|
Sida 2 av 10
|
|
|---|---|
|
Jag hoppas verkligen model 3 blir något som kan ersätta en 3serie. Man får säkert kompromissa på en del punkter, men att kunna dra ner på soppakontot väger en del. Är det någon som har koll på vad en service för en Model S innebär? Har hört att dom är rätt dyra, men tycker ändå inte det kan vara så mycket mer än spolarvätska, torkarblad, bromsolja, kupéfilter etc.? Någon som vet? |
|
| Länk | |
|
Saxat från Länk "Fyra års förbetald service, 21.000 SEK En kontroll per år, upp till 80.000 kilometers kilometer " 80.000 kilometers kilometer är det 80.000 mil? =) |
|
|
Tesla Model S är ingen leksak, inte mer än någon annan vanlig personbil och den har mycket god väghållning och det tack vare sin låga tyngdpunkt så den myten är bara bullshit. Jag vet inte hur ni har kört eller på vilka vägar men den har en låg ljudnivå, det är det allmänna intrycket utanför autopowers värld och jag har provkört den själv och kan intyga att den är tyst. Men jag håller med om att den är alldeles för dyr idag. Nu ligger den i lyxbilsklass där MB S-klass, BMW 7 serie och Audi A8 utklassar den vad gäller utrustning och lyxkänsla. Hade den kostat som en vanlig 5 serie så hade den varit en smash hit och sålt 10 ggr mer. Jag tycker inredningen kändes fin och lika påkostad och mysig som en BMW eller Audi invändigt. Det enda jag inte gillar, som känns mera som en gimmick en än vettig detalj, är dörrhandtagen. Det kommer bara strula iom att man använder det så frekvent och vitsen med dom torde vara ytterst försumbar vad gäller luftmotstånd. |
|
| Ja du har rätt att ljudnivån i Teslan är låg, det håller jag med om. Problemet är att de andra lyxbilarna i samma prisklass är mycket tystare och har även bättre fjädringskomfort. Om du åkt i nya S-klass eller som jag skrev en F10 så upplevs Teslan som lite bullrig när det gäller däckljud. Hade Teslan kostat 500-600kkr hade det varit en sak men nu är det dubbelt upp som gäller och då höjs ju även förväntningarna... | |
|
Nej Tesla Model S kan inte mäta sig med lyxbilar som den är i nivå med prismässigt. Till det är den för simpel, men priserna kanske sänks för den modellen framöver. |
|
|
Var inne hos Tesla Konceptbutik i Täby och vart förvånad över hur fula svetsarna var på de al-chassi de stolt visade upp. Gissar att den svetsare eller robot som gjort detta inte skulle få jobb på Busterfabriken;) |
|
| Sen upplevs kanske elbilar som bullrigare eftersom motorljudet inte döljer vägbrus på samma sätt. | |
|
Jag har kört Model S P85D och den är inte tyst i landsvägsfart. I hastigheter under 70km/h susar den fram riktigt härligt, nästintill ljudlöst. Men så fort man kommer upp i hastigheter över 100km/h låter den (däckljud och vindbrus) mer än en vanlig 5-serie eller A6, vilket inte är ok i den prisklassen. Att det är dålig väghållning stämmer inte alls. Som henke lexus säger bidrar den låga tyngdkraften till att den ligger mycket bra på vägen. Den styr in väldigt bra, långt bättre än jag trott. |
|
|
Visst spelar det roll att den saknar en brummande förbränningsmotor men vilken bensindriven lyxsedan som helst är ju i princip ljudlös upp till (och långt förbi) de farter där Teslan börjar bullra. Åkte så sent som i onsdags i en Tesla P85 S som taxi i Amsterdam från flygplatsen och det känns verkligen inte som att man åker i en bil för 1,3Mkr. Även på fina motorvägar med en standard som inte finns i Sverige bullrar det i 120km/h. Nej, det blir nog ingen sån för mig - väntar med spänning på vad de etablerade bilmärkenas satsning på elbilar resulterar i! |
|
| Testade en P90D i helgen. Det var en underbar känsla att komma upp i 100+ på 3+ sekunder. (1,2 G enl säljaren.) Men luftljudet hörs ordentligt en bit över hundra. Den bilen jag körde kommer upp i 100 på 3,0!! sek men det som är mest intressant är känslan att lämna alla andra bilar när det slog om till grönt i stan. 50 km/h på typ 1,5 sek? De andra undrade nog vad som hände. Och det var inte ens olagligt (hade bra koll på korsningen innan jag gasade.) | |
|
Någon här som tänker reservera en Model 3 till veckan? Länk stugsittaren, det är inte så att du hör vindbruset extra bra pga saknaden motorljudet från en fossilbil? |
|
| Vackra vagnar, men de jag tittat på verkar ha +-3mm i passform i panelskarvar, helt hemskt! | |
|
Jore: Jo kontrasten blir större mot den tysta stadstrafiken. Grejen är att den är ung lika vindbrusig som min gamla 520 från 2001 :0) Känns som den passar bra för allt utom långresor så det behövs två bilar eller så hyr man "fossilbil" vid långresor. Skärmen är ruskigt stor men undrar när det egentligen behövs. Kunde varit 25-50% istället med ung samma effekt. |
|
|
This is it Länk |
|
Verdi |
I konstantfart på motorväg hörs väl knappt en förbränningsmotor. Är väl mest vid gaspådrag som den ger sig till känna och det är ju ett behagligt ljud. Ska bli intressant att se vilka räckviddssiffror som i3 får nu iom MY17. 20+ mil i verkligheten vore ju trevligt. |
|
Den ser ut som om en femåring försökt rita av en Model S. Vad hände? ------- //Lövet |
|
|
Ja jag hade hoppats på något som kan utmana 3-serien på allvar, den här känns mest som en Verso på el-steroider. |
|
|
Tycker det är på gränsen till otäckt hur Tesla lyckas skapa en sådan hype kring Model 3. Folk köar utanför Teslas butik för att reservera en bil som de inte ens sett än mindre kört! Tesla Model S har ju haft ganska ordentliga kvalitetsproblem och ändå säger 97% av ägarna att de skulle köpa samma bil igen! Vet inte vad jag missar, men jag är inte det minsta imponerad av Model S. |
|
|
Tesla har lyckats attrahera en annan typ av bilintresse hos folk. Jag har kollegor (ni vet sådana där som går med halsduk inomhus) som inte bryr sig ett skit om sportbilar eller några vanliga "premiumbilar" men dessa har gått fullständigt bananas på Tesla. 3st skrev förhandsorder på Model 3 nu. De lockas av känslan av att åka runt i en rullande iphone typ. ------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.