AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.967

Avgas läckage grenrör 525 e39-01

ma
105
marcus11
525d M-sport touring -02
Har fått läckage mellan grenrör och främre delen av avgasröret och pinnbultarna är skrot.
Har läst andra som borrat ut pinnbultar etc och dragit genomgående bultar, har dock några frågor..

Det går ju att köpa i delar men det ser ut som att systemet är helsvetsat resten av vägen?

Hur mycket jobb är det att plocka ner grenrören?(för att borra ut pinnbultarna)

Någon som gjort det och kan komma med tips?
Eller tips på verkstad i Stockholmsområdet med rimliga priser?
Cr
29
Crop_circle
530 Touring -07
Det stämmer, avgasröret är helsvetsat hela vägen och går bara att dela där vid grenröret.
Jag har själv roat mig med att försöka borra ur dessa bultar och vill minnas att det var nödvändigt att montera ner avgassystemet för att komma åt två av bultarna ordentligt.

Kan vara värt att prova med rostlösarspray, stor polygrip och gasolbrännare och se om du får loss skiten. Går det inte är steg två att monterna ner avgaset. Pass på att byta gummin samtidigt, de har varit dåliga på båda mina e39.

Jag fick ut 3 av 4 bultar till slut, den fjärde borrade jag ur så gott det gick och drog genomgående m8. Övriga byttes till nya original som är m10x40.
Bultarna är av fin kvalité och kräver ett (flera) bra borr, gärna i lite olika storlekar.

Bultarna har heller ingen riktig skalle, utan monteras framifrån, skallen låser sig fast i godset med splines.
ma
105
marcus11
525d M-sport touring -02
Hur hanterade du dem?
Slå lös dem eller vrida(då de inte är gängade)?
Cr
29
Crop_circle
530 Touring -07
De satt jäkligt hårt allihopa men till slut gick någon att knacka ut. En borrade jag ur tills jag fick igenom en m8 bult. De andra gav med sig efter att man borrat typ en 8mm rak igenom den, sen knacka ur med don. slipa/såga av dem och börja borra med kanske 5mm, sedan 8. Räkna med att du förbrukar ett antal av biltemas finaste borr :)

Var försiktig med att slå för hårt bara, katalysatorn kan ta skada. Jag bearbetade dessa bultar i omgångar, de var inte roliga och de hamnar lätt på min topp 5 lista på bultjävlar på bilar!
ma
105
marcus11
525d M-sport touring -02
Lyckades borra ut på plats och dra genomgående bultar =)
Mr
1
MrsTouring
525iA Touring-03 M-style
Hej, Vi har samma problem med vår E39T där kopplingen mellan grenrör och avgasrör slutat att fungera. Själva låsningen är inte rostfri vilket har gjort att bultarna har vittrat bort och att den låsringen som sitter på avgasröret är borta.Nu är ju hela systemet helsvetsat vilket är jobbigt att ned. Har någon gjort en "hemlig manöver" med att få ihop det igen utan att den sämre delen av avgasröret har kapas och sedan sätta dit en begagnad med flänsar och låsring???
Ko
1
Koli
530i Touring 01
"Har någon gjort en "hemlig manöver" med att få ihop det igen utan att den sämre delen av avgasröret har kapas och sedan sätta dit en begagnad med flänsar och låsring???"

Kanske lösningen i den här tråden funkar?
Länk
Hej,
(Just nu fungerar Autopower så där, som det påpekats flera gånger. Hackar och är svårskrivet.)

De aktuella bilarna i tråden har nog den sortens pinnbultar mellan grenrör och resten, som jag har en gammal erfarenhet av. Det handlar inte om äkta pinnbultar, utan om en sorts vagnbult med kullrigt huvud och splines som håller fast den i grenrörets fläns så att det går att dra åt muttern utan att bulten snurrar med.

Med tiden rostar pinnbulten grundligt fast i grenrörets flänshål, så att det blir nästintill omöjligt att få loss den. Slår man, fjädrar bara grenröret, inget riktigt mothåll. Att borra går kanske men är ingen barnlek. Själv lyckades jag med min (turligt innehavda) gassvets glödga grenrörsflänsen med fastsittande avbrutna bultar och sedan betydligt enklare kunna körna ur bultresten, när allt var mjukt.

Ersatte med vanliga rostfria M8-bultar plus mutter.

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.