|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
| Hej, undrar vad er 428 drar? jag kan köra 43mil max med full tank och jag vet inte om det är lite. liksom då kör jag vanligt, trycker på då och då. | |
|
Det låter spontant lite på en tank, men du måste berätta mycket mer för att du ska kunna få relevant svar. 1) Vad är förbrukning per mil, dels enligt färddatorn, men också mätt vid pumpen. 2) Hur ser ditt körmönster ut? Mycket kortkörning med kallstartad motor i stan, eller landsvägskörning i 70km/h 20 mil per gång. |
|
|
43 mil på 60 liter bensin låter för lite. Du bör få ut åtminstone 60 mil innan du måste tanka, även om du trycker på lite det baserar jag på min egen bil som drar i sig runt 0,9 l/mil vid normal körning mest landsväg. |
|
| Liksom har 5-10km till jobbet, då det är landsväg. Färddatorn visar mellan 12-14 l/mil. Bilen är 2 månader gammal. | |
| Bilen visar som sagt 12-14 l/mil, känns lite för mig att den åker 43mil på full tank. Kan det bero på att det är kallt osv? | |
|
Kan tyvärr vara så illa med kallstarter och kortkörningar. Dock visar färddatorn förmodligen 12-14l/100km :) Testa att nolla färddatorn på landsväg med genomvarm motor så borde den visa vettigare siffror. |
|
| 100km ja, blev lite fel där😂😂Men känns lite ändå att den kan åka så lite med full tank. Vad åker andra som kör 428? | |
| 5-10 km, gillar att gasa på lite, samt en kallstart på det kanske... Då är 1,2-1,4 inte utanför det normala, men visst är det högt. | |
|
50-55 mil brukar jag komma. Det brukar stå 1.1 i snitt förbrukning. Kör oftast på komfort. |
|
| Mackan, vart kör du då? Inte stadskörning iallafall? | |
|
Jag ligger på 1.1 i snitt. Merparten är kortkörning och stadskörning så det tycker jag inte är speciellt mycket att säga om. Motsvarande körning med tidigare 535d var 1.3. Däremot tycker jag det är svårt att komma ner i förbrukning på landsväg. Använder ecopro och försiktig körning enl skyltarna brukar ge ca 0.63 på färddatorn. Dynotester visar att N20 ligger runt 265-272hk istället för specade 245hk. Om detta speglar "alla" N20 eller ett fåtal motorer skulle vara intressant att veta. / Håkan |
|
| Carbon_e61. Kan du länka till dynotesten du refererar till? | |
| Jag kör ju enbart komfort, ni som kör ca 50mil använder väl då eco läget? Och Håkan, nu blev jag nyfiken på det där om det stämmer. | |
|
Ganska OT, men helt plötsligt så känns bränsleförbrukningen på min M6 rimlig;) EB |
|
|
@Grelle : jag undrar själv om detta gäller generellt eller ett fåtal motorer. Länk sidan 10, power measured : Länk @andas : ecopro använder jag väldigt sällan och aldrig i stadstrafik (där jag misstänker att det egentligen gör störst nytta). Komfort är det absolut vanligaste läget för mig. @Pula : vill gärna ha en M men varje gång man börjar summera alla kostnader bli man mörkrädd! :) |
|
|
Får uppfattning ofta de överskattar drivlineförlusterna för rwd-bilar. Med 226hk på hjulen och 240hk i motorn. Så visar det att ~6% drivlineförluster. Det kan låta lågt och det kan såklart göra att man misstänker att bilen har lite mer än 240 amerikanska hk, men om förlusterna är 10-12% så hamnar vi på 250 amerikanska hk och kanske 255 DIN-hk. Det tycker jag spontant låter rimligare än att förutsätta 15-17%. I AC-schnitzers material så ser jag inte efter en snabb genomögning vad det antar för drivlineförluster. |
|
|
carbon_e61: Kör bara på sommaren (3dje bil) så det är inte så farligt. 428 är väl inte helt fel heller. EB |
|
| Jag kommer ca 55 mil med min 335:a på en tank. Snittar 10,2 l/100 km och min typiska körsträcka är 12 km enkel som består av en del stad, en del landsväg och två delar motorväg. Använder effekt och moment men försöker samtidigt köra smart och rulla ut etc. Om det är 5 km som TS kör så kan jag förstå förbrukningen annars låter det högt. | |
|
Med en sån förbrukning så skulle jag ha plockat fram cykeln. Drar nya bilar så mycket finns det ju inte en chans att man vill byta bort nuvarande. Tycker min 320 är törstig som vill ha 0.8 l/mil. Den är min minsta motor men den som drar mest soppa. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Andas: Jo stadskörning ger 1-1,2 liter i milen. När jag kör mellan Stockholm och Gbg så brukar jag hamna på 0,85 och då ligger jag i 130 oftast. |
|
|
Johane: Är man ute efter låg bränsleförbrukning köper man dieseln som nästan kan halvera förbrukningen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.