell av Model S den överlägset bästa bilen...

Jag störs inte det minsta av vägljudet och anser att min Tesla håller samma kvalité som den Audi A8-10 jag hade förut.

Den är lika skön att åka i på motorvägen som den är roliga att kasta runt på slingriga vägar. :-)

Nu ska jag bara motivera för mig själv att det är värt att kliva upp till en P85D, så behöver jag inte byta bil dom närmaste 5 åren.

En Model 3 borde vara ett självklart val för alla som skall köpa bil för max 500k.

En Model 3 tilltalar inte mig personligen pga storleken - ska snart montera en extra sätesrad i min S för att få 7-sits.

/Andreas
En annan sak jag lagt märke till är att många Tesla-ägare refererar till företagets vd som "Elon" som om han var deras polare. Har inte hört många BMW-ägare prata om "Harald" eller Mercedes-ägare prata om "Dieter". För mig är en Tesla, en bil som vilken annan som helst. Och visst den accelererar toksnabbt, men för mig är helhetsintrycket av bilen mycket viktigare än accelerationen och nya Audi Q7 ger t.ex. ett mycket bättre helhetsintryck än Model S.

Verdi
Nu är det ju så att de första Model 3 beräknas komma till Sverige först 2018.

Största nackdelen som jag ser det med en batteribil är att man blir så begränsad då det tar lång tid att fylla på energi.

Vi åker t ex till Skåne varje sommar. 65-70 mil enkel resa. Visst, vi stannar och äter och skulle kunna ladda då. Men om vi tänker oss en framtid där en ansenlig andel av bilarna på E4 en semesterdag i juli ska laddas. Blir det inte köer runt laddstationerna då? Visst, det tar kanske bara 20 minuter att ladda men om man ska passa på att äta samtidigt så är snittiden per bil kanske 45 minuter om man inte ska behöva gå ut och flytta bilen när man ätit halva måltiden. Nu tankar man på ett par minuter.

Vet att Tesla ska samarbeta med hamburgerkedjor och sånt men det räcker ju inte. Krävs antagligen tiotusentals laddstationer mellan Stockholm och Helsingborg. Och hur blir det för dem som inte åker mest på de största vägarna? Hitta en laddstation för Tesla på väg till lapplandsfjällen... Jo, lycka till.

Om man är en early adopter och har elbil redan nu så är det givetvis extremt fördelaktigt. Man kanske till och med får ladda gratis? Så lär det inte bli i framtiden om det här, mot förmodan, slår stort. De enorma kostnaderna vill nog inget företag ta enbart för goodwill.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
I hela Sverige finns det någonstans mellan tvåtusen och tretusen bensinstationeroch det räcker med råge idag. Varför skulle det då behövas tiotusentals laddstationer bara mellan Stockholm och Helsingborg?
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Jag vill inte bli en ny Hybris - men ni bör alla prova en Tesla över tid, det är svårt att inte bli fast.
Ja inte lär det vara problem med laddstationer, de kommer naturligtvis byggas ut i samma takt som försäljningen och lösas vad gäller praktikaliteter.

Idag passar det inte alla men så är det väl med all ny teknik som introduceras. Tycker det är utmärkt att det finns ett nytt realistiskt alternativ. För mig är det stora frågetecknet hur det blir med andrahandsmarknaden, ska det bytas batteri för stora summor blir nog värdet därefter. Vi får se hur batteritekniken utvecklas framöver, spännande.
Verdi
Nockenwelle,
Handlar om genomströmning och räckvidd samt att det måste dimensioneras för topparna i trafiken. Vet du hur det ser ut på vägarna mot fjällen när det är sport- och påsklov i Sthlm? Skulle alla Stockholmare behöva ladda på ungefär samma avstånd från Stockholm skulle det bli kaos i t ex Bollnäs eller Borlänge eller vad som nu ligger ~30 mil från Stockholm och vart man är på väg. Idag blir tankningen jämnare utspridd. Alla startar inte med full tank och räckvidden på bilarna är väldigt olika.

En vanlig dieselbil idag behöver väl tanka i snitt var 60-70 mil. Det tar ett par minuter så även om det är 2-3 bilar före i kön så tar det bara max en kvart i alla fall.

Om vi istället ska stanna och käka och ladda bilen under tiden så tar det 30-60 minuter per bil. Är det då 2-3 bilar före så tar det lååååååång tid att ladda. Det får alltså inte finnas någon kö alls för att det ska fungera smidigt. Dessutom så är räckvidden bara runt hälften i bästa. Bara det innebär dubbelt så många stopp.

Antalet laddplatser måste alltså fördubblas pga mindre räckvidd samt ovanpå det tjugofaldigas pga längre laddtider. Plus ökad kapacitet för att minska risken för kö. Säg att det behövs 50 ggr fler platser än det finns nu.

Nu finns det 2-3000 mackar ggr i snitt kanske 6 pumpar = 15000 "laddstolpar" för bensin/dieselbilar.

15 000 * 50 = 750 000 laddstolpar.

Detta är om 100% av bilarna skulle gå på el. Men även om endast 20% skulle gå på el behövs det 150 000 laddstolpar.

En fördel är väl att det är lättare att smälla upp laddstolpar än pumpar. Man kan ju ha gigantiska parkeringar med laddstolpe på varje plats. Så det kanske inte är ett problem egentligen?
No
5.161
Nockenwelle
Verdi, likt dig är jag uppsalabo och under en period bodde jag så att jag hade utsikt över Tycho Hedens väg, innan nya E4 byggdes öster om Uppsala. Jag såg vilka köer som uppstod där vid t ex sportlovstider.

Majoriteten av all laddning sker endera hemma eller på jobbet. Dagens Tesla-ägare laddar på det viset och det är en av elbilens fördelar. Med en elbil behöver man betydligt mindre ofta besöka en laddstation än vad dagens bensin och dieselbilar besöker en mack. För vardagen är behovet av laddstationer därför inte så väldigt stort och om man dessutom tar i beaktande att det är mycket billigare att bygga en laddstation än en bensinstation med alla säkerhetskrav så blir det inte så svårt att bygga ut kapaciteten. Betänk att vi en gång i tiden har byggt ut bensinstationsnätet och då hade inte bilarna lika stor räckvidd som idag, eftersom de oftast hade mindre tank och högre förbrukning.
När du skrev laddstation antog jag att du menade typ en Tesla Supercharger anläggning (som 4-12 bilar kan ladda på samtidigt) men du verkar avse antal ladduttag.

Det som möjligen kan vara ett problem är just toppar av det slag du beskriver. Frågan är då hur många bilar det verkligen rör sig om som mest. Jag skulle vilja se lite statistik på det, för att räkna som du gjorde nu säger inget om detta. Det är ju mer en beräkning byggd på en överdriven normalsituation, som förutsätter att elbilarna laddas på samma sätt som bensin/dieselbilar vid vardaglig användning.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag tror det kommer ta lång tid innan man kan se elbilen som en komplett lösning. Om ens någonsin. Men om man ser det som att den är bättre för 90% av alla mil man kör och sämre på 10% (fjällresan) - kan det inte vara värt det ändå?

Vi är väldigt duktiga i Sverige på att dimensionera bilar efter sällsynta behov. Medans Europa åker runt i Golf/Focus/Astra och trivs bra med det åker genomsnittlig svensson runt i fullstor kombi med fyrhjulsdrift för att man drar upp båttrailer 2ggr om året...

-------
//Lövet
Verdi
Ja, det är väl topparna som är problemet som sagt. Men du har nog rätt. Är säkert inga större problem. Antagligen har man väl nån app i telefonen där man kan se hur många lediga platser det finns framåt längs vägen. Då kanske man kan planera lite utifrån det också.
No
5.161
Nockenwelle
Jag håller helt med om det du skriver Andreas. Jag hör ju till dem som åker till fjällen en gång per år och då har vi varit fyra personer i bilen samt en hel del packning, under perioder även barnvagn. Med andra ord skulle jag ha haft en större kombibil om jag dimensionerat för den resan, men jag ser hellre till att packa mycket noggrant och klara mig med en mindre bil som passar mycket bättre de övriga 51 veckorna på året.
Verdi
Lövet,
Jo det är väl sant. Men det är en liten förenkling. SUV-trenden finns väl i hela Europa t ex. Förutom kanske på semesterorter i Spanien, Italien, Grekland där vägarna är så smala och knixiga att en större bil än en Golf blir svårt opraktisk.

Själv har jag kört 3-serie kombi sen jag fick vårt första barn. Tyckte det var ett måste med kombi i och med barnvagnen. Den ska ju med relativt ofta ändå.
I Spanien så erbjuder ofta möbelaffärer och liknande gratis hemkörning, så då klarar man sig med en Golf. Dock kan jag säga att jag hittills inte saknat de 80 VDA liter jag försakade när jag bytte till X3:an.

No
5.161
Nockenwelle
Verdi, jag tror också på appar eller andra mjukvarulösningar. En Tesla är ju uppkopplad kontinuerligt och det skulle gå att övervaka enskilda bilars laddningsnivå, planerade rutter med mera och dirigera till stationer med för ögonblicket lägre beläggning. Inte minst gäller ju det när autonom körning blir mer vanligt.
Idag är det lätt för Teslaägare att köra t ex Uppsala-Skåne. Värre är det för ägare av andra elbilar, som dels lider av kortare räckvidd, dels är tvungna att förlita sig på andra laddstationer, som tyvärr har betydligt lägre laddeffekt och dessutom är ur funktion betydligt oftare än Teslas superchargerstationer (som har väldigt hög tillgänglighet).
Blir det fler elbilar kommer antalet laddstationer att öka. Jag skulle gärna se att det också byggs fler hyfsat snabba laddare centralt i städer, gärna med 22 kW laddeffekt eller mer. Det är oftast trevligare att stanna till i en stad och fika eller äta lunch, än att vara bunden till tråkiga vägkrogar.
Verdi
En idé vore väl att privata laddare på garageuppfarter skulle kunna förses med ett av-/påslaget läge för "publik laddning".

Typ att den som behöver ladda swishar pengar till ett på laddaren angivet nummer och som sen aktiverar laddaren och ger möjlighet att ladda ett antal kWh.

Eller är laddare man har hemma för långsamma? Tanken kanske är att man ska ladda över natten?
No
5.161
Nockenwelle
Normalbilen körs mindre än fem mil per dag och för det räcker 4-5 timmar med ett normalt 10A vägguttag.
I princip kan man skilja på två olika kategorier av laddningsbehov. Det ena är när man är på långfärd och behöver ladda snabbt för att fortast möjligt kunna köra vidare. Då krävs hög effekt och det fixar man inte i en normal villa som kanske har 20 eller 25 A huvudsäkring. Det andra är när man har relativt gott om tid (ett par timmar eller mer). Då är ett 16A trefasuttag ofta till stor hjälp och det kan man mycket väl låna ut från sin garageuppfart på det sättet som du beskriver Verdi. Det vore väldigt smidigt.
Ett problem är dock att en del elbilar har så klena ombordladdare, att de inte kan utnyttja ens trefas 16 A.
Tycker följande citat ur Länk säger något om nivån på fanatismen:

"– Vi är Tesla-fans. Trots allt som hänt gillar jag bilen, den är helt fantastisk att köra, säger han.

Och tillägger:

– Innertaket var felmonterat och det har hänt att vi har blivit inlåsta i bilen. Men att den skulle börja brinna var något vi aldrig hade räknat med."

Har svårt att tro att en BMW ägare vars bil brunnit upp skulle kunna säga något liknande.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.