AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
551

Motorstyrka 320 -01

St
50
Stefan K
320i touring -01
Är nybliven ägare till en 320i touring. Denna motor skall ha en effekt på 170hk. Redan när jag provkörde bilen var jag lite förvånad över draget i bilen, jag tyckte att skillnaden mot min gamla 520i touring (150hk och 200kg tyngre) var ganska marginell. Jag valde ändå att köpa bilen, det kan ju vara ganska svårt att känna så pass "små" skillnader. Nu i efterhand funderar jag lite. Är det någon som vet hur effekt och vridmomentskurvan ser ut i denna motorn? Kan det vara detta som lurar mig den gamla motorn har en klar "kick" vid 3500rpm någon sådan finns inte i denna. En annan sak är ljudet i från motorn, motortidningar jag läst gör gällande att ljudet blivit sportigare, detta upplever jag inte heller.
Inbillning?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hmmm,någon effektkurva har jag tyvärr ej,men 2,2 liters motorer kan inte leverera så högt vrid som man kanske föranledes att tro pga dess effekt på i detta fall 170hk(trots dubbelvanos mm)
När man efterfrågar mera "klös" i en motor så brukar det vara vridet som man vill åt(på lägre varv)...inte en viss topp effekt.
Så det är nog därför som du upplever din nya motor som lite kraftlös...

Mvh Janne.

St
50
Stefan K
320i touring -01
Men jag jämnför ju med en ännu mindre motor 2.0l, utan dubbel VANOS och dessutom med tyngre bil.

/ Stefan
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jo,men din dubbelvanos "maskerar" den "effektkicken" du hade på din förra bil så att det känns som att du inte fått 20hk till...
Du menade väl att din nuvarande känns LITE piggare iaf..eller?

Mvh Janne.
St
50
Stefan K
320i touring -01
Jo visst känns den piggare. Jag har en liten "specialsträcka" ute på landet där jag testade igårkväll. Det märks att man kommer upp i betydligt högre fart. Men det är nog som du säger kraften maskeras med den flackare kurvan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.