|
|
|
|---|---|
|
Är det någon som vet exakt vad som skiljer en svensksåld 323i E30 -86 och en tyskimporterad? Effekten på de svensksålda verkar vara 140 hk och på de tysksålda 150 hk. Av vad jag har förstått så är de strypta effektmässigt någonstans i avgasreningen. Har läst en del och fått fram att man kan ta bort det så kallade pulse-air systemet men är det något mer som måste göras ifall man vill ta bort strypningen helt? Vore mycket tacksam ifall någon kunde förklara hur man ska gå tillväga. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
E30 323i för svenska/schweiziska marknaden hade andra kolvar. Kompressionsförhållandet verkar vara lägre (9.4 står det i den svenska instruktionsboken) vilket med största sannolikhet möjliggjordes med den andra typen av kolvar. Detta lägre kompressionsförhållande bör således vara huvudorsaken till skillnaden i effekt. Borttagning av pulse-air systemet påverkar inte effekten på något sätt. Den tillsätter endast friskt syre ute i grenröret (nära avgasventilen) och har ingen påverkan på motorns funktionalitet i övrigt. Det är endast till för att oxidera (förbränna) avgaserna för att reducera nivåerna på HC och CO - speciellt vid kallstarter. På denna motor är dock detta system aktivt hela tiden. Systemet används även på motorer med katalysator. Här används det enbart för att reducera HC och CO nivåer vid kallstart då katalysatorn ännu inte hunnit uppnå arbetstemperatur. I detta fall får man en extra fördel då injicering av frisk luft höjer avgastempereturerna (är en exoterm reaktion) vilket gör att katalysatorn snabbare kommer upp till arbetstemperatur. Systemet kallas generellt för secondary air injection. Detta kan implementeras på olika sätt. BMW valde att göra det genom pulse air teknik på dessa E30 323i (där de negativa avgaspulserna suger in frisk luft från luftfilterboxen). På min Volvo 855 sitter det också ett secondary air injection system. Fast denna har också en katalysator. Så i detta fall är systemet endast aktivt vid kallstart. Men detta system använder sig av en elektrisk luftpump som pumpar frisk luft ned i grenröret. Aha! Kom på en sak till som jag vill minnas är unik för den svenska/schweiziska marknaden! Tändtidpunkten. Den påverkar ju i högsta grad effekten. Normalt sett justeras tändpunkten i en fördelare av varvtalet och insugsvakuum (men även typ av fördelare och tändkontrollmodul). Men på de svenska sitter även en tändtidigförställning som endast aktiveras när vissa villkor uppfylls. Tidigförställningen sker endast vid hastighet över 65 km/h respektive inläggandet av den fjärde eller femte växeln. Denna förändring av tändtidpunkten är där endast för avgasreglementet. Jag själv har tagit bort både pulse air systemet, tändtidigförställningen, uppvärmningen av gasspjället mha kylarvatten samt mekanismen för förhöjd tomgång vid kallstartet på min E30 323i. Men å andra sidan är detta en 100% track day car så det ska inte spela någon roll. Well, den ska besiktigas snart - vi får se om jag klarar avgastesterna :-) |
| Grymt bra svar! Tack så mycket. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Följer upp tråden då jag nyss reg- och kontrollbesiktigade bilen. Den klarade lätt av avgastesterna :-) Kraven på dessa årsmodeller är mycket låga. Endast CO på tomgång testas. Jag hade 0.2 och gränsvärdet är 3.5, så det måste ganska mycket till om du ska misslyckas i det testet. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.