|
|
|
|---|---|
| Hej. Har en m54 motor e46a som är strulig med tomgången. Vid stilla stående pendlar den nästan upp på 900 varv. Dock är felet ännu värre under färd. När man kommer i fart och trycker ner kopplingen så går den ner på under 500 varv och nästan stryps. Vad kan felet vara?! | |
|
Hur långt har bilen rullat? Vilka felkoder har du? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Den har rullat 10.000. Inga fel koder men som sagt den stryps nästan... | |
|
VANOS som behöver en översyn? // Jonas |
|
|
Ja, kanske men det låter som att det är väl tidigt...brukar komma efter fler mil. Kan vara tjuvluft - kolla gummibälgarna efter LMM noga, särskilt den lilla veckade förgreningen ("blindtarmen") som sitter på inre bälgen och går till bromsservot - det är vanligt att den spricker i vecken där! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Ok tack! | |
|
Borde finnas felkoder tycker jag.. Vad kollar du med för verktyg? Tycker jag känner igen symptomen från någon tidigare tråd där det var vevaxelgivaren. Men som Johan säger kolla efter torrsprickor i gummibälgarna. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Glömde en potentiell källa till tjuvluft: Kolla på baksidan (in mot torpedväggen) av insuget på undersidan - där sitter det en liten gummiplugg som spricker med tiden. Den är ungefär lika tjock som en blyertspenna och kanske 2 cm lång och sitter på en "rörstump" som sticker ut från insuget. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Låter precis som när jag hade fel på min kamaxelgivare (den som sitter ovanför termostaten. Svår att mäta upp om man inte har ett osciloscop(?). Kostar ca.1200kr vill jag minnas, lite pillig att komma åt sladden för ett byte men annars ok för en eftermiddag. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.