|
|
|
|---|---|
|
Åkte en långsväng igår på 60mil, och angiven utetemp låg mellan +26-33 grader. Tyvärr så kändes verkligheten när jag klev ut och temperaturen låg uppskattningsvis på +5-9grader och hård vind. Det kändes inne i kupén att något var galet, klimatanläggning inställd på +23 och den tryckte in kyla/uteluft. Fick stänga samtliga luftblås för att inte bli en GB-gubbe. Knepigt att det ska uppkomma nu, sitter och pendlar 80-100mil/veckan så de borde kunna dyka upp tidigare. Har nån här varit med om något liknande? Just nu står den på hotellparkering och inte riktigt läge att felsöka. Jag har en OBD-läsare som går att koppla in i första hand. Tacksam för tips att kolla samt andras erfarenheter. | |
|
Det är yttertemp.givaren som är trasig. Verkar vara ett vanligt fel och finns billiga på eBay. Du hittar givaren om du öppnar motorhuven och sticker ner handen till vänster om kylaren. Kommer nog lätt in fukt då den sitter bakom gallret under regskylten. På min var det först givaren men när jag bytte lossnade en kabel också. /Rikard |
|
| Sök på ebay.co.uk "bmw ntc sensor" | |
|
Ok, tackar för svar. Provade lite allt möjligt idag, visade sig att de ger full värme om det står på max (28 grader) men sänker ja till 27,5 så blir de uteluft. Blir att beställa en sensor så de går att byta i förebyggande syfte. |
|
| För den som undrar är det delnummer 65816936953 enligt realoem.com. | |
|
Står nu med huven öppen och letar förgäves efter yttertemperatur sensorn, enda kablar jag hittar är till dimljus och signalhorn på respektive sida. Har lyst in i gallret under regplåten och ser inte något som liknar sensor. Hjälp mottages tacksamt! |
|
| Om du står framför bilen och tittar ner i motorutrymmet. Stick ner vänster hand mellan lyse och kylare. För sedan handen under kylaren ca 10-20 cm in. Där ska en kabel gå ner som är kopplad till givaren. Själva givaren känns inte där utan man får vrida eller rycka för att få loss den. Jag har en E81 118d -10 så det borde vara samma. | |
|
Tack för svar! Jag tog loss stötfångaren och letade fram den. Upptäckte tidigt att skadeverkstaden hade fuskat med återmontering efter en knuff med ett rådjur. Tur var det att jag tog loss för jag upptäckte fler saker dem hade gjort, tyvärr. Blir ett samtal till dem imorgon och hör om de har någon vettig förklaring. Mycket riktigt, på passagerarsidan är den belägen, rakt under den vänstra njuren ska den vara nedstucken i ett hål. I mitt fall låg den löst och hade dessutom klämskada :( Nu är den bytt ut och de blir att prova ikväll och under morgondagen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.