|
|
|
|---|---|
|
Hej, skulle behöva lite hjälp och tankar om mitt problem. jag var inne och besiktigade våran e61:a årsmodell 07, på opus bilprovning och fick backning på ett parkeringsljus och ingen åtkomst till bilens omborddiagnostik. Lampan ser jag inte som ett bekymmer! Jag åkte hem och kopplade upp mig med DIS/GTI och jag har då inga problem att komma åt bilen där igenom, hade nån felkod på ett glödstift, antennförstärkaren och på lampan. Men som sagt inget krångel med åtkomst. Hur kommer det sig att opus inte kommer åt bilen, men jag lyckas hemma? hur går jag vidare? | |
|
Detta är ett ganska vanligt förekommande fel! Jag har varit i kontakt med både Opus och svensk bilprovning gällande detta , och det verkar som det är nåt med hur OBD uttaget är kopplat i sin sockel ! Opus säger att det är särskilt BMW som har detta som ett problem ! Jag tycker du pratar med ansvarig på besiktningsanläggningen om detta, så säkert har han hört talas om detta ! Jag har varit på Opus ett flertal tillfällen med bilar som haft dessa problem,och även fast jag kopplat upp bilen till BMW egna system strax innan, så kan i mitt fall inte Opus koppla upp sig till bilen ! Dom säger att BMW har gjort nån speciell koppling i kontaktstycket, som gör att deras bilar inte ibland kan läsas av som andra biltillverkares!! Sen kan det ju vara så att du har något fel på bilen som gör att OBD uttaget inte fungerar korrekt! Hade tidigare en bil som inte gick att läsa av, varken av Opus eller av mig själv,och då var det avbrott i plusmatningen till uttaget som ligger i ett kopplingsstycke under mattan v-fram! Detta var på en E39 som hade haft ett större vattenläckage, så att kablarna hade oxiderat av ! |
|
|
Tackar för ditt svar! Jag pratade lite med besiktningsmannen om vad han trodde det kunde vara, och han hade som förslag att jag skulle åka och prova på nån annan besiktning, han sa också att det tydligen kunde vara lite krångel med åtkomst ibland, med olika OBD läsare. känns ju som att det kanske är så i mitt fall, när jag trots allt kommer in i obd:n hemma. Men han sa också att deras läsare inte strömsatte och använde lika många stift i obd kontakten, som bmw och verkstäder säkertt gör, så det kanske är läge att mäta lite i kontaktstycket imorgon! Har en efterkontroll på Dekra på lördag, får väl chansa och se vad dom säger! |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Om du bortser från parkeringsljuset som var trasigt, skulle du ha fått ombesiktning p.g.a. att Opus inte kom åt OBD? |
|
Längst ner i högerspalten Länk. Visserligen f.d. SPB men det gäller nog överlag. |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Det är ju helt sjukt... Hur fan kan man få underkänt för att deras utrustning inte är lämpad för att koppla upp sig mot OBD? |
|
Nyss hemkommen från efterkontroll på Dekra, och som jag hoppades på så hade dom inga problem att komma åt OBD:n! så nu är bilen godkänd. Dom hade haft inne några bilar som kommit från opus med samma problematik som mig. |
|
|
I höstas öppnades det en besiktningsstation här på orten och då hade de öppningserbjudande om "gratis felkodsavläsning" under första veckan. Jag skulle ändå besiktiga BMW:n och valde den stationen då den är klart närmast för mig. Men när jag besiktigade bilen kunde de inte koppla upp sig mot OBD-systemet. Besiktningsteknikern såg lite stressad ut och erkände att det var problem med utrustningen för det var flera andra bilar som råkat ut för detta under veckan - inte bara BMW utan även volvo mm.... De godkände dock bilen utan diskussion. Så visst kan deras utrustning fela och då skall man ju principiellt sett inte behöva stå för ombesiktningen hos någon annan besiktningsstation. Jag skulle kräva pengarna för den merkostnaden hos första besiktningsstationen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Vad skönt att det löste sig ! | |
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
SBP kom inte åt OBD på min 316 förra våren. Sa åt dem art testa med fler läsare, men det funkade inte. Fick 2'a och ombes. Åkte rasande av ilska hem och kopplade både PA Soft och INPA till bilen utan något som helst problem. Åkte till annan station som kopplade upp ok men fick ändå betala för ombes. Sur som ättika tillbaka till ursprungsstationen och krävde pengar tillbaka men fick bara stationschefens löfte (skriftligt) att han bjuder på nästa bes. Idiotiskt. |
| Man kan ju undra varför de inte nöjer sig med ett hederligt avgastest om de inte kan läsa av med ODB och inga kontrolllampor lyser? | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
För dom ser en chans att tjäna pengar. Hur många som inte är bilintresserade (och vet bättre) kommer tjafsa emot? Nästan ingen. Tragiskt... |
|
Om jag inte minns helt fel, kan de faktisk göra ett "nomalt" avgastest om det blir problem med uppkopplingen med OBD2-uttaget. Dock tror jag inte att detta handlar om att tjäna pengar utan om någon EU-harmonisering... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
Det kanske har nåt med EU att göra, men jag tycker att dem borde kunna se mellan fingrarna om dom vet med sig att deras utrustning inte håller måttet. |
|
Jag har två år i rad med min e91 på bilprovningen inte fått avläsninge med OBD. De har då gett godkänt med an notering om att OBD inte avlästs. Det är främst avgastesten det verkat påverka. helt oacceptabelt att få underkänt för att de inte kan läsa av när andra kan göra det! |
|
|
Såg i besiktningspapper att min E90 åxå blev godkänd på Opus med "Bra att veta: Omborddiagnossystem, kontroll inte utförd" april förra året. Kanske är olika för olika stationer/bolag om de underkänner eller ej... "Får ditt fordon en så kallad bekräftad felkod blir det underkänt vid besiktningen." Bekräftad felkod, är det en felkod som de försökt "nolla" men kvarstår? --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
En gissning: kan ett "bekräftat fel" vara ett som tänder motorlampan medan ett "obekräftat" eller vad det kan heta är det som Torque benämner "pending faults", något som jag gissar betyder att något är i olag men inte så att det direkt tänder lampan? |
|
|
Antingen är det en aktiv felkod och en sådan tänder motorlampan eller så är det en historisk. Om motorlampan ej lyser så finns det egentligen inget att anmärka på, detta är bara byråkrati och inget annat. |
|
|
Med andra ord är det bättre med oväsentliga felkoder än att varningslampor lyser. De här felkoderna tycker inte Opus om. Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.