|
|
|
|---|---|
|
Varje gång jag startar bilen lyser batterilampan. Åkte 2mil igår lös hela tiden, koppla och varva till cirka 5000rpm . Lampan slockna och återkom aldrig mer, likadant var det igår. Ska felsöka lite imorgon vad tror ni, börjar generatorn ge upp/glappt relä? Batteripolerna såg ut att sitta ordentligt. BMW 525i 2001 | |
| Sliten genetator, tex "kollektorn" | |
|
Tror också på defekt generator - kan vara kolen/släpringarna som är dåliga. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
We 2.004 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Jag har likadant på min M5, men generatorn börjar ladda vid ca 2700. Kontaktade Frej Bildelar som renoverar bl. a. generatorer och de trodde att det berodde på en sliten regulator. Så jag köpte en sådan av dom, men har inte bytt den än. |
|
Kolen sitter integrerade i regulatorn, och det är oftast kolen som blir utslitna. De går att byta separat men det är pilligt (men billigt - kolen kostar kanske 50 kr). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
We 2.004 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Har för mig att jag betalade 250:- för regulatorn, inte värt att pilla med lösa kol tycker jag. :) |
|
Låter som samma fel som jag hade: Länk och en mycket tillfällig nödlösning som jag beskrev i Länk. |
|
| Med all säkerhet kolen i regulatorn (bytas i ett stycke). | |
|
Då ska vi se, var på väg att beställa generator, men räcker det alltså med denna del? Nu lyser batterilampan konstant och mätt att generatorn ej laddar. Länk |
|
|
När kolen är utslitna brukar det först börja med att den laddar ibland och sedan efter ett tag slutar den ladda helt när de tappar kontakten helt. Här finns regulatorn för halva priset (om du söker på generatorns art.nr, så har de även sådana till låga priser): Länk Men kolla först att det är en Bosch-generator du har - för det kan även vara en Valeo, och då passar inte den regulatorn! Kolla även storleken (kapaciteten) på generatorn för det kan vara olika regulatorer till olika stora generatorer. Det står på sidan/baksidan av generatorn exakt vilken du har i bilen - går att läsa utan att plocka ur den. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Kolla här Länk | |
|
Länk Var tyvärr inte bosch varianten utan en Valeo. Åker på och byta hela endå? |
|
|
Nja, kolla med Frejs bildelar! Han har Valeo-regulatorer! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tackar, blir en beställning. | |
|
Jeh: Kolla din Powerpost. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.