AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.938

Larmproblem E61 LCI -08...

Helt plötsligt i förrgår natt kl. 4 gick larmet på bilen igång. Stängde av den och allt var frid och fröjd igen. Ända till kl. 17 dagen efter då den gick igång igen.

Kopplade upp mig med Carly for BMW och gjorde diagnos. Felkod (kommer inte ihåg koden) typ "Error in communication with siren." eller något liknande stod det. Jag raderade givetvis denna kod och hoppades på att det var en engångsföreteelse.

Strax före kl. 24 igår natt startade larmet igen. Med tanke på grannarnas och min egen sömn ryckte jag ut säkring nr 51 ovanför batteriet. Så nu har jag inget larm.

Någon som har ett hum om vad det skulle kunna vara för fel?
Ingen?

Läste på något engelskt forum om att det finns inbyggda batterier i sirenen som kan ta slut. Vet inte om det skulle kunna vara problemet. Får väl prova att sätta tillbaka säkringen igen och se vad som händer.
Tog tag i saken, köpte nya batterier till sirenen och åkte till jobbet för att byta batterierna. Till min förvåning fanns det ingen siren där!

Drog igång larmet medvetet med nyckeln i dörrlåset. Det är tydligen själva hornen (tutan) som låter framtill på bilen vid larm. Inget jag tänkt på tidigare.

Körde felkoder i Carly for BMW och fick fram "Interior protection/Innenraumschutz. Errors in communication with the siren. Code: 009D00".

Googlade lite men hittade inget. Kan det vara kupésensorn i taket som orsakar falsklarmen?
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Hej är du säker på att du inte har siren? Jag har det på min 535a -05
Är ju ett fantastiskt väsen när larmet går
Den sitter bak på bilen någonstans
Mvh
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Förresten du har ingen doft gran eller nått som kan röra sig i bilen?
Vet att dom är känsliga min starta när det blåste ute och granen i backspegeln gungade så gick larmet
Mvh
Nej, har ingen doftgran. 😀

Jag tog bort den bakre stötfångaren och letade på höger sida. Det enda jag hittade var kompressorn till luftfjädringen. På vänster sida finns ju bara ljuddämparen.

Som sagt, när larmet går låter det från tutan fram på bilen. Samma ljud som när man tutar...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.