AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.330

BMW 520I -12, Garanti eller inte?

Be
3
Berra30
BMW 520I -12
BMW 320D -06
Hej, köpte en beg BMW 520I i april 2015. När jag hämtade ut bilen så fungerade inte den automatiska start/stop funktionen på bilen. Jag skickade ett mejl efter ca 2 veckor till säljaren som är en auktoriserad BMW återförsäljare, att start/stop inte fungerar. Bilen köptes med 1 års garanti samt 2 års gratis service.
Säljaren meddelade att start/stop funktionen "lever sitt eget liv" och att jag borde vänta tills det blir varmare ute, då bilen troligen inte stänger av motorn när det är för kalt ute.
Jag tyckte detta låt rimligt, och fortsatte köra bilen, eller ja, min fru kör bilen mest:). nu för någon månad sedan, varnar bilen för urladdad batteri... Efter verkstad besök så ser dom att batteriet har bara ca 40% kapacität... Batteriet byts och initieras till den netta summan av SEK5 500. Efter bytet av batteriet fungerra omedelbart start/stop funktionen som den ska, trots minusgrader utomhus. Så jag drar ett mejl till säljaren om detta men säljaren nochalerer detta totalt... E det jag som är "gringubbe" här, eller är det rimligt att BMW står för kostnaden för batteribyte?
Misstänker att urladdat batteri räknas som normal förslitning och detta täcks inte av garantin. Batteriets kondition beror ju på hur bilen används så där kan inte säljaren klandras för att det är urladdat efter 10månader. Även om det vore fulladdat vid försäljningen så kan det gå fort att ladda ut det vid kortare körningar med många elfunktioner påslagna.
Detta lyckades min fru med på vår 2 år gamla Volvo när hon glömde nyckeln i tändningslåset och sedan åkte på tjänsteresa i ett par dagar...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Batteri är väldigt svårt att få på garanti, framförallt så här långt efteråt

-------
//Lövet
Be
3
Berra30
BMW 520I -12
BMW 320D -06
Tackar för input:)
Kristoffer, håller med dig 100% att nyare bilar har en massa elektronik som drar el, men dom har också ganska så sofistikerade övervakningssytem som stänger av "oanvända" funktioner effter en tid, eller när batteriet når en viss belastning. Bilen har rullat ca 1800 mil under 9 månader, så några korta körsträckor handlar det inte om. Sedan missar du min parallel till den ikke fungerande start/stop funktionen. Jag vill hävda att batteriet var dårligt redan när bilen soldes till mig. Därav fungerade inte heller start/stop funktionen... Sedan att jag delvis köpte säljarens ursäkt att "start/stop funktionen lever sitt eget liv" får jag leva med.. Batterietts skick är väll knappast något som en vanlig köpare kollar mer ingående än att bilen går att starta..
Då detta är ett fel som fanns på bilen redan vid köp, tycker jag att BMW borde stå för kostnaderna för reparation av Start/stop funktionen, eller i klartext, byte av batteriet.
Hadde min fur glömd både nyckel i tändningslåset OCH att låsa bilen för att sedan åka i väg, hadde jag köpt en gammal volvo 740 till henne:) Men det är jag det.
MU
940
MUC
M340i - 2025
Normalt omfattas batteriet av BMW:s tvååriga nybilsgaranti så det borde gälla även för din ettåriga garanti som väl i princip har samma villkor som nybilsgarantin. Står det inte i ditt garantibevis vad som gäller?

Är det så är det inget att snacka om - du har tre månader kvar på garantin.
Om det inte omfattas av garantin så kan du hävda att felet fanns redan när du köpte bilen och en "kundminded" försäljare borde köpa det argumentet - om inte, ja då måste du ställa dig frågan om du vill gå vidare och om du orkar bråka för 5' spänn. Detta har ju självklart säljaren fullt koll på.
Köpte min 520 d i maj 2015 med 1 års garanti. Anmärkte omedelbart på att det fanns spår av rost på båda framdörrarna längst ned i bakre spetsen.
Sade även att batteriet verkade för svagt.
Dörrarna blev bytta (BMW fakturerade sitt försäkringsbolag 35.000.)
Batteriet blev naturligtvis ändå sämre i dec när vi hade ca -25 grader.
Trots 3 laddningar på 1 vecka försvann inte felkoderna. Bilen startade hela tiden, men vissa funktioner kopplades bort automatiskt.
Efter att jag påpekat att jag redan klagat på batteriet så blev dealen 50/50 på batteriet och registreringen kostade inget.
Felkoderna försvann.

Nu fungerar inte "bromsen" på bakluckan, viket även det sägs bero på kyla.
Ny gasdämpare kostar ca 400 kr men hittills vill inte BMW ta det på garantin.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.