AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.932

Akut fråga - oljebyte E91

ex
231
extravagant77
325i Touring E91 2006
En akut fråga här. Har varit i varit å bytt olja i en maskin ytan oljesticka. Fyllde på ca 8 liter (instruktionen säger 6+L) men med kompesation att jag även rågade starta motorn med öppen oljelock. Nu till min akuta fråga. Kollar oljan genom instrumentbrädan. Kommer inte ens upp i min. Fyller på fram å tillbaka. Tillslut säger den OK. Kör iväg långsamt å efter ca 20 meter kollar jag igen å då är den under min. Stannar bilen å fyller på. Nu e jag på 4 plus 4 dunke å inne på min 1 litersdunke. Säger OK igen. Startar åker iväg å efter 10 min kollar jag igen. Står nu igen under minus. Häller i sista skvätten at 1 L dunken å står fortfarande under min.... Plötsligt dock under en milisekund hår den upp tillax sträcket (inte över utan precis). Jag tycker detta e skit. Oljesticka e ju fan så mkt bättre.

Nu till frågan dock. Ni som e vana med oljekontroll genom imstrumentbrädan. Kan jag lite på att oljan är precis på max eller bör jag tappa av? Och hur kollar man oljan nästa gång? Antar att oljan är kall å att den varm kanske går över max? Dessutom har jag svårt att lita på att den bara e just på max. Har nu parkerat bilen å vågar inge köra iväg....
ex
231
extravagant77
325i Touring E91 2006
Nu ser jag att när man startar bilen visar den alltid noll olja. När man kört ca 2-3 min visar den oljetryck. Hur fan gör man vid oljebyte då? Och som sagt. Den visar precis vid max-sträcket. Är den precis ok eller är den över?
Har du fyllt i över 8 liter (som det verkar) så har du minst 1.5 liter för mycket olja i tråget/motorn gissar jag...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag får det till att du slagit i 9 liter olja i motorn.

Det är ungefär 3 liter för mycket (man får nästan aldrig ur den sista halvlitern när man tömmer ut den gamla oljan)!

Du bör snarast tappa ur oljan igen och göra om fyllningen med 6 liter.

Att köra runt med 3 liter för mycket i motorn kan leda till stora och dyra problem!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ex
231
extravagant77
325i Touring E91 2006
Har nog hällt i 9 liter. Men det fotmligen sprutade ut olja oxå när jag råkade sätta igång bilen utan oljelocket. Så det är det som gjort mig så osäker...
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Sprutade det ut 3 lite olja när påfyllningslocket var av så har du nog andra problem med den bilen.

Det ska inte spruta ut någon olja för att locket är av.

jsn
i5 m60 -24
Om du inte har koll på mängden olja så är det tyvärr bara att börja om :(
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Om en större mängd olja kom upp via påfyllningshålet kan det vara läge att kolla status på vevhusventilationen.
ex
231
extravagant77
325i Touring E91 2006
Har nog hällt i 9 liter. Men det fotmligen sprutade ut olja oxå när jag råkade sätta igång bilen utan oljelocket. Så det är det som gjort mig så osäker...
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Det skvätter självfallet ut lite olja när man startar bilen utan oljelock. Har ingen betydelse om man har korrekt med olja eller inte. Som skrivet innan tappa ur all olja kvickt som fan. O häll på så mycket det står att det ska vara. Du nämner inte vad det är för motor?
ex
231
extravagant77
325i Touring E91 2006
Hej igen. Det är en E91 från 2006, 325 i. Så ska ta 6,5 liter. Har ca 20 liter castrol w0-30 och 40 så åkte hem igen å in i hallen. Tappade ur all olja å hällde i ca 6,3 L. När man kollar olja direlt utan att starta motorn står det OK. När jag nu åker står den igen på MAX. Dvs pilen max, inte att den maxar hela rutan. Men kan ju imöjligen prickat max strecket igen? Måste ju finnas gradskillander? Innan oljebytet var den inte exakt vid nån pil. Suck.... Men antar att jag nu kör på ca 6,5 liter bara....
ex
231
extravagant77
325i Touring E91 2006
Obs, tips alla som bor i västerort Stockholm. Halva priset okQ8 på deras självhall, tvätt etc. Hela helgen ut.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Du kan nog vara lugn nu!
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Jag har en 320d E91 2009. Har både sticka och digitalmätning av oljan. Rätt roligt faktiskt.
Visa användare
2.336
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Ja, av nån anledning lät BMW oljestickan sitta kvar på oljebrännare...

Kan nog vara smart att mäta hur mkt olja man tappar ur vid oljebyte.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Brorsan har en 2011 320d ingen sticka. Så i alla årsmodeller av oljebrännare finns ej sticka. Sen kan man ju undra varför både sticka och digitalt på vissa årsmodeller. Sedan att -09 modellerna har fenomenet att man startar bilen. Sedan stänger av den. Drar ut nyckeln snabbt trycker på start så startar den o du kör utan nyckel i :-)
ex
231
extravagant77
325i Touring E91 2006
Gaspo: hoppas det. Känns inte riktigt stabilt detta. Kan inte fatta att en bil inte har oljesticka. Bpde oljesticka och digitalmätare hade varit tippen dock! Tack för alla tipsen!
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

gaspo: F-n, det där med nyckeln har jag tyckt varit weird men jag trodde det var något fel på min bil. Beteendet är ju "fel" men känns skönt att höra att man inte är ensam om det =)

//Stenback
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.