AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.428

BMW 328i -98. Misstänkt LMM fel?

Hej!
Jag har en 328i -98 som jag antar att jag har trasig lmm på, men är inte säker.
Bilen kan gå hur bra som helst utan några som helst bekymmer, men så räcker det att jag bara stänger av och på bilen så vips, hur kass som helst. Den kan dö när som helst utan förvarning, oftast inför en korsning när jag trycker ner kopplingen. Det händer heller inget när jag gasar, och den rycker o har sig också.
Har provat att dra ur den här sladden som sitter till lmm:en, och då går sen bättre men fortfarande kasst, bilen dör inte så lät men behöver fortfarande mer gas när man ska börja i ettan och det händer fortfarande inte så mycket när man gasar.
Uppskattar gärna lite feedback på om någon vet om det är lmm:en som är kass eller vad problemet kan vara?
/Anthon

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tror mer på en sensor för kam- eller kanske troligare vevaxeln.

Gör en felkodsavläsning!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Gör som Johan sa, kolla felkoder och se vad de säger.

Ganska vanligt problem att kam- eller vevaxel sensorn inte fungerar som de ska, och kan då ge de problem du beskriver.

Du bör även se över dina vanospackningar, när du har gott om tid / ork, då dessa kan ge de fel du beskrivit, speciellt på m52tub28 motorn.

"Overall loss of torque and power, particularly in the lower RPM range, < 3k. Bogging then surging at 3k RPM. Uneven power distribution and RPM transition. Engine hesitations in the lower RPM range, < 3k. Louder idle and intermittent idle RPM hiccups. Difficult takeoffs. Loss of power and bogging when AC on. Increased fuel consumption. Vanos fault codes.
Double vanos cars with the M52TU engine (98/99-00) experience cold weather cold start idle jolts and possible stall."
Mer info finner du på denna sida: Länk
Har redan kollat felkoderna och släkt dem som var där, så nu har jag inga felkoder på den, är det inte de då?

Vad hade du för felkoder?

Kanske tolkar dig fel, men det verkar som du tänker att om jag släckt felkoderna, så ska det vara löst.
Är det Lmm eller någon/några av givarna som är kass, så har jag nytt eller begagnat att sälja dig om det skulle vara intressant
Nej felkoderna jag hade var bara bromsarna. Men jag får kolla igen. Jag ska kolla över givarna annars tror jag att jag testar med en ny lmm. Och då är jag gärna sugen på att se vad du har att erbjuda clintan, kan återkomma.

Gör du så bara.
Det är kamaxellägesgivare som är felet. Men problemet är att det finns en givare för insug och en för avgas. När jag gör en felkodsavläsning kommer båda upp och jag kan inte se vilken somäre sönder. Båda kan vara sönder men antar att det är bara en. Någon som har någon idé om vilken det är eller om det är båda?

FA
1.429
FAF
X4 30d -16
skrev inte Hasso något om att det nästan alltid är insug? Endast original gäller som byte (jag har provat med dåligt resultat).
FAF
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.