AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.224

Häva beg bilköp..?

ri
348
rille000
530iM Sedan -02 (e39)
530D -11 (F11)
Mini Cooper S -11
Gick och köpte en e91 330i -06 i höstas av en bilhandlare. Jättefräsch och jättetrevlig bil som jag gärna kör vidare med. Vid köpet, i samband med prisförhandling, fick jag ett erbjudande om 24 månaders garanti på bilen (eller max 2000 mil). Ett omfattande garantipaket som kändes som en rätt bra trygghet vid ett begköp och skulle innebära att jag de närmaste 2000 milen kunde åka i princip riskfritt vad gällde driftfel. Säljaren köpte in försäkringen från ett försäkringsbolag och jag fick ett utskrivet garantibevis i samband med köpet och det skrevs in i kontraktet att 24 månaders garanti ingick. Problemet är bara att försäkringsbolaget inte godkände att teckna denna försäkring för min bil utan tecknade en betydligt enklare försäkring som bara gällde 3 månader/500 mil och med betydligt färre ingående moment. Detta meddelades säljaren som valde att inte informera mig utan jag blev varse det här när jag ringde försäkringsbolaget i samband med att jag ville få en driftstörning åtgärdad. Jag blev förvånad och rätt irriterad och kontaktade säljaren som rätt omgående sa att, " ja, jag kommer ihåg det där, vi skulle lösa det på nåt annat sätt (garantin alltså)". Hur då undrade jag då och fick till svar att han skulle återkomma med det. Och det väntar jag fortfarande på att han ska göra det medans irritationen här stiger. Har ringt och stött på igen "men väldigt mycket att göra här just nu, kan jag ringa tillbaks senare.?". Naturligtvis ingen som hör av sig igen.

Bilen är trevlig och jag tror inte felet är jättemärkvärdigt att fixa även om det förmodligen kommer gå åt en del felsökningstid innan man kan lokalisera vad det är så det är jag övertygad att det kommer lösa sig.

Men, jag kan inte låta bli att reta mig på att ha gått på finten med garantipaketet vid prisdiskussionen. I princip har jag ju betalat för något som de ännu lite mer än två månader efter köpet inte levererat. Kan jag kräva att köpet hävs? Antar att det blir milavdrag i så fall för körda mil. Nån som vet vad sånt avdrag kan ligga på?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Klurigt case. Hävning kan det bli först vid 3 felaktiga försök att laga bilen. Innan dess finns dessutom prisavdrag (som jag tycker borde vara mest rimligt).

Rent lagligt kan du reklamera bilen direkt till handlaren, man slipper inte undan det bara för att man säljer på en extra garanti. Det förutsätter dock att felet är av en sådan art att det inte kan ha uppstått efter köpet. Det måste vara ursprungligt.

-------
//Lövet
ri
348
rille000
530iM Sedan -02 (e39)
530D -11 (F11)
Mini Cooper S -11
Fast i köpet ligger ju också något som jag aldrig fått, nämligen garantibiten. Den hade ju ett värde i sig eftersom den var en del av prisdiskussionen.

Själva driftstörning tror jag kommer lösa sig och jag tror också att handlaren kommer ta sitt ansvar där. Garantin däremot kommer jag aldrig se i den form som var avtalad eftersom försäkringsbolaget som garantin skulle tecknats hos aldrig kommer gå med på de villkoren för en bil med de här miltalen/åldern.

Och om inte den vara man köpt blir levererad borde väl det vara tillräckliga skäl för hävning...?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Nej prisavdrag går före hävning. Däremot får handlaren föreslå hävning istället, däremot kan inte du kräva det direkt.

-------
//Lövet
ri
348
rille000
530iM Sedan -02 (e39)
530D -11 (F11)
Mini Cooper S -11
Oki, så då blir diskussionen egentligen hur mycket bortfallet av garantin är värd. Frågan är hur man värderar det?
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Om firman har en verkstad kan de ju erbjdua sig att laga ev fel - inga fel -> ingen kostnad för firman.

Annars: Kan man värdera det till vad vagnskadegaranti skulle kosta att köpa för resterande period - kanske svårt att säga för en bil där det är svårt att teckna maskinskada - men skilland mellan halv- och helförsäkring under perioden kan kanske vara ett sätt att värdera det.

/Patrik

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
ri
348
rille000
530iM Sedan -02 (e39)
530D -11 (F11)
Mini Cooper S -11
Fast firman ligger 60 mil bort - det var en av anledningarna till att det garantierbjudande de kom med i samband med prisdiskussionen var intressant i och med att jag då var fri att välja vilken verkstad jag ville och inte beroende av bilfirmans ev fortsatta existens. Och just det faktum att jag fick en tvåårsgaranti i princip i nivå med nybilsgaranti på en tio år gammal bil var ju en stor anledning till att det blev affär.

Bilen känns ju bra i övrigt så ingen jättegrej egentligen - men jag gillar inte att bli lurad när jag köper bil och jag blir irriterad om säljare kommer undan med att göra det.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Vad är det som gått sönder? Vad tror du felet är?
ri
348
rille000
530iM Sedan -02 (e39)
530D -11 (F11)
Mini Cooper S -11
Bilen dör vid snabbt gaspådrag, ibland. Vet inte vad det kan bero på, fick just besked från verkstad att inga felkoder syns. Inte helt säker på att verkstan har rätt verktyg dock, kollade själv felkoder via INSPA (tror jag det heter) och där kan jag se att det finns gamla felkoder men kommer endast åt att se en sida i programmet, kan inte bläddra fram till senaste felkod. Dessa gamla felkoder kunde inte verkstan se alls.

Och idag när jag körde dit så gick den som den ska så kan i o för sig förstå om verkstan har problem att hitta något fel. Tror väl i och för sig att det här kommer lösa sig. Att jag funderar på hävning av köp beror mest på att jag blir förbannad över att ha blivit lurad vid köpet. Garantin som jag erbjöds som en del av prisdiskussionen gicks igenom noggrant vid köpet av försäljaren och var en del av anledningen till att jag köpte bilen och också till att jag accepterade prisnivån.
Tyckte det kunde kännas skönt att ha de närmaste två åren i princip heltäckta för ev fel och att det kunde vara värt ett lite högre pris. När det sen visar sig att den garanti de sålde till mig inte finns, trots utskrivet garantibevis och genomgång av villkor och de valde att inte informera mig när det tecknades en helt annan garanti av försäkringsbolaget, blir jag ilsk helt enkelt. Det är väl det senare som är det stora problemet egentligen..
Står det 24 månaders garanti på kontraktet så är det upp till återförsäljaren att lösa det.
Personligen skulle jag höja ögonbrynen lite om någon ville lämna 24 månaders garanti på en nästan 10 år gammal bil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.