AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
20.439

Tesla Model 3 - förväntad kvalitetskänsla

Sida 10 av 10
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
"det är inte så länge sedan det var vanligt med stolpar vid varje parkeringsplats längs gatan för att kunna betala p-avgift. Så himla krångligt är det inte att dra fram el för nattladdning på sådana platser."

Vad drar en parkeringsautomat, 20W?
Om man tar laddstolpar a 2kW blir det likt motorvärmaruttag. ~20st på en 16mm² kabel 63A (3-fas). 100 stolpar ~300A. Det är inte alltid det är så "bara" att plocka fram, och då snackar vi lågt, 2kW. Vid 3kW ~450A.

Dock en stor fördel med nattladdning att den övriga förbrukningen är som minst då.

"Att lösa laddinfrastrukturen är mycket lättare idag än vad det vara att bygga ut bensinstationsnätet i bilismens barndom."

Är väl enklare att gräva ner några tankar än att få fram ström till 10 snabbladdare a 100kW...

Hör ofta den uppfattningen i jobbet, el är ju så enkelt, det är ju bara två hål i väggen. ;)

Har inget emot elbilar. Tvärtom skulle det passa mitt körmönster, nästa bara korta sträckor, men kör för lite för att det ska löna sej (det är en paradox).

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
"det är inte så länge sedan det var vanligt med stolpar vid varje parkeringsplats längs gatan för att kunna betala p-avgift. Så himla krångligt är det inte att dra fram el för nattladdning på sådana platser."

Vad drar en parkeringsautomat, 20W?
Om man tar laddstolpar a 2kW blir det likt motorvärmaruttag. ~20st på en 16mm² kabel 63A (3-fas). 100 stolpar ~300A. Det är inte alltid det är så "bara" att plocka fram, och då snackar vi lågt, 2kW. Vid 3kW ~450A.

Dock en stor fördel med nattladdning att den övriga förbrukningen är som minst då.

"Att lösa laddinfrastrukturen är mycket lättare idag än vad det vara att bygga ut bensinstationsnätet i bilismens barndom."

Är väl enklare att gräva ner några tankar än att få fram ström till 10 snabbladdare a 100kW...

Hör ofta den uppfattningen i jobbet, el är ju så enkelt, det är ju bara två hål i väggen. ;)

Har inget emot elbilar. Tvärtom skulle det passa mitt körmönster, nästa bara korta sträckor, men kör för lite för att det ska löna sej (det är en paradox).

---
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Det är inte bara att gräva ner några tankar för att få en bensinstation. Lite mer krav än så ställs om man ska få hantera giftiga och brandfarliga vätskor.

Liknelsen med stolpar handlade om placeringen, inte effektbehovet.

När det gäller effektbehov vid laddning så bör man utgå från att bilarna inte alla samtidigt laddar max. Dessutom får man räkna med att många laddplatser inte har högre kapacitet än att de kan, under en natts laddning, fylla upp ett batteri så att en dags normal jobbpendling klaras av.
No
5.161
Nockenwelle
Man ska också komma ihåg att mer än halva landets befolkning bor i villa och har därmed vettiga förutsättningar att ladda hemma. Om blott tio procent av dem skulle skaffa en elbil så skulle det innebära en jättestor ökning av antalet elbilar i Sverige. Flaskhalsen för elbilar idag är inte att alltför få människor har möjlighet att ladda dem, utan att produktionen av elbilar är för låg.
Sa
134
Sabud
120D -08
Ateca 4WD-17
Bara att gräva ner ett par tankar;) Här där jag bor har man under snart ett kvartal grävt ur (sanerat) efter en nedlagd Preem-station.

El har sina fördelar helt klart.
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Nej, det är inte så bara att gräva ner bensintankar...

Enda "problemet" med elbilar är långkörning. "Daglig körning" är ju inga problem.

---
em
906
em3
M3 cab -03
Med betydligt mindre resurser, och lägre "profil" än Tesla, jobbar det Kinesiskt-Svenska bolaget tappert vidare ( artikel i dagens DN). Likheten med Tesla är att det är en "ny" aktör, olikheten är att det är Kina v.s. USA!

Det händer, mot alla odds, i Sverige, i industriområdet Stallbacka, i Trollhättan! Anledningen till att det läggs en massa pengar, utan intäkter på flera års sikt, är att Kina behöver tekniken, för att inte bokstavligt kväva sig själva i dålig luft.

Kineserna har knappt börjat köra bil, i förhållande till befolkningsmängden, och försöker nu göra precis likadant som med telecom (hoppade över koppartråds-com, och gick direkt på trådlöst), går direkt på "morgondagens" teknik.

Dom stora produktionsvolymerna kommer såklart att tillverkas på plats i Kina, det ligger redan stora beställningar som ska produceras i Kina och väntar på leverans.

Vi får säkert också möjlighet att köpa dessa bilar, det är inte säkert att dom heter SAAB, men dom är iaf konstruerade av erfarna bilbyggare.

Varför detta inlägg?

Det finns stora drivkrafter mot ett mer hållbart samhälle, NEVS är en viktig del i arbetet. Jag tycker att man ska försöka se det större perspektivet, och inte gå ner i smådetaljer ( ..men tänk om inte jag får ett uttag på gatan nedanför min lägenhet..), för det är det, som kommer att styra utvecklingen.

I det korta perspektivet, 20-30 år framåt, kommer det att finns en stor flora av olika tekniker, utsläppskrav från myndigheter kommer att ha störst impact på vilken/vilka tekniker det finns att välja på.

I det längre, kommer någon ickefossil teknik att dominera.

Slutsats:

Som fordonsköpare/ägare idag, spelar det ingen större roll för varken miljön eller framtida teknik, intresse och egen plånbok styr, och kommer att styra ett bra tag framåt!

em3
No
5.161
Nockenwelle
Angående utbyggnaden av infrastruktur så kan lite uppgifter om kostnader vara av intresse.
Tydligen för Tesla betala mellan 100 000 och 175 000 Dollar för att anlägga en Superchargerstation, dvs, runt 1-1,5 miljoner svenska kronor. En Superchargerstation har 4-12 laddplatser (när jag tittat i Skandinavien verkar 8 laddplatser vara vanligt). Med 135 kW laddeffekt är en supercharger den kraftfullaste laddaren i allmänt bruk idag.
Laddstationer för destinationsladdning, nattladdning, laddning på jobbet, osv är väsentligt billigare. Superchargerstationer är rimligtvis den klart dyraste laddanläggningen och den är som sagt uppbyggd för att ladda flera bilar samtidigt.
Det är därför intressant att jämföra med kostnaderna med anläggning av bensinstaioner och vätgasstationer. Enligt en rapport jag läste kostar i Japan anläggandet av en normal bensinstation 7 miljoner svenska kronor (i genomsnitt), medan en vätgasstation kostar hela 35 miljoner kronor.
Att skapa en fungerande infrastruktur för batteribilar förefaller inte vara särskilt dyrt jämfört med dessa två alternativ. Dessutom har man större frihet att placera laddstationer, till skillnad från vätgas och bensin, som medför risk för brand och explosion.
em
906
em3
M3 cab -03
Nockenwelle, om du ens läste mitt inlägg, tidigare i morse, kanske du inser att du nog slår in vidöppna dörrar, för de flesta ( några inskränkta finns ju alltid....).

Du går hela tiden på "nu" situationen.Men det är inte "nu" allt med framtida dominanta energiteknik ska vara klar, det kommer att ta en 20-40 år, kanske mer, innan det sätter sig.

Du har helt rätt i motargumentationen fossilt, men det är bara extremt trångsynta människor, som inte förstår, eller bryr sig, som småretas kanske ;) INGEN, som har någon form av förståelse, tror på annat är icke-fossila lösningar.

Försök lyfta blicken, och se att du kommer att få vara med om den successiva övergången, i takt med samhällets krav och behov. Alla dina argument är rätt, men det kommer inte att hända så snabbt, som du kanske hoppas....

em3
No
5.161
Nockenwelle
em3, jag har läst ditt inlägg och mitt inlägg var inte något svar på det. Det var riktat till kategorin "några inskränkta finns ju alltid...".
Jag ser också det hela långsiktigt, för även om det finns bra alternativ idag så är kapaciteten att producera dem för närvarande inte särskilt stor. Omfattande investeringar i produktionskapacitet krävs och bara det gör att vi inte kommer att se en omsvängning över en natt. Ett långsiktigt perspektiv är ofrånkomligt.
em
906
em3
M3 cab -03
Klockers, jag backar från kortsikt mm.., och ser en klar meningsfrände :)

Det är ingen större ide att spilla energi på "folk" som inte ens har sikt framför nästippen, jag tänker iaf. inte ödsla kraft på dom.

em3
No
5.161
Nockenwelle
Nej, det är ingen större idé att försöka ändra inställning hos dem som inte ens har sikt framför nästippen. Däremot kan man tänka att de inte ska få sprida myter oemotsagda, för det kan bli så att människor som ännu inte bildat sig en uppfattning påverkas av sådana myter.
@Nockenwell

Lycka till med din övertro, miljödårar brukar inte leva i verkligheten, du kanske skulle byta bil först så ses vi sen på Ringen när din elbil står och ryker vid sidan och din gigantiska iPad är det enda du har kvar, ja just det du glömde bort att funktionalitet går före drömmar.
Cl
217
Cliff Barnes
320d Touring -10
lanab
För det är vanligt att Svensson tar bilen till ringen? Hur stor andel av BMW ägarna prioriterar ens ett besök på en bana med sin automatväxlade 2-litersdiesel..

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.