AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
760

näe, vad är det som klonkar NU =(

Bo
369
Booya
530iA Touring -94
Hej,

Har precis bytt silentblock & stödlager...detta var troligen inte bytt sedan bilen tillverkades eftersom silentblockens
innanmäte ramlade ner vid bortmontering och stödlagret såg ut som ett lager med plast-rasta-frisyr!

Men mina förhoppningar om att få en behaglig klonkfri-färd från verkstaden grusades nästan direkt =(
Om man ligger på ex. treans växel och släpper gasen helt så uppstår ett "kadock" -ljud som man upplever kommer ngnstans
runt växellådan...? Alltså silentblocksbytet gjorde nytta, inget snack om den saken, men nu uppstår det
konkljud längre fram lixom.
Min hardyskiva var inte helt frisk såg jag. Kan det orsaka en "klonk-fördröjning" när man dumpar gasen helt?

Vet ngn vad detta kan vara? Och ännu bättre, vet ngn hur jag kan få ordning på det?

tack på förhand!
Jonas Westling
Klonk ljud.....min hardey skiva gick sönder hel....jag fick ett rapande ljud precis vid växellådan. Det ljudet uppkom bara när jag släppte gasen helt.....om ljudet uppkommer när du släpper gasen så borde du ta en titt på Hardeyskivan....helst innan den rasar ihop helt =/
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Hardyskiva?
KOstnad för att byta?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Hardyskiva - Gummikoppling.

Länk
600:- på Motornord, jobb för att byta har jag tyvärr ingen aning om.

--------------------------------------------
Länk
Jonas Westling
Hardeyskiva (Mekonomen) 571:-
Jag betalade 2300 spänn för montering, ska visst vara svår att få bort enligt verkstaden....=/
MEN arbetet på min bil inkluderade också två nya pluggar á 261:- styck....
Innan dom visste nåt om att dom var sönder så hade vi ett fast pris på 1500:- med hardeyskiva och arbete =)
Bo
369
Booya
530iA Touring -94
hmm..okej. Får väl köpa en ny hardyskiva. Men jag är tveksam till att det får bort klonkeriet.

2300,- för montering? Usch...jag tyckte inte det var några problem alls att montera bort & tillbaka den. Tar väl kanske 30 min (har jag för mig) Undrar om jag får köpa vita bakblinkers till mig själv om jag gör jobbet själv igen =)

Tack för svaren så länge!
su
50
supasonic
518is -88
Jag har också ett klonk i min bil. Hardyskivan är rel. fräsch dock. Jag hissade upp den och kände mig för. Det är ett glapp i ingången till slutväxeln. När man släpper gasen klonkar det. Knutkorset var ok. Det är lätt att känna sig fram genom att vrida kardan och känna med andra handen var glappet sitter.

brum brum
Visa användare
456
fin bil
525 TDS(a) 94
Bytte min hardyskiva själv. Gick ganska lätt tycker jag.

Diesel innehåller mer energi än bensin!
Bo
369
Booya
530iA Touring -94
supasonic: Fick du ordning på glappet?
su
50
supasonic
518is -88
booya: jag har inte haft tid att tänka mer på det än. Spekulerar i om man kan tajta till pinjongen mot drevet i diffen men jag vet inte. Nån annan som vet nåt om glapp i slutväxeln????

brum brum
Bo
369
Booya
530iA Touring -94
efter jag hade bytt stödlager så kände jag iofs ett glapp i karadanaxeln...eller rättare sagt, det gick att skjuta den lite grann fram&tillbaka. Men det kändes mer som att det "glappet" satt närmare lådan...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.