AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.583

525i -03 motorlampa

to
319
tobmag
525iT -03
Tjaha då var det dax efter 12 i stort sett problemfria år.

Motorlampan är tänd och carsoft ger mig felkod 228.
Har raderat den men kommer tillbaka efter 30min- 3dagar. Alltid samma kod.
Ska ju vara relaterat till bränsle luft blandning mellan bankerna.
Bilen går förhållandevis bra, kan bluddra lite på tomgång annars inga större symtom förutom nu på morgonen då han började bluddra och missade rejält på en cylinder efter jag stått på tomgång ca 5 min. Till slut så gick han bara 5 cylindrar. Stanna och slog av tändningen och startade igen och gick då på alla 6 igen.....

Vart börjar man?

Bilen har rullat nästan 22t mil idag....

Snackade med min kompis idag som är bilmeck (egen).
Han sa att just nu när det är vinter och det slår om från kallt till mildare och det blir fuktigare ute så kommer många in med dessa el-fel.
oftast är det dålig kontakt i en krets,då ofta i kontakt-stycken.

Han menar på att stiften idag är så små och ytorna dito att minsta lilla störning som fukt och temp skillnader ute skapar dessa störningar.
Många ggr räcker det med att ta isär dessa kontakter och spraya på lite "oxcide cleaner" (kontakt-spray).
to
319
tobmag
525iT -03
Jo så skulle det kunna vara men jag har kollat över det så gott det går.
Funderade lite längre och vore det nu lmm så borde även 227 komma upp som är samma som 228 men för cylinder 1-3
Vad jag är inne på är lambda givaren eller att en spridare antingen läcker eller inte öppnar som den ska.

Har hittat massor med att läsa på nätet men alla har haft 227 + 228 samtidigt.....

//Tobmag

Har du kollat av alla jord punkter ?
to
319
tobmag
525iT -03
Nä det har jag iofs inte gjort men det låter lite långsökt att det bara skulle resultera i denna felkod...

Har ju även fått lite spök koder;
181
174
163

Ska ladda ner koderna från i morse när jag kommer hem om det kan ge nåt mera....
to
319
tobmag
525iT -03
Då så har jag kollat av gårdagens felkoder.

Nu blev det bara 228 och 242 vilket ska vara missfire cyl5.

Nu finns det lite mera att gå på så bara det slutar blåsa så innihelvete ska jag öppna huven igen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Börja med att kolla hur det ser ut under/runt tändspolen - olja eller vatten i hålet är en problemkälla.
Sedan är det relativt vanligt att spolarna i sig ger upp.
Misstänker du det men är osäker (brända spolar kan lukta rätt mycket "bränd elektronik") kan du flytta den misstänkta spolen till en annan cylinder och se om felkoden följer med spolen. Glöm inte att radera felkoderna innan du gör testet med att flytta spolen bara.

Kan var läge att kolla hur stiftet ser ut på felande cylindern också (kanske även kolla övriga stift samtidigt).

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
to
319
tobmag
525iT -03
Japp håller på och röjer ur garaget så jag får in bilfan.
Har 3st spolar liggandes som är OK .

Jo jag har sanerat fågelbaden ett par ggr pga av en läckande ventilkåpspackning men den är bytt nu. Kan ju läcka igen iofs...

to
319
tobmag
525iT -03
Nä inget oljeläckae i allafall, naturligtvis var min tändstiftsnyckel utlånad så fick inte bort det...pluggade i en av spolarna jag hade liggandes och nollade alla koder igen.
Bara och vänta och se om det hjälper....
to
319
tobmag
525iT -03
Näpp lampan tändes igen efter ca 30 minuter. Har inte hunnit kolla koderna igen men får nog ta å rycka stiften i helgen och se hur dom ser ut, kan ju ge en bra indikation om det är någon spridare som läcker.
Skulle även kunna testa och byta plats på dom övre lambdasonderna. Är den dålig så skulle jag få kod 227 istället.

//Tobmag

to
319
tobmag
525iT -03
Näpp lampan tändes igen efter ca 30 minuter. Har inte hunnit kolla koderna igen men får nog ta å rycka stiften i helgen och se hur dom ser ut, kan ju ge en bra indikation om det är någon spridare som läcker.
Skulle även kunna testa och byta plats på dom övre lambdasonderna. Är den dålig så skulle jag få kod 227 istället.

//Tobmag

tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Kollat luftbälgarna,är dessa inte bytta så är det hög tid.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
to
319
tobmag
525iT -03
Nä fan stiften ser helt OK ut, precis samma färg på alla så inget som direkt indikerar på att någon spridare som läcker...

Får se om jag kan få loss övre lambdagivarna och byta plats på dom.

Luftbälgarna är OK även dom.

//Tobmag
An
111
Andreas_F
BMW 320 E36 96
BMW E21 Turbo breddad 80
BMW 525 M sport 03
Audi A6 1.8T Quattro Avant 04
Hur går det, hitta du felet?
to
319
tobmag
525iT -03
Nä jag var till en kompis som har en annan utrustning att kolla felkoder med.
Där fick vi fram att både 227 och 228.

Troligen något luftläckage i alla fall. Ska kolla mer i helgen
to
319
tobmag
525iT -03
Hittade en liten slang rackare som läckte, var nästan av.
Kunde inte se vad den gick någonstans men den och en lite grövre slang som sitter i en T-anslutning på insugsbälgen direkt efter LMM. Får vi se om lampan håller sig släckt.

//Tobmag
to
319
tobmag
525iT -03
Hmm vart ett konstigt fenomen som iofs hänt en gång tidigare men nu väldigt uppenbart.

När jag åker på väldigt låg last typ lätt nedför så ser man att varvräknaren börjar pendla upp och ner, ca 500rpm. Gasar man på ytterst lite så försvinner det.....
Det händer då vid låg fart under 60 och motorvarv under 1500

Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Är det automat?
to
319
tobmag
525iT -03
Japp automat...

Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Låter lite som det kanske kan vara momentomvandlaren som slirar då.
Ett ordentligt oljebyte (med "dubbelsköljning") kanske kan hjälpa.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.