AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
8.937

Personalbil eller privatköp?

Står inför bilbytar tankar så skulle behöva lite hjälp med vilket alternativ som skulle vara bäst för mig.
Jag kör ungefär 2000mil per år och för att försöka få lite bättre ekonomi så är det diesel som främst är intressant för mig.

Efter att ha googlat en del så verkar det råda det nån form av konsensus att personalbil bara är bättre rent ekonomiskt om man jämför med köp av en ny bil. Om man istället väljer en 3-4 år gammal bil så är privatköp en bättre affär.

Så för att reda ut vad det skulle bli för mig så har jag gjort en kostnadsberäkning.

Bilarna som är mest intressant för mig just nu är antingen en BMW 218d (F22, coupe) eller BMW 318d/320d (F30, sedan).

Börjar med att kolla in vad en personalbil skulle kosta för mig, det är räknat på 3år och 6000 mil. Priserna bygger på affärsförslag från BMW och sen med hjälp av Autolease fått ut månadskostnaden.

BMW 218d coupe
Med automat, farthållare och metallic lack, i övrigt standard.
4700:- /månad netto

BMW 318d sedan
Med samma utrustning som ovanstående samt Business Advantage Edition paketet.
4800:- /månad netto

Inkluderat i dessa priser är allt förutom bränsle.

---------------------------------------------------------------------------------------------------- ---------

För att jämföra så gjorde jag en uppskattning vad ett privatköp skulle leda till för kostnader.
Eftersom tillgången på blocket är större på 318d/320d så har jag utgått från den modellen.

Där börjar priserna för en 2012-2013 modell runt 200k och för runt 220k har man lite att välja på så utgår från den summan.
Har räknat på 3år och 6000 mil så det blir så rättvis beräkning som möjligt.

För att kunna få ut en summa så har jag valt att räkna på fyra kategorier:

- Värdeminskning
Använder en värdeminskning på 15% årligen

- Försäkringskostnad
Helförsäkring för mig hamnar på 800:-/månaden

- Däckkostnad
Här har jag räknat med att behöva byta både sommar- och vinterdäck, kostnad 2000:- för varje däck inklusive byte

- Service
Vet inte exakt vad service kostnaderna ligger på men har sett en siffra på 3000:- som ska vara för en enkel oljeservice, så använder den summan och räknar med tre servicar.

På bara dessa fyra utgiftsposter så hamnar jag på 4000:- /månad.
Man kan väl säga utan överdrift att den här summan är väldigt lågt räknat, servicekostnaden borde vara högre samt att det är orimligt att ha en bil i tre år och 6000 mil utan att behöva byta/reparera nått förutom att köpa nya däck.

Så med detta som grund så har jag svårt att verkligen räkna hem att det skulle bli så förmånligt att köpa bil privat...

Hoppas man får lite respons
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Titta också noga på vad som gäller för personalbilen om du t.ex. Byter arbetsgivare, ett villkor jag sett ör att man får betala 35% av resterande månadsbetalningar. Inte så kul om du skulle byta jobb efter 1 år.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag ser det inte som omöjligt att åka utan reparationer i 6000 mil. Dessutom har du maskinskadeförsäkring som täcker de värsta skadorna. Dock täcker det förstås inte vanliga slitdelar.

-------
//Lövet
@XC60
Nu har jag inte tänkt att byta jobb så det är ingen issue, men visst om man byter jobb så kan det bli krånligt, absolut.

@andreas_lofgren
Hur länge räcker den garantin, är det inte 3år eller 8000 mil?
Det är klart att man kan ha tur och hittar en bil där man inte behöver byta nått, men det känns faktiskt lite osannolikt.

När bilen har gått över 10k mil så brukar det komma lite grejer, bromsar/hjulager osv.
To
370
Tobbe330
Skoda Kodiaq 2019
Har resonerat likadant. Inte räknat till sista kronan men tillräckligt för att jag valde tryggheten och smidigheten med ny bil just för att skillnaden (om någon) är liten.
Kolla hur en modell med elteknik skulle påverka uträkningen. Skulle själv aldrig köpa en sådan bil privat men ditt upplägg ser ut som operationell leasing och då är det ju klockrent.
Tänker en passat gte eller bwm 330e mfl.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
En bil är en månadskostnad - det handlar bara om att bestämma sig för hur hög kostnad man är beredd på för att sedan handla därefter.
Du glömmer några saker. Det är väl bruttolöneavdrag antar jag och då tappar du lite pensionspengar.

Privatköp så bör kapitalförlusten tas med också dvs det du förlorar på att du inte får avkastning på använt kapital.
Lånar du på 3 år så har du ju en betald bil när du är klar. Leasar du så har du inget kvar efter 3 år. Allt för samma månadskostnad.
Plus att du har fått avkastning på dina 220k som du har spart istället för att casha med.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Håller med om att personalbilen är mest fördelaktig om man vill ha ny bil. Kan man tänka sig en bil som är ett par år gammal så blir det troligen billigare per månad än personalbilen men då har man inte en sprillans ny bil heller.

I mitt fall kör jag 3500 mil/år privat och ingenting i tjänsten. Jag vill inte ha en privat bil utan maskinskadeförsäkring så om jag köper en bil med ett par år på nacken så kan jag bara ha den ett par år innan det är dags för byte.

Tänk på att du kommer att debiteras för onormalt slitage av personalbilen när du lämnar tillbaka den. Även om man är väldigt rädd om bilen kan man vara säker på att få ett rejält dörruppslag eller liknande veckan innan man ska lämna tillbaka den. Det slår aldrig fel. Räkna därför in några tusenlappar för detta i kalkylen. En helt ny bil har dessutom riktigt hög självrisk vid skada. Ofta ligger den på ca 7000 kr för en större bil.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Jag räknade för skoj skull ut skillnaden i ägarkostnader på en ny bil som man byter ofta kontra en begagnad som man behåller länge

Bilarna jag jämförde med var en ny bil i storleksordningen VOLVO S80/BMW530 som byttes var tredje år och min BMW 3.0S som jag köpte begagnad sedan körde mycket länge

Nya bilens totala ägarkostnader togs från Teknikens Värld beräkningar.
Kostnaden för min 3.0S togs som det verkliga snittet under en 10-årsperiod. Från 45.000 mil till 73.000 mil

Kostnaden för att köra min egen gamla 3.0S i 60.000 mil stället för tex en S80 som byttes till en ny var tredje år blev ca 830.000 kr lägre.

Per L
Antar att ert upplägg för personalbil går ut på en kombination av brutto- och nettolöneavdrag där nettolöneavdraget är lika med förmånsvärdet och överskjutande kostnad för bilen dras från bruttolönen. Detta innebär dels att din inkomst bör ligga en bit över gränsen för statlig skatt, och dels att man ska försöka välja en modell med lågt förmånsvärde. Jag har räknat en hel del på det här, och som jag ser det finns det ingen större poäng att välja en dieseldriven personalbil, det blir i stort sett lika dyrt som att äga en bil privat i tre år. Om du däremot hittar en gasdriven bil, eller (ännu hellre) en laddhybrid så blir kalkylen bra. Lågt förmånsvärde + supermiljöbilspremie i fallet laddhybrid gör att du aldrig kan slå den totalkostnaden med ett privat ägande.

En klar nackdel med upplägget är att man inte får dra av lika mycket för resor till/från jobbet. I mitt fall så går jag miste om över 750 kronor per månad i rena pengar om jag skulle ta en dieseldriven förmånsbil. Dessutom kan du ju inte göra ränteavdrag för finansieringen.
Mi
190
Mikecab
Bmw 525i 2007 lci
Vi har något liknade erbjudande nu på jobbet på passat gte och golf gte. Det slår väldigt hårt på pensions av sättningen där man beroende på lön förlorar mellan 1000 och 1600kr i månaden under det 3 åren som upplägget bygger på.
Lätt att missa den delen. Det måste gå att räkna hem privat ägande istället om du hittar en välskött beg bil på max 2-3 år och ca 3000-4000mil.
Du är inte låst till något avtal förutom ev belåning men med dagens räntor måste det vara bättre än att tappa drygt 30000 i pensions avsättning på 3år.
Med vänlig hälsning, Mike
To
370
Tobbe330
Skoda Kodiaq 2019
Det finns nog otroligt många olika upplägg så det är svårt att anta hur dealen ser ut. Jag har bruttolöneavdrag och förmånsvärde (såklart) men tappar inte insättning till pension. Jag har räknat ganska mycket på det och jag sparar kanske inte på personalbilen (kan heller inte se att det blir dyrare) men har ändå valt det då det ger mig möjlighet att köpa lite dyrare än jag kanske annars gjort samt att jag värdesätter smidigheten och tryggheten mycket. Jag får lägre belåning privat och helt andra offerter än om jag köpt privat (dvs lägre pris).

Detta givet att man jämför rättvist och inte ny bil som förmån mot 3 år gammal privat. Har dock även räknat lite på detta upplägg och även där blir skillnaden förvånansvärt liten. Att amortera faktisk värdeminskning och låna till pengarna samt betala högre försäkringspremie är ju nackdelen på den begagnade. Att hoppas slippa reparationer helt är heller inte rimligt även om bilen bara är 3-6 år. Här blir den begagnade bilen givetvis billigare men jag ansåg att skillnaden var så liten att det inte kändes motiverat mot känslan av helt ny bil samt att slippa annan risk.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Mikecab beskriver här ovan att en förmånsbil kan innebära stora belopp i lägre pension.

Denna artikel nämner också detta och i artikelns exempel förlorar man 1,3 Mkr i lägre pension. Det är nog lätt att glömma bort detta i sin kalkyl
Länk

Per L
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
@Per L: En intressant artikel, helt klart, men hänvisningen till 1,3 MSEK måste förstås ställas i relation till tiden. Det belopp du hänvisar till gäller för en period om 22 år. Det ger ett snitt på ungefär 59000 kronor om året och glöm inte bort att det är bruttopengar vi talar om. Pensionspengarna ska beskattas.
Tack för alla svar!
Har funderat både fram och tillbaka på det här, är väldigt frestande att hoppa på "tåget" men känns att netto utgiften på nästan 5k i tre år är för mkt, iaf för mig...

Så det blir att gå vidare att hitta nått begagnat istället :)
Hoppade på Personalbils erbjudandet (Autoplan) och det blev en 520d automat och xdrive.
Komfortpaket, sportpaket, H/K och metallic.
Knappa sextusen i månaden om jag förstått räknesnurran rätt.

Leveranstid 8-10 veckor.
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
Min kalkyl

Länk

Edit: Hur får man till en läslig bild?

Edit2:

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.