|
|
|
|---|---|
| Hejsan! Har precis köpt en E91 och tänkte byta olja i en gör det själv hall här i Stockholm. Undrar bara var lyftpunkgerna finns på denna modell? Pratar alltså inte lyft med domkraft utan med sådana lyft som finns i ex bilbesiktningar. | |
| Bakaxeln å länkarmarna går ju! | |
|
Herregud såna tips du får. Länkarmarna fram skall du ej lyfta i dessa är i aluminium och det står på dom att man ej skall lyfta i dom. De 4a domkrafts klossarna under trösklarna fungerar utmärkt att lyfta i |
|
| Ja man lyfter INTE där moose69 tipsar om den saken är säker. Niklas tips är korrekta! Nu vet jag INTE hur det ser ut på undersidan på en E91 men generellt så brukar det finnas längsgående kraftiga balkar i bilens främre del ("rambenens" förlängning) och där dessa möter typ torpedväggen så brukar det gå bra att lyfta ( brukar!), dock så sitter dessa balkar en bra bit in så att säg. Bak brukar (!) man kunna lyfta i själva diffbryggan, men bara alldeles vid nån "bakvagnsbussning" | |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Domkraftslyftpunkterna måste ju vara det absolut enklaste. Bara dit med fyra lyftpuckar och lyft Länk Här är de godkända lyftpunkterna från fabrik (utdrag från BMW's egna servicemanual) på en E87, bör se likadant ut på en E90 Länk |
| Tackar för svaren. Var lite osäker om man kunder använda "puckarna" för domkraft att lyfta med lift men då vet jag. Tackar!! | |
|
Nu tror jag att du kallar lyftpunkterna för puckar. Du lyfter i lyftpunkterna med en puck enligt Slangens bild. /Jonas |
|
| De där lyfttpuckarna såg ju ok ut! Var köper man de? | |
|
Jag köpte här: Länk Marginellt dyrare porto om man beställer t.ex. 4 på en gång. /Jonas |
|
|
"Här är de godkända lyftpunkterna från fabrik (utdrag från BMW's egna servicemanual) på en E87, bör se likadant ut på en E90 Länk " 1 ser ut så här...? Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Lyft i domkraftsfästena. Puckarna är självklart snyggast och bäst men jag har genom åren bara lagt en plyfabit eller plankstump mellan domkraften och domkraftsfästet. Det fungerar utan problem. Däremot funkar det inte med domkraft direkt, om det är en domkraft utan plan yta. **BMW-ägare i 35 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@Sverige : Helt rätt, det där är lyftpunkt #1 i skissen. Jag själv köpte också från ebay.co.uk liknande det som azkikr länkade till. Annars fungerar det att såga upp en vanlig hockeypuck. För ett tag sen kom en förbi och visade upp en lyftpuck som i princip "såg ut att ha följt med bilen" så att säga - men var ändåså bara en fint tillskuren hockeypuck. |
| Däremot funkar det inte med domkraft direkt, om det är en domkraft utan plan yta. Fungerar alldeles utmärkt med domkraft utan planyta! | |
| FYI, köpte mina hockypuckar på stadium för några tior. | |
|
Till TS: Brukar inte många GDS hallar ha lyftar du kör upp på? För om du tänker på såna som har på besiktningen så kör du ju upp på den ramp du lyfter. Enklast det, man behöver ju inte ha hjulen fria när man byter olja. =) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.