|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
|
Med min tidigare 335i E92 med BSR-trim snittade jag under 5000 mil 0,89l/mil. Nuvarande 435iX har jag inte kört mer än 500mil, men det pekar mot 1,15 l/mil. |
|
|
Diesel ses ju som pesten av bestämmarna så en sådan går ju bort direkt. Snart får man väl inte åka med dieselbilar alls. Vill jag så kan jag nästan halvera den förbrukningen med M3:an, så det behövs ingen diesel för det. Men 2016 och en liten fyra drar över litern, nja. Rimmar illa. Nej något måste vara fel om de drar så mycket. Modellguiden säger ju helt andra siffror. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Hej alla, jag har haft min 428i GC sedan början av november. Jag kör den varje dag till och från jobbet, ca 7 mil enkel väg. Förbrukningen snittar på 0,70 det är en blandning av landsväg och motorväg. Min körstil är lugn, sällan jag gasar mer än nödvändigt. |
|
| Har inte heller några problem att köra under 0,80. Verkar som x drive höjer förbrukningen en del. | |
|
Tycker det låter sjukt mycket för en så ny bil, min 530 e61 ligger på 10,34 med många kallstarter och kortkörningar, vattentempen i min brukar precis komma upp på drift-temp när jag stänger av den. Åk och kolla om du inte har några felkoder lagrade eller liknande. |
|
|
Om det är som du skriver vilket jag inte betvivlar så är det nog något fel på bilen. Min drar inte i närheten av du beskriver. Nu på vinterväg med vinterdäck och lång tid på tomgång (skrapning av rutor ETC.) så snittar jag lite drygt 0,8☺ . Vid + betydligt mindre. |
|
|
Alltså jag kommer ca 75mil och du 43? Om jag vore du så skulle jag reklamera bilen ☺ |
|
| Men åker ni långa sträckor? Jag har en kort väg till jobbet, som kanske tar 5min | |
|
När ska alla inse att en bil kan dra mellan noll och oändligheten beroende på körprofil :) Det du kan göra är att nolla färddatorn med ordentligt genomvarm bil och se om den visar vettiga siffror vid t.ex. landsvägskörning. Jag kör min F30 med xDrive på 0,52 blandat, alltså drygt 115 mil om tanken är 60l. Det är dock en 320d och just min körning och alltså inte jämförbart med någon annans körprofil. |
|
| Det går att få nästan hur hög förbrukning som helst på en 428, vilket inte går på motsvarande diesel. | |
|
Tycker inte heller det låter orimligt med din körprofil. Men vad dricker bilen om du kör 10 mil landsväg/motorväg? Har du inte gjort en sådan körning? Hur många liter får du i när du tankar vid tom tank? Jag har aldrig lyckats tanka över 50l på min 420d.... |
|
|
Enligt BMW:s faktablad så rymmer tanken på 4-serien 60 l. Mao stort felutrymme beroende på vad man menar med "en tank". EDIT: Enligt BMW Tyskland har 4-serie bensin en tank på 60l och dieslarna 57l. Samma sak för F30. |
|
|
OK 5 minuter körsträcka så kan det säkert stämma kan bli vad som helst oavsett bil eller bränsle. Förutsatte ngt mer "normal" körsträcka i mina svar. Epsilon 60 l är väl 60 l dvs en tank ? teres major. Har kört 420D (iofs en betydligt tröttare bil) ett antal mil och med samma prestandautnyttjande så drog den faktiskt mer. Motsvarande bil i dieselutförande är 430D som kostar ca 100 000 SEK mer, lite ot men hur räknar du hem det ? |
|
|
"428", Då det uppenbarligen råder olika mening om hur mycket en tank egentligen rymmer återgav jag fakta. Att få en 420d att dra mer än en 428i under identiska förhållanden är en fysikalisk omöjlighet för den som känner till grundläggande saker som verkningsgrad. Så, stort grattis till att ha lyckas med det. Du verkar leva i en liten bubbla där din 428 är världens bästa bil så jag ska inte säga något mer i ämnet ;) |
|
|
428i och 420d är motsvarande bilar eftersom de kostar ungefär lika mycket och har båda 2-litersmotorer med turbo. |
|
|
Grelle Prestandamässigt är den mer lik 435i, 428i har också ett härligt motorljud vid acceleration. Tycker inte 420d har dessa egenskaper. |
|
| Min drar 0.87 l/mil. Mest 90 väg där jag sällan halkar under 120. Plattan i mattan vid varje omlott förstås. Comfort/sportläge beroende på fri väg eller inte. Min gamla 330 XD drog 0.77 under samma förutsättningar så inte så stor skillnad. | |
| Är en 428i X-drive förresten. Ljudet är bättre men bottendraget sämre förstås, dieseln hade 600 Nm. | |
| bmwkungen, nu är ju inte en 435i någon dieselbil så det påverkar väl inte att 420d är 428i motsvarigheten bland dieselbilarna? Visst har 428 mer toppeffekt, men 420d har högre vridmoment. | |
|
Epsilon . Jag gör ett sista försök. Sök på YouTube "topgear prius vs BMW m3". Är fullständigt medveten om att prius inte är en diesel men principen är densamma. Klen diesel vs stark bensinare ger liknande resultat. Dina övriga kommentarer lämnar jag därhän. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.