|
|
|
|---|---|
Jamtime |
Har noterat att M-sport ger 10 g/km mer CO2 på F31 118d. Är det kjolpaketet, bredare däck, sänkt chassi eller allt sammanlagt som gör detta? Fler saker som kan bidra? Hade faktiskt inte koll på detta när jag valde bil, men jag hade förmodligen gjort samma val oavsett.. |
|
Ja, det är nog främst de bredare däcken som är boven. Aerodynamiken borde inte försämra så mycket. Sänkningen av chassit påverkar inte förbrukningen negativt. |
|
Jamtime |
Jag tänker som du, någon ökad downforce lär knappast vara mätbart och påverka förbrukningen, så då återstår däcken. Sitter förvisso 255:or bak, men i reg.beviset så är den specad med 225:or. Kollade upp några beg 318 utan M precis och då har de samma CO2 som min med M-sport faktiskt. Det förklarar ju varför jag inte noterat skillnaden tidigare. Det var när jag lekte med nybilskonfiguratorn idag som jag noterade att den nya F31 LCI med B47 har 112 g/km mot mina 123. Tänkte, har de pressat ned CO2 så pass på nya motorn, men när man lägger till M-Sport så får den 122 g/km. |
| Är det även större/högre eller bredare fälgar så har det en påverkan | |
| Har en bil med M-sport därmed högre skatt? Jag trodde bilarnas CO2 värde var baserat på en generell cykel utan hänsyn till extrautrustning... | |
Jamtime |
Kan ju vara nå fel i nybilskonfiguratorn? Uppenbarligen skiljer sig inte tidiga 2015 118d i alla fall hos transportstyrelsen.. |
Jamtime |
318d = + 10 g/km med M-sport 320d = + 10 g/km med M-sport 330d = + 3 g/km med M-sport 335d = + 3 g/km med M-sport 318i = + 10 g/km med M-sport 320i = + 9 g/km med M-sport 330i = + 8 g/km med M-sport 340i = + 6 g/km med M-sport Gäller F31, allt enligt konfiguration.. |
|
Vem bryr sig? Inom sinom tid blir allt till grus ändå. |
|
Jamtime |
Verkar inte vara mer spännande än att det är hjulstorleken som gör det.. Blir samma effekt med 18 tummare på en icke M-Sport. Hmm, trodde verkligen inte hjulen hade så stor effekt på CO2. "Tuffa jul" på en effektsvag bil verkar ju vara den sämsta miljökombon, procentuellt. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.